Invloed van de zuurgraad op YBCO
-
Hoi, ik wil mijn pws gaan houden over de invloed van de zuurgraad van een vloeistof op de verandering van de kritische temperatuur van YBCO, wanneer je die daarmee behandelt. Ik ben op het idee gekomen door het KNAW-onderwijsprijs-winnende pws van Max Kouwenhoven en Tjalling Haije, over de invloed van behandeling met wijn op YBCO. Zij waren daarop gekomen door een onderzoek van Japanners die hadden ontdekt dat dit de kritische temperatuur verhoogt, al was dit wel bij FeTeS. Toen Max en Tjalling het schreven was nog niet bekend hoe dit kwam, maar ondertussen zijn ze erachter gekomen: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1204/1204.0190.pdf . Ze hebben oplossingen met verschillende stoffen uit de wijn getest en het lijkt erop dat de vergroting van de "shielding volume fraction" afhangt van de pH waarmee de supergeleider behandeld wordt. Aangezien Max en Tjalling wel een verhoging van de kritische temperatuur bij YBCO hadden gevonden, leek het mij interessant om te kijken of ik dit kon reproduceren (aangezien dit bij YBCO nog niet door wetenschappers verklaard is) en of ik een beter resultaat kon boeken met een zuurdere oplossing met gewoon HCl in plaats van iets uit de wijn. Daarmee kan ook direct bepaald worden of H3O+ of de stoffen uit de wijn de actieve stof is/zijn. Het probleem is alleen dat ik niet goedkoop genoeg aan vloeibaar stikstof kan komen, dus vandaar de vraag of ik het bij TU Delft kan doen. Ik kan zelf wel komen aan supergeleiders om te behandelen als dat nodig is.
Als jullie een plaats weten waar ik voor minder dan 50€ aan vloeibaar stikstof kan komen zou dat ook goed zijn.
Alvast bedankt
Colin de Roos -
Hoi Sanne, bedankt voor je reactie!
In principe zou het met vloeibaar stikstof voor minder dan 50€ wel moeten lukken, maar het proefje bij jullie doen zou fijner zijn.
Hopelijk tot snel
Colin de Roos -
Beste Colin,
even een vraag over de stikstof. Kun je de proef wel zelf uitvoeren als je stikstof, onder €50, hebt? Ik zal hier eerst even voor rondvragen.
Mvg,
Sanne -
Beste Colin,
Omdat Caspar, als natuurkundestudent, hier de meeste ervaring mee heeft, zul je op zijn antwoord moeten wachten. Caspar zit echter tot volgende week in Parijs. Wanneer hij terug is zal hij kunnen reageren.
Excuses voor het ongemak.
Vriendelijke groet,
Noor -
Aha daarom antwoord hij dus niet.
Bedankt voor de info :)
Colin de Roos -
Hoi Colin,
Ja vandaar inderdaad. Sorry voor de late reactie, maar ik ben er weer.
Zoals via de mail besproken zal ik jouw nieuwe onderzoeksplan en aanmelding voor PWS middag afwachten. We kunnen dan aan de slag met vloeibaar stikstof.Groet,
Caspar Boers