PWS Waterwoningen
-
Hallo,
Ik wil mij pws schrijven over waterwoningen, dit omdat in de toekomst de waterpeil zal gaan toenemen en dit voor veel problemen gaat zorgen. Het idee was om polders weer terug te geven aan het water, hierdoor gaat er wel kostbare Bouwgrond verloren en aangezien onze bevolking ook maar blijft groeien hebben we dat ook nodig. Dus waterwoningen op ondergelopen polders. Ik ben van plan om een schaalmodel te gaan maken van een "ideale" gezins waterwoning. Als het goed is zou ik dan via het ontwerp stappenplan moeten werken, hoe werkt dit? Zou mij hierbij kunnen helpen? Daarbij lijkt mij een landelijke drijf woning het beste om als basis mee te beginnen.
Groetjes,
Onno -
Hey @Onno,
Mooi plan voor je PWS!
Heb je al hoofd- en deelvragen bedacht?
Sommige zaken zijn mij nog onduidelijk, zoals het wel of niet permanent onder laten van polders.
Het is namelijk zo dat bijvoorbeeld de Rijnafvoer erg verschilt. Het kan dus zijn dat in de maanden oktober en november, wanneer de afvoer het laagste is, de polders droog komen te staan waardoor de constructie op het land terecht komt en zijn stabiliteit verliest.
In het algemeen wordt er een bouwproces in werking gezet bij het construeren van gebouwen. Hier kom je vast verder mee!Groeten Stijn
-
Hallo Stijn,
Bedankt voor je reactie, nou ik was van plan om vooral een werkend schaalmodel te maken, dit houdt in dat het schaalmodel in een soort van bak komt waar ook die polder zichtbaar in is en als die dan onder water komt te staan of als er juist weer water weggaat de waterwoning mee beweegt met de hoogte van het water. Dus dan lijkt het me het beste om via het ontwerp stappenplan dat op deze site staat beschreven te werk te gaan. Nogmaals bedankt.Mvg,
Onno -
Hoi Onno,
Klinkt als een goed plan. Misschien is het handig om terug te koppelen aan je docent aan welke randvoorwaarden je moet voldoen om aan het beoogde niveau te voldoen.
Daarnaast lijkt het mij verstandig om goed na te denken over het systeem bij variabele waterstand. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat er gelet moet worden op de kabels die de constructie op zijn plek houden. Bij een waterstand van 2 meter zal het huis meer variëren van locatie dan bij een waterstand van 5 meter, wanneer je dezelfde lengte aan kabel gebruikt.
Veel succes met je ontwerp!Groeten Stijn