PWS supergeleiding
-
Beste Willem,
Wij hebben inderdaad een zweeftreintje waar je aan zou kunnen meten. Helaas hebben we op dit moment niet de mogelijkheid de kritische temperatuur (de temperatuur waarop een stof ineens en supergeleidend wordt)te meten. Wat ook lastig is aan het meten rond de kritische temperatuur, is dat zodra die temperatuur is bereikt, de weerstand vrijwel direct naar nul gaat.
Met het zweeftreintje kun je verder erg veel experimenten doen, die kunnen aansluiten bij je hoofdvraag. Ik hoor het graag als je nog vragen hebt.
Groetjes Coco
-
Beste Coco Polderman
Is het bij jullie ook mogelijk om aan iets anders te meten, dan met de zweeftrein?
Het liefst zou ik op meerdere manieren willen bepalen of een stof supergeleidend is, om dan te kijken welke van deze methodes betrouwbaar is.
Willem,
-
Hoi Willem,
Ik heb zo 123 niet een idee wat je dan bij ons in het Science Center zou kunnen meten. Heb je zelf al nagedacht op welke manieren je zou willen meten? Dan kan ik rondkijken of er op andere plekken op de TU Delft opties zijn. Ik hoor het graag van je, dan ga ik voor je op zoek!
Groetjes Coco
-
Beste Coco,
Ik zou willen meten met stoffen waarvan het al bekend is dat ze supergeleidend zijn, om dan te bekijken of je met verschillende methodes dit kan aantonen. Hiervoor zou ik meerdere methodes willen gebruiken. Met de resultaten kan ik dan kijken of de verschillende methodes inderdaad goed kunnen aantonen dat de stof een supergeleider is.
Het liefst zou ik dit op twee of drie supergeleiders testen en op een of twee niet-supergeleiders. Dit om te kijken of de bedachte methodes inderdaad altijd werken en niet fout aangeven of een stof supergeleider is.
Willem,
-
Hoi Willem,
Ik vind het experiment dat je wilt doen lastig, omdat bij ik niet direct meerdere methodes kan bedenken om te testen of een stof supergeleidend is. De enige methode die nu in me op komt (en die mogelijk is op het Science Center) is een stof erg afkoelen en kijken of deze een magnetisch veld creeert. Ik heb alleen maar 1 supergeleider tot mijn beschikking en we koelen altijd met vloeibaar stikstof, wat dus altijd ongeveer dezelfde temperatuur heeft (-196 graden). Wat waren jouw ideeen voor de verschillende methodes?
-
Beste Coco,
Een van de dingen waar ik aan dacht was het experiment wat de ontdekker van supergeleiding ook heeft uitgevoerd. Een elektrische stroom voor een langere tijd laten lopen door een ring van de mogelijke supergeleider, met een naald het opgewekte magnetische veld meten en kijken of deze naald van richting veranderd over een bepaalde tijd. Als de naald niet van richting veranderd, dan is de elektrische stroom niet afgenomen. Als dat zo is, dan is de weerstand van de stof 0 en is de stof dus een supergeleider.
Een andere mogelijkheid is een weerstandsmeter of een spanningsmeter gebruiken om de weerstand te bepalen. Dit heeft als nadeel dat deze meter zelf ook weerstand heeft, maar misschien zou het mogelijk zijn om hiervoor te corrigeren.
De derde methode zou inderdaad zijn om te kijken of de stof een magnetisch veld creëert.
-
Beste Willem, Ik ben donderdag met iemand die misschien de aparatuur heeft voor een van deze proeven. Ik laat je weten als wij ze hier kunnen uitvoeren!
-
Beste Coco,
Bedankt voor het vragen. Weet je al of ik de proef in Delft kan uitvoeren?
Willem Vlasblom,
-
Ik heb helaas nog geen reactie, ik laat van mij horen!
-
Hoi Willem, ik ben bang dat het niet op korte termijn gaat lukken, als ik de apparatuur wel nog vind laat ik het je weten.