Planeren



  • Beste TU Delft Student(e),

    Voor ons PWS hebben wij het onderwerp 'de snelheids verandering tijdens planeren' gekozen. Wij lopen alleen vast met het bedenken van een goed experiment. Hebben jullie tips of ideeën over hoe wij dit kunnen aanpakken?

    Alvast bedankt,
    Marijn en Guus


  • PWS TU Delft Team

    @Guus-Doldersum
    Beste Marijn en Guus,

    Toevallig heb ik hier een klein jaartje geleden ook een vraag over beantwoord op het forum. Dit groepje had zelf een proef voorgesteld, wellicht dat jullie dat idee ook kunnen gebruiken. De link is hier te vinden:
    https://forum.pwstudelft.nl/topic/2459/pws-planeren

    Groetjes Stijn



  • @Stijn-Smits
    Beste Stijn,

    Ondertussen zijn wij wat verder gekomen met het experiment alleen lopen wij vast met onze hypothese/berekeningen en het vinden van een toepasselijke rompvorm. We hebben gevonden dat de weerstand opgebouwd is uit drie componenten; namelijk de drukweerstand, wrijvingsweerstand en golfweerstand. Voor de drukweerstand hebben wij de formule Rp= de integraal van ( p x dA x sin (alpha) ) .
    Voor de wrijvingsweerstand: Rf = de integraal van ( "Tau" x dA x cos (alpha) ) . Echter konden wij geen voorbeelden vinden van hoe we deze formule moeten gebruiken. Ook konden we geen bruikbare formule vinden voor de golfweerstand. Zou je ons hier mee kunnen helpen? Weet je misschien met welke rompvormen het rekenen mogelijk is?

    Alvast bedankt,

    Guus en Marijn.


  • PWS TU Delft Team

    Hallo @Guus-Doldersum ,

    Lees even deze pagina over Golfweerstand en de totale weerstand van schepen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Golfweerstand. Hier staat duidelijk uitgelegd hoe je golfweerstand kunt berekenen. Laat maar weten als je nog meer vragen hebt.

    Groet,
    Midas


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.