Brandstofraket met vaste brandstof
-
Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met het maken van een raket die op vaste brandstof de lucht in moet gaan vliegen.
De raket zal gaan bestaan uit een PVC-buisje met een diameter van zo'n 16 mm en een lengte van een cm of 8.
Ik loop tegen 3 problemen aan:
- Welk brandstofmengsel kan ik het beste gebruiken (hoe kan ik de juiste verbrandingssnelheid bepalen en welke verbrandingssnelheid is optimaal).
- Hoe kan ik de bereikte hoogte van de gelanceerde raket meten (video?, maar hoe?)
- Hoe kan ik het rendement bepalen? (hoe kan ik de motorkracht berekenen?)
Ik heb als begleiding hulp van een TOA (vooral voor de gevaren bij het ontwikkelen van de brandstof).
Uiteindelijke bedoeling is om een aantal raketjes te lanceren (aansteken van de brandstof d.m.v. lont, raket tijdens eerste meter(s) langs een pin omhoog te laten bewegen voor een enigsinds rechte baan) en natuurlijk om te proberen een zo groot mogelijke hoogte te bereiken.
Alvast bedankt!
Groeten,
Herman -
Dag Herman,
Het is een flink project dat je op je hebt genomen. Er is natuurlijk veel informatie te vonden op internet over het bouwen van raketten en er zijn ook veel bouwpaketten tekoop. kijk maar eens op de sites hieronder. Hier staat het een en ander over rendementen vermeldt.
http://www.apogeerockets.com/education/index.asp
http://www.launchpad2000.com/glueingfins.html
Ook op www.wikipedia.org is een hoop te vinden.Heb je wel eens gedacht om buskruit te nemen als vaste brandstof, uit regulier vuurwerk, hier is gemakkelijk aan te komen en dan heb je een soort van kant en klaar ontstekingsmechanisme, je kan dit ook proberen na te maken. Zo kan je je concentreren op het ontwerp van de raket.
Indien je de brandstof zelf wilt synthetiseren wordt je project erg uitgebreid en heel scheikundig, als je het project echt deze kant op wilt gaan moet je het maar laten weten dan zal ik de experts eens raadplegen.De hoogte van je raket is lastig te bepalen zonder hoogte meter. Wellicht kan je het in de buurt van een heuvel of gebouw doen zodat het beter af te schatten valt.
Succes met het project,
Joost
-
Hey Herman,
Kaliumchloraat wil ik je eigenlijk van harte afraden, de kans met deze stof dat er iets mis gaat wordt nu eenmaal groter.
Ik heb een Professor van de TU gemailt en gevraagd naar zijn mening en de mogelijkheden. Ik laat zo snel mogelijk iets van me weten.
Met vriendelijke groet,
Joost -
Hallo Joost,
Ik ben van plan om zelf een raketje te bouwen, dus van een iets kleiner formaat als de 'bouwpaketten'.
Ik heb vrijdag overleg gehad met de TOA. Er zijn grofweg 2 mogelijkheden voor de brandstof:
- Kaliumnitraat (buskruit), nadeel hiervan is dat het homogeniseren zeer lang duurt
- Kaliumchloraat, nadeel hiervan is het ontploffingsgevaar, verder wel veel makkelijker te homogeniseren.
Hij wilde eigenlijk niet met Kaliumchloraat werken, behalve als iemand een goed voorschrift had hiervoor. Zou ik daar jullie voor kunnen inschakelen? (dat is eigenlijk wel meer scheikunde)
Groeten,
Herman -
Hoi Herman,
Ik heb een professor gemailt betreffende de brandstoffen. Hij leek erg geschrokken van je ideeen. Het maken van de brandstoffen is heel erg moeilijk en wat hem betreft veel te gevaarlijk. Beide worden instabiel bij verontreinigingen en kunnen gemakkelijk ontploffen.
Het lijkt mij dan ook geschikter om wat brandstof erg op te passen. Met vaste brandstoffen kan ik je helaas niet verder helpen. Zelfs met vloeistoffen en andere brandstoffen is het een erg gevaarlijk plan. Natuurlijk ben ik bereid je met verdere vragen te helpen. Maar het lijkt me verstandig om je ideeen en plannen eerst aan te passen. Daarnaast vermelde de professor het feit dat raketten behoorlijk illegaal zijn en je dus ook voor zo'n klein project wellicht strafbaar bent.Ontdanks alles wens ik je toch veel succes en help ik je graag verder met vragen die je mogelijk verder hebt.
Succes,
Joost -
Hallo,
Onder begleiding van een TOA heb ik het maken van een brandstof uit Kaliumnitraat en suiker (dextrose) afgelopen maandag in de zuurkast in het lab bij ons op school uitgevoerd. We zijn begonnen met zeer kleine hoeveelheden (1 gram), om de hevigheid te testen. Nadat dit goed lukte hebben we de hoeveelheid langzaam opgevoerd. In de raket stop ik in totaal 20 gram brandstof (65% kno3, 35% fructose) per raketje. Na verhitting van het brandstofmengsel totdat dit een stroopachtige substantie wordt(ik schat tot ongeveer 150 graden) en weer laten afkoelen krijg je hard spul, wat na lichtelijk opwarmen in je hand veranderd in een soort klei, dit is (lastig) te vervormen, waardoor ik er worstjes van maak die in mijn pvc- en aluminumbuisjes passen.
Over dit proces is er op internet (veel in het Engels) ontzettend veel te vinden, vooral van Amerikaanse hobbyisten die zo hun raketbrandstof maken (lekker veilig thuis op het electrisch fornuis...).
We zijn ons terdege bewust van de risico's, maar deze zijn ook volgens de TOA niet buiten proporties, zolang je alles voorzichtig doet en niet zomaar een lucifer bij de worstjes brandstof houdt. Sowieso gebeurt het verwarmen in de zuurkast met afzuiging en handschoenen aan.
Momenteel ben ik bezig met het construeren van de raketjes zelf (body, neuskegel, uitlaat, vleugeltjes) en moet ik nog een lanceerinrichting maken.
-
Hoi Herman,
Leuk te horen dat het allemaal lukt, doe voorzichtig en succes.
Voor verdere informatie kan je ook nog eens de site van DARE bekijken, dat zijn amateur-raketbouwers die mooie dingen doen hier in Delft.
Joost
-
Hallo Joost,
Ik moet voor mijn profielwerkstuk een raket bouwen die op vaste brandstof moet vliegen. U had hiervoor een al gezegd dat buskruit een goede brandstof is. Ik heb een paar vragen :
-
Welke verhoudingen moet ik gebruiken ?
-
Van wat moet ik mijn raket gaan maken, wat voor materiaal moet ik gebruiken ?
Mijn begeleider heeft ook wat over reactie kinethiek en reactie enthalpie gezegd, weet u daar wat van ?
Alvast bedankt !
-
-
En op www.modelraketten.nl kan je ook zelf motoren bestellen als het je te gevaarlijk wordt.
-
Hoi Melvin,
Gaaf onderwerp heb je gekozen. Op deze website kun je heel veel informatie vinden over het bouwen van je eigen modelraket. Ook kun je via deze site kruitmotortjes bestellen en andere materialen. Heel belangrijk bij dit soort projecten is dat je het gewicht zo laag mogelijk houdt.
Hier kun je meer lezen over reactiekinetiek (reactiesnelheid).
Hier kun je meer lezen over reactie enthalpie.Mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben, stel ze gerust!
Grt. Wouter
-
ok wouter ik ga er meteen mee aan de slag harstikke bedankt