Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    PWS Planeren

    Water & boten
    2
    4
    3139
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • W
      WiljanJ
      voor het laatst aangepast door

      Goedenmiddag,

      Wij zijn bezig met ons PWS over planeren bij (speed)boten. We hebben al de nodige informatie rondom dit onderwerp verzameld, alleen lopen we nu even vast qua formules. We willen kleine schaalmodellen maken met verschillende rompvormen, om hier vervolgens proeven mee uit te voeren in een waterbak.
      Hier moeten we niet alleen theorie achter hebben, maar ook rekenkundig kunnen aantonen waar de verschillen in zitten.

      Zouden jullie ons eventueel op de goede weg kunnen helpen waaraan we kunnen rekenen?

      Alvast bedankt en mvg, Tom & Wiljan

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Stijn SmitsS
        Stijn Smits
        voor het laatst aangepast door Stijn Smits

        Beste Tom en Wiljan,

        Lastig onderwerp hebben jullie gekozen! Excuses voor mijn late reactie. Er zullen zaken veel op z'n plek moeten vallen om een boot te laten planeren.
        Welke theorie en formules achten jullie relevant voor dit onderwerp? Aangezien het een complex onderwerp is, kun je proberen zo veel mogelijk te schematiseren. Denk bijvoorbeeld aan de opwaartse kracht die hoger moet zijn dan de neerwaartse kracht om de voorkant van de boot omhoog te laten komen.
        Benieuwd naar jullie reactie!

        Met vriendelijke groet,

        Stijn

        Administrator
        Student Civiele Techniek

        W 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • W
          WiljanJ @Stijn Smits
          voor het laatst aangepast door

          Stijn Smits Bedankt voor je antwoord, wij hebben ondertussen alle bootmodellen ontwikkeld met verschillende boegvormen. Denk aan holle punt, bolle boeg etc. Daar zijn 9 modellen mee mogelijk. Deze zijn gisteren allemaal getest in onze waterbak.
          Nu moeten wij na onze metingen, ook theoretisch met formules aan kunnen tonen waarom een bepaald model in onze waterbak nu een snellere versnelling ondergaat, en met een hogere eindsnelheid eindigt dan een ander model. Hier lopen wij op vast. Onze modellen zijn allemaal geijkt op 290 gram. Ze worden allemaal met een constant gewicht van 150 gram (via 1 katrol omhoog) voorwaarts getrokken

          Mvg, Wiljan & Tom

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Stijn SmitsS
            Stijn Smits
            voor het laatst aangepast door

            Dat klinkt als een degelijk onderzoek! Goed dat jullie de massa van de verschillende testobjecten hetzelfde hebben gehouden.
            Na wat googelen, heb ik in het Nederlands (!) een document gevonden wat jullie zeker verder kan brengen. Het is een lang document, probeer dus via de inhoudsopgave en met behulp van de Ctrl+f zoekfunctie de informatie eruit te filteren die voor jullie relevant is.
            Succes!

            Administrator
            Student Civiele Techniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • First post
              Last post
            Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors