Polystyreen
-
Hee Hubert/Joost,
Daan en ik hebben al eens een workshop gevolgd bij jullie,
maar wij waren van plan om komende week opnieuw bij de workshop aanwezig te zijn,alleen zijn wij op zoek geweest naar geextrudeerd polystyreen, alleen we hebben alleen geexpandeerd polystyreen kunnen vinden.
Ook hebben we wel resultaten toegestuurd gekregen van de vorige workshop,
alleen hebben we een onnauwkeurige grafiek (Cl,Alfa).Uit het feit dat de grafiek van de snelheid en de Cl een horizontale lijn op de x-as is, kunnen we dus concluderen dat de snelheid geen invloed heeft op de lift constante?
Is het haalbaar om nog twee vleugels te maken voor de aanstaande workshop, of kunnen we een andere datum afspreken? (de deadline voor ons proefwerkstuk begint er aan te komen dus we zullen de vleugels zo snel mogelijk proberen te maken)
Graag reactie,
Gr Bart & Daan
-
Beste Bart en Daan,
Uit jullie bericht begrijp ik dat jullie zelf vleugelprofielen willen gaan maken voor de komende workshop, hartstikke leuk! Het maken van eigen profielen gaat veruit het beste met geëxtrudeerd polystyreen, dit materiaal heeft een hogere dichtheid en een veel fijnere structuur dan geëxpandeerd polystyreen (dat is 'piepschuim' in de volksmond). 'Piepschuim' kan afbreken in de windtunnel en het wordt niet mooi glad tijdens het bewerken. Probeer het eens bij de betere bouwshop of hobbywinkel als je het niet kunt vinden. In de modelbouw wordt het veel gebruikt voor bijvoorbeeld modellen maken van heuvels of rotsen.
Verder weet ik niet wat voor resultaten jullie toen behaald hebben, maar kijk nog eens goed en kritisch naar de gegevens (ook op de andere tabbladden). De snelheid heeft invloed op de liftkracht, dit is iets anders dan de liftconstante!
Als jullie nog willen testen is volgende week woensdag de beste optie denk ik. Jullie hebben nog deze week en het weekend om de profielen te maken dus dat lijkt me best wel te doen.
Schrijf je in ieder geval voor vrijdag 10 februari in via het formulier op de site als jullie willen komen, hieronder staat de bouwhandleiding voor eigen profielen.
http://scholierenlab.tudelft.nl/wp-content/uploads/2012/02/Bouwhandleiding-workshop.pdf
Zijn al jullie vragen hiermee beantwoord?
Groetjes,
Joost -
Dag Joost,
Ik kan geen excel bestand toevoegen maar, we hebben bij de grafiek met de Liftkracht en de snelheid alleen punten op de x-as gekregen. Hetzelfde geldt voor de grafiek van de Draagkrachtcoefficient als functie van de invalshoek. Het is voor ons redelijk ver reizen en wij vragen ons af of het nog zinvol is om helemaal heen en weer te reizen. Wij hebben eigenlijk alleen goede grafieken nodig om wat verbanden te kunnen laten zien.
Denk je dat het dus verstandig is om twee vleugelprofielen te maken en te komen testen?
Gr Bart & Daan
-
Hee Joost,
We hebben nog een vraag over de meetopstelling, we hebben namelijk in de windtunnel aangetoond dat er sprake is van een liftkracht.
Maar het is voor ons belangrijk dat we exact weten hoe deze meting in zijn werking gegaan is.
Het verschil in druk levert de liftkracht maar hoe hebben wij deze kunnen meten?
En de lucht die de windtunnel in kwam was rechtlijnig toch?Alvast bedankt!,
Bart -
Beste Bart en Daan,
De grafieken in de Excelsheet staan zo ingesteld dat de lijn op de x-as ligt als er geen gegevens ingevoerd zijn. Weet je zeker dat tijdens de workshop deze gegevens ingevoerd zijn? Verder zijn er 2 pagina's met CL-alfa grafieken, kijk je naar de goede?
Of het zinvol is om naar de workshop te komen hangt af van jullie onderzoeksvraag. Als je alleen de goede gegevens nodig hebt om het effect van invalshoek op de liftcoefficient te laten zien is het niet nuttig genoeg denk ik. Willen jullie het verschil tussen de prestaties laten zien tussen twee verschillende profielen, dan is het misschien wel interessant.
Groetjes,
Joost -
Hoi Bart,
Hieronder een (klikbaar) plaatje van de schematische opstelling. Het profiel zit vastgeklemd, met de mogelijkheid om de invalshoek telkens te veranderen. Deze opstelling staat op twee dunne platen, die vrij kunnen roteren. Het profiel kan dus zo met de opstelling vrij bewegen in de richting van de liftkracht. Tussen deze opstelling en een vast punt zit een krachtmeter, die dus de liftkracht meet. Deze is weer af te lezen op de meter.
Je meet dus een kracht. Deze is, zoals je zelf al zei, het gevolg van een drukverschil over de boven en onderkant van het profiel. Dit drukverschil is weer een gevolg van de stromende lucht om het profiel.
De luchtstroom die uit de mond van de tunnel komt is inderdaad laminair (dit bedoel je met rechtlijnig toch?). Door het profiel ontstaan verstoringen, dit is turbulentie. Dit heb je tijdens de workshop kunnen zien.
Nogmaals succes, en groetjes,
Joost