een experiment bedenken bij pws autisme
-
Ik hou mijn profielwerkstuk over autisme alleen nu heb ik een probleem bij het bedenken van een experiment. Iemand die iets kan bedenken?
-
Hallo @nh ,
Ik kan je wellicht wel helpen, maar dan heb ik iets meer informatie nodig over je onderzoek. Heb je toevallig al je hoofd- en deelvragen opgesteld?
Groetjes,
Sanne -
Dit bericht is verwijderd! -
hoi Sanne Nielsen ,
ik heb nog niet echt een hoofdvraag maar ik heb wel een paar deelvragen:
-Wat is autisme nou precies en welke verschillende vormen zijn er?
-Wat zijn de oorzaken van autisme?
-Wat gebeurt er in de hersenen van iemand met autisme?
Nu moet ik ook nog een experiment bedenken maar ik weet niets. Ik dacht aan een experiment met focus/concentratie of iets met muziek omdat je muziektherapie hebt voor mensen met autisme. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen.... -
Ik kan natuurlijk wel helpen met het beginnen. Een van de eerste dingen is dat het toch handig is om een hoofdvraag vast te stellen, want m.b.v. je deelvragen ga je straks je hoofdvraag beantwoorden. Je kan alleen niet eerst deelvragen opstellen.
Heb je al een beetje gekeken wat het laatste nieuws is op het gebied van autisme? Dat geeft vaak goede inspiratie.
Twee berichten die ik zag zijn bijvoorbeeld nieuws van een high-tech hoofdband en sportevent voor mensen met autisme. Als hoofdonderwerp zou je kunnen kijken dan naar bijvoorbeeld techniek als ondersteuning voor autisme of invloed van sporten op gemoedstoestand van een autist.Zo kun je een beetje idee bedenken. Je kunt er een paar met mij bespreken. Zou je een paar dingen/onderwerpen hierbij kunnen noemen die je wel leuk of interessant vind? Aan de hand daarvan kunnen we ook kijken naar een praktisch deel.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Erg bedankt alvast! Ik ben nu bezig om een hoofdvraag op te stellen. Maar moet die vraag dan alleen op het experiment beslaan of ook op de rest van mijn pws? Want ik heb nu eigenlijk alleen maar literatuur zoals uitleggen hoe autisme precies werkt en wat er gebeurt in de hersenen. Wat voor hoofdonderwerp moet ik er dan bij kiezen? -
@nh
De hoofdvraag is wel iets wat moet slaan op je hele pws. Het is eigenlijk "de vraag" die je wil beantwoorden en hier schrijf je een groot werkstuk over. Aangezien een deel van die hoofdvraag op autisme zal slaan is het natuurlijk logisch om uit te leggen wat autisme is, hoe het werkt en hoe het ontstaat in kleinere deelvragen.Het hoofdonderwerp kan van alles zijn, maar ik zou gaan voor iets dat je leuk lijkt. Dat kan te maken hebben met van alles:
- waar zijn autisten beter in?
- hoe werken ze in groepverband?
- werken ze beter samen met andere autisten of niet?
Probeer desnoods wat vragen te bedenken en dan kan ik aangeven of het iets kan zijn voor je pws of dat het te klein is.
Groetjes,
Sanne