PWS Epigenetica
-
Hoi,
Wij moeten vrijdag ons definitieve onderwerp voor ons profielwerkstuk inleveren. Ons biologie-PWS willen we heel graag doen over epigenetica. Liever maken we echter geen beschouwelijk profielwerkstuk, we willen ook zelf iets onderzoeken. We willen misschien iets met fruitvliegjes of planten doen, maar we weten niet zo goed wat er mogelijk en haalbaar is. We wijken zeker niet voor natuurkundige of technische elementen, we hebben allebei NG-NT en vinden dat ook leuk. Hebben jullie advies? Groetjes,
Anna -
@Annamies
Beste Anna,Ik las net je vraag en vroeg me af of je nog steeds mijn hulp nodig hebt aangezien je deadline al geweest is?
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Ik heb ongeveer dezelfde vraag als Anna. Wij willen ook iets doen met epigenetica en ik heb zelf ook een NG-NT profiel. Mijn groepsgenoten hebben ook geschiedenis en zijn geïnspireerd bij de gebeurtenis dat mensen uit de hongerwinter hun DNA hebben doorgegeven aan hun kinderen die daardoor meer kans hadden op overgewicht.
Weet u nog een goede onderzoeksvraag?
Groetjes, Elaine -
Hoi @elaine,
Het klinkt alsof jullie zoeken naar een correlatie tussen het DNA van mensen die de honger hebben meegemaakt en hun nakomelingen die eventueel overgewicht hebben. Ik raad jullie aan om deze pagina te bezoeken en goed na te denken over een hypothese, waaruit je een goede wetenschappelijke hoofdvraag kan formuleren. Denk wel goed na dat als je echt op DNA niveau iets wil testen, dat je al snel geavanceerd apparatuur nodig hebt of iets moet doen met bio-informatica. Je zou natuurlijk ook kunnen nadenken over wat simpelere proeven of een vragenlijst o.i.d.
Groet,
Lisa
-
@lisamelman
Heel erg bedankt! We gaan ermee aan de slag! -
hoi, ik en mijn pws partner vinden het onderwerp epigenetica een heel interessant onderwerp maar wij kunnen geen passend onderzoek vinden dat wij als middelbare scholieren uit kunnen voeren. Heeft u misschien een suggestie over een onderzoek dat wij kunnen uitvoeren binnen dit onderwerp?
-
Hoi @evie-l,
Leuk dat je bij ons langs komt op het forum voor jullie PWS over epigenetica! Hebben jullie al nagedacht over jullie hoofdvraag en deelvragen? Je proef kan je namelijk het beste bedenken binnen dit kader, aangezien het doel van je proef moet bijdragen aan het antwoord op jullie hoofdvraag. Mochten jullie wat inspiratie willen opdoen, dan vind ik het persoonlijk altijd leuk om epigenetica-gerelateerde zoektermen (zoals "genetics" en "DNA") op te zoeken in google en dan onder het kopje "nieuws" te kijken naar recente gebeurtenissen binnen dit vakgebied. Als jullie wat meer duidelijk hebben kunnen we altijd samen nog even kijken naar een haalbaar onderzoek.
Succes!
Groetjes,
Lisa