zonnecel
-
goedendag, wij hadden gehoopt dat de zonnecellen voor de deadline van onze inleverdatum waren aangekomen, echter is dat niet het geval. Daarom hebben wij besloten zelf een onderzoekje op te stellen.wij wilen namelijk had rendement van een zonnecel bepalen bij verschillende golflengtes licht. Wij willen een straler hebben die monochromatisch licht uitzend, een zonnecel(hebben we zelf) die zonnecel willebn we koppelen aan een schakeling waardoor we het vermogen in de schakeling kunnen bereken en hier door ook het rendement als we het totale vermogen weten wat de straler uitzend en wat de zonnecel opneemt. We lopen tegen een aantal problemen aan qua benodigheden namelijk:
- Een voltmeter
- Een ampèremeter
- Bedrading voor het completen van de schakeling
- Een lichtbron die verschillende golflengtes uitzendt
- Een eventuele thermometer, voor het bepalen van de tempratuur van de straler
is het mogelijk als wij ons inschrijven voor as pws middag om dan deze proef bij jullie uit te voeren
(als dit niet al op de verpakking beschreven is -
Hey @max123123
De zonnecel is eergisteren binnen gekomen! Ik wil hem komende week testen en dan zouden jullie deze week eventueel een proef ermee kunnen uitvoeren. Ik weet maandag meer als ik er zelf mee heb rondgespeeld.
Als jullie vooralsnog jullie eigen proef willen uitvoeren, spijt het me om te zeggen dat wij niet een lichtbron met verschillende golflengtes hebben klaarliggen, dat duurt eerst even voor ik die gevonden heb.
Dit allemaal gezegd hebbende, dit soort benodigdheden zijn niet zo ingewikkeld dat ik gok dat jullie school je wel tegemoet zou kunnen komen. Heb je al aan je natuurkunde docent gevraagd of jullie deze materialen zou kunnen lenen?
Maandag weet ik meer over de proef en zal ik jullie via het forum op de hoogte houden.
Groeten,
Jip