Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Joost van Ingen
    J
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 23
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Joost van Ingen

    @Joost van Ingen

    0
    Reputatie
    672
    Bekeken
    23
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien
    Locatie Delft

    Joost van Ingen Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door Joost van Ingen

    • RE: Strips op vleugel vliegtuig

      Beste Herman,

      Dit is een hele goede vraag, want vaak weten piloten zelf niet dat dit soort strips er voor zijn om er juist voor te zorgen dat de stroming beter wordt.

      Om te begrijpen waar het over gaat kun je het beste even deze link bekijken.

      Op de volgende site onderaan zie je hoe dat in de windtunnel eruit ziet (met behulp van opgespotten verf).
      show windtunnel

      In eigen woorden zie ik het zo:
      De laminaire luchtstroom heeft bleikbaar de neiging om sneller los te laten (separation). Dus vanaf dat punt heb je eigenlijk al geen lift meer. Ergens na de loslating slaat de laminaire, gesepareerde luchtstroom om in een turbulente gesepareerde luchtstroom. Door dit effect heb je zogenaamde reattachment, de luchtstroom volgt weer het profiel. Deze separation en reattachment zorgt ervoor dat er een gedeelte van de vleugel oppervlakte in losgelaten toestand is. Dit noemen ze de separation bubble.

      Aerodynamici zijn er achter gekomen dat je dus aan de neus van de vleugel zigzag tape kan plaatsen. Hierdoor wordt de luchtstroom turbulent, maar het gevolg is dat het loslaat punt verder naar achter wordt verschoven en je dus met hogere invalshoeken kan vliegen.

      De theoretische verklaring heeft te maken met de energy van de grenslaag (boundary layer). Als ik het goed begrijp is de energy in een turbulente grenslaag hoger. Dit resulteert dus ook in betere loslaat eigenschappen.

      Hier heb je nog wat engelse links voor meer informatie, echter is het wel zo dat deze theorie op VWO niveau zeer hoog is, maar wel interessant natuurlijk.

      http://www.ewi.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=f34e1d82-3f6f-44ae-a642-91434662a4d9

      http://www.sv-hca.nl/Archief/Trainingshoekje/strips.htm

      http://scitation.aip.org/getpdf/servlet/GetPDFServlet?filetype=pdf&id=JSEEDO000125000004000488000001&idtype=cvips&prog=normal

      Deze tekst op pagina 495 is nuttig:
      Vortex generators are known to
      energize the boundary layer, helping it to overcome adverse pressure
      gradients. The result is suppression of trailing edge separation
      and consequently the delay of the stalling process of the
      airfoil. The type shown in Fig. 20 proved to be very effective, and
      has been successfully applied in practice. In Fig. 21 an example of
      the test results is shown on airfoil DU 97-W-300. The drag measured
      with the wake rake showed a regular wavy pattern in span
      wise direction corresponding to the vane positions. The presented
      drag is an average value.
      The vg placed at 20%c increased the maximum lift coefficient
      of the base airfoil from 1.55 to 1.97, but also increased the drag
      considerably. Due to the limited radial position of inboard airfoils
      this will have little effect on the rotor torque. It is worth noting
      that the effect of premature transition, triggered by zigzag tape at
      5%c, had little effect on the maximum lift. Apparently, the boundary
      layer thickness did not grow fast enough to make the vg work
      less efficient. Rotation has an effect similar to that of vg on the
      boundary layer of the very inboard stations. This is another indication
      that, in the design of thick inboard airfoils, roughness
      ~in!sensitivity requirements can be alleviated considerably.

      Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, zo niet, kun je gerust vragen. Als je bepaalde engelse termen niet begrijpt, hoor ik het natuurlijk ook graag.

      Wat ben jij trouwens een hoop profielwerkstukken aan het maken!

      Groetjes,
      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Bernoulli

      Hi Herman!

      Bedankt voor je vraag!
      Helaas is de attachment geloof ik niet helemaal goed gegaan. Dat kan heel goed door onze site komen, dus misschien kan je het nog een keer proberen en anders via een PM (personal message) sturen?

      Sorry hiervoor!

      Wat betreft je vraag (zonder dat ik dus weet wat je al hebt); het feit dat de gasdichtheid constant is over de hele buis, zou je kunnen afleiden uit de formule.

      De formule is een vereenvoudigde vorm van de wet van behoud van energie. In feite formuleert de wet het behoud van de energiedichtheid langs een stroomlijn voor stationaire stromingen in onsamendrukbare en niet-visceuze media met constante (massa)dichtheid. Langs een stroomlijn geldt:

      0.5 . ρ . v^2 + ρ . g. h + p = constant

      Hierin is:

      v de snelheid
      g de valversnelling
      h het hoogteverschil
      p de druk
      ρ de (massa)dichtheid
      (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli)

      Werkingsprincipe van de Buis van Venturi: men dwingt een luchtstroom door
      een kleinere diameter van een pijp. Door een vernauwing in een buis
      ontstaat een grotere snelheid en lagere druk dan in de vrije stroming. Waar
      de snelheid van een laminair stromende stof hoog is, is de druk laag en
      waar de snelheid laag is, is de druk hoog.
      http://www.masc.ulg.ac.be/fiches/NL/druk.pdf

      Als je dit dan weer toepast op een vliegtuig: Een vliegtuigvleugel is zo gemaakt dat de lucht aan de bovenkant sneller stroomt dan de lucht aan de onderkant van de vleugel. De lucht moet namelijk langs de bovenkant een grotere afstand afleggen. Daardoor is de luchtdruk aan de bovenkant lager dan de luchtdruk aan de onderkant van de vleugel.

      Ik vond ook nog de volgende site (in het Engels); http://www.efm.leeds.ac.uk/CIVE/CIVE1400/Section3/bernoulli.htm
      Hier staat dat de voorwaarden voor het gebruiken van de Bernoulli formule, oa is dat de dichtheid (density) constant is, en het materiaal dus niet compressible is.

      Hopelijk heb je hier wat aan. En anders zien we je attachment graag tegemoet.

      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Windturbines en invalshoek wieken

      Hey Herman,

      De hoek van de wieken heeft wel degelijk invloed op de energie opbrengst. Dit is uit te leggen door te kijken naar de formule voor luchtweerstand (zie wikipedia bijvoorbeeld). In deze formule wordt het frontaaloppervlak gebruikt, welke opzich natuurlijk afhankelijk is van de hoek van de wieken ten opzichte van de wind! Je tweede vraag is moeilijker te beantwoorden, deze wordt vaak experimenteel vast gesteld. (bekijk dit ook maar even: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=72161) Ik hoop je hiermee een stukje verder te hebben geholpen!

      Groetjes,
      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Brandstofraket met vaste brandstof

      En op www.modelraketten.nl kan je ook zelf motoren bestellen als het je te gevaarlijk wordt.

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Brandstofraket met vaste brandstof

      Hoi Herman,

      Leuk te horen dat het allemaal lukt, doe voorzichtig en succes.

      Voor verdere informatie kan je ook nog eens de site van DARE bekijken, dat zijn amateur-raketbouwers die mooie dingen doen hier in Delft.

      http://www.dare.tudelft.nl

      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Brandstofraket met vaste brandstof

      Hoi Herman,

      Ik heb een professor gemailt betreffende de brandstoffen. Hij leek erg geschrokken van je ideeen. Het maken van de brandstoffen is heel erg moeilijk en wat hem betreft veel te gevaarlijk. Beide worden instabiel bij verontreinigingen en kunnen gemakkelijk ontploffen.
      Het lijkt mij dan ook geschikter om wat brandstof erg op te passen. Met vaste brandstoffen kan ik je helaas niet verder helpen. Zelfs met vloeistoffen en andere brandstoffen is het een erg gevaarlijk plan. Natuurlijk ben ik bereid je met verdere vragen te helpen. Maar het lijkt me verstandig om je ideeen en plannen eerst aan te passen. Daarnaast vermelde de professor het feit dat raketten behoorlijk illegaal zijn en je dus ook voor zo'n klein project wellicht strafbaar bent.

      Ontdanks alles wens ik je toch veel succes en help ik je graag verder met vragen die je mogelijk verder hebt.

      Succes,
      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Brandstofraket met vaste brandstof

      Hey Herman,

      Kaliumchloraat wil ik je eigenlijk van harte afraden, de kans met deze stof dat er iets mis gaat wordt nu eenmaal groter.

      Ik heb een Professor van de TU gemailt en gevraagd naar zijn mening en de mogelijkheden. Ik laat zo snel mogelijk iets van me weten.

      Met vriendelijke groet,
      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Brandstofraket met vaste brandstof

      Dag Herman,

      Het is een flink project dat je op je hebt genomen. Er is natuurlijk veel informatie te vonden op internet over het bouwen van raketten en er zijn ook veel bouwpaketten tekoop. kijk maar eens op de sites hieronder. Hier staat het een en ander over rendementen vermeldt.
      http://www.apogeerockets.com/education/index.asp
      http://www.launchpad2000.com/glueingfins.html
      Ook op www.wikipedia.org is een hoop te vinden.

      Heb je wel eens gedacht om buskruit te nemen als vaste brandstof, uit regulier vuurwerk, hier is gemakkelijk aan te komen en dan heb je een soort van kant en klaar ontstekingsmechanisme, je kan dit ook proberen na te maken. Zo kan je je concentreren op het ontwerp van de raket.
      Indien je de brandstof zelf wilt synthetiseren wordt je project erg uitgebreid en heel scheikundig, als je het project echt deze kant op wilt gaan moet je het maar laten weten dan zal ik de experts eens raadplegen.

      De hoogte van je raket is lastig te bepalen zonder hoogte meter. Wellicht kan je het in de buurt van een heuvel of gebouw doen zodat het beter af te schatten valt.

      Succes met het project,

      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Help!

      Jo Herman

      Sorry voor de late reactie. We zijn op dit moment druk bezig met tentamens schrijven.

      We kunnen jullie zeker met het een en ander helpen. Voor het helpen en adviseren gebruiken wij dit forum zodat andere scholieren ook mee kunnen lezen.

      Jullie hoofd- en deelvragen zien er trouwens goed uit. De laatste zou ik weghalen, want dat is denk ik niet zo relevant. Als tip heb ik voor jullie dat de vragen zeer breed zijn.

      Bijvoorbeeld zijn er honderden boeken geschreven over de wens van de mens om te kunnen vliegen. Ook het verschil tussen een vogel en een vliegtuig is een zeer brede vraag. Ik denk dat het misschien handig is om deze vragen aan te snijden.

      Als je wat ingewikkelds wil uitzoeken zou ik ook op een aantal technische vragen in gaan. Denk hier bijvoorbeeld aan de liftkracht en hoezo een vliegtuig nou in de lucht kan blijven. Daar kun je dan ook kijken wat voor factoren een invloed hebben op de liftkracht.

      Wat mij zeer uitdagend maar heel leuk lijkt is om een onderzoek te doen naar de gevaren van het doorvliegen van een aswolk met een turbine vliegtuig. Dit zou meer een literatuuronderzoek zijn, maar natuurlijk is dit wel hoog interessant om je in deze tijd hier op in te verdiepen.

      Als je alvast wat meer inspiratie wil, kun je het beste een beetje in het forum gaan zoeken over vleugelprofielen, windtunnels, liftkracht, e.d.

      Groetjes,

      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen
    • RE: Weerstandscoefficient bepalen

      Hallo Herman,

      Een coëfficiënt in de aerodynamica wordt vaak experimenteel bepaald. Oftewel je rekent de weerstand uit met behulp van de liftkracht formule. Deze formule kan, iets anders geschreven, ook als weerstandsformule gebruikt worden. Als je de weerstandskracht kent en een aantal andere factoren, dan kun je pas de weerstand coëfficiënt uitrekenen.

      De formule hiervoor is algemeen bekend.

      D = 1/2 * rho * v^2 * A * Cd

      D = luchtweerstand, is een kracht in Newtons [N]
      rho = luchtdichtheid, is op zeeniveau 1.225 kilogram per kubieke meter [kg/m^3]
      v = snelheid in meters per seconde [m/s]
      A = frontaal oppervlak, wat je dus van zou zien als je recht van voren op het voorwerp kijkt [m^2]
      Cd = weerstand coëfficiënt, heeft geen eenheid.

      Kan je alle andere termen meten, kan je ook de Cd bepalen. Deze hangt af van de vorm van je model.

      In het wikipedia artikel staat veel informatie over deze coëfficiënt, en voorbeelden van typische waarden.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

      Groetjes,

      Joost

      geplaatst in Raketten
      J
      Joost van Ingen