Meest aerodynamische vorm voor een subsonische raketvlucht
-
Ik vroeg mij af wat de beste vorm voor een subsonische raket is. Ik ben bezig met het design van een raket waar een 16 gram CO2 patroon in kan, ik heb dus een minimale breedte. Op het internet zie je vaak dat de sears-haack body de vorm is met de laagste theoretische wave drag bij supersonische vluchten is. Als ik dit toepas op mijn design wordt de raket erg lang om de benodigde breedte te krijgen. Nu vroeg ik mij af of het voor subsonische vluchten beter is om alleen een nose cone toe te voegen (zo ja welke?) en de body een cilinder te laten om de breedte tegen lengte ratio hoger te maken, of dat er een vorm is die aan de hele raket een betere aerodynamische vorm geeft met een betere lengte tegen breedte ratio dan de sears-haack body?
-
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Philip,
Ik ben zelf geen expert op het gebied van aerodynamisch design van raketten dus ik zal voor het beantwoorden van je vraag eerst zelf even het een en ander moeten opzoeken. Ik probeer maandag bij je terug te komen met een antwoord.Groetjes Juul
-
Beste Philip, Philip
Het hangt ervan af wat het doel is van de raket en wat je allemaal in je afweging meeneemt. Ik denk dus dat je eerst moet bepalen wat je graag zou willen onderzoeken en wat je raket allemaal moet kunnen hiervoor.
Theoretisch gezien zou je het beste ook voor subsonische vluchten om de wave drag te minimaliseren een sears haack body kunnen gebruiken. Zoals je al aangeeft geeft dit structurele problemen en stabiliteits problemen. Wil je dit meenemen in je afweging?
Welke nose cone je anders moet gebruiken hangt er ook helemaal van af wat je wil bereiken. Er is niet 1 soort nose cone die in het algemeen het beste is...
Op je vraag of je het beste de body een cilinder moet laten: bedenk wat het alternatief zou zijn en welke invloed dit zal hebben op de weerstand.Heel veel succes!
Groetjes,
Juul