PWS dicht fiets achterwiel
-
Hallo,
Ik en een klasgenoot willen graag het effect van het dichtmaken van het achterwiel van een fiets onderzoeken. We willen een vergelijking maken tussen een open en een dicht achterwiel. Nu moeten we de weerstandskracht van beide wielen kunnen berekenen. Wat is de beste manier om dit te doen? We hadden zelf al het idee om de windtunnel op de afdeling LR te gebruiken maar we weten niet precies hoe dit in zijn werk gaat en of het wel mogelijk is voor ons om deze windtunnel te gebruiken.
Zijn er andere experimenten die wij kunnen uitvoeren om de weerstandskracht van beide wielen te kunnen berekenen?Alvast bedankt,
Julian Roza -
Beste Julian,
Interessant onderwerp! Heb je al soortgelijke onderzoeken kunnen vinden op internet?
In principe heb ik geen beschikking over een speciale testopstelling waarmee je dit zou kunnen testen. Wat ik wel heb is een kleine windtunnel (doorsnede: 15x15cm), waar 3D print modellen in kunnen worden getest. Als je twee 3D modellen kunt maken van de twee verschillende wielen, kan ik ze voor je laten uitprinten. Daarna zouden we kunnen testen.
Vandaag of morgen komt er een nieuw schema online voor de PWS Middag. Kom een keertje langs als ik aanwezig ben (meld je even aan), dan kunnen we het over je ideeën hebben. Houd deze pagina in de gaten:
http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/pws-middag/Grt. Wouter
-
Beste Julian en Isabel,
In september komt er weer een nieuw rooster online. Houd hiervoor de website in de gaten!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Dankjewel voor je reactie! Het 3D printen lijkt ons een goed idee en we zouden het leuk vinden om langs te komen om het te bespreken.
Wij hebben gezien dat het rooster voor profielwerkstuk middag eindigt op 2 juni. In de tussentijd is het ons niet gelukt om tijd vrij te maken om langs te komen.
Weet jij wanneer het rooster word geupdatet, zodat wij een keer langs kunnen komen op de profielwerkstuk middag?alvast bedankt,
Groetjes Julian en Isabel
-
Hallo,
Het rooster is nog steeds niet vernieuwd en wij hebben hulp nodig om verder te kunnen. Weet jij meer over wanneer het rooster erop komt?
Mvg,
Julian en Isabel -
Beste Wouter,
We willen graag weer verder met ons profielwerkstuk, maar voor de proeven die we zelf kunnen doen hebben we een schaalmodel nodig. Is het mogelijk voor ons om binnenkort al langs te komen om hier mee te beginnen, en zouden jullie ons dan ook willen helpen met het opstellen van de laatste proef?
Met vriendelijke groet,
Julian en Isabel -
Beste Julian en Isabel,
Deze week gaan we over op een nieuwe website. Hier zal het rooster op te zien zijn.
Wat betreft jullie project: hebben jullie al een structuur?
Wat is jullie onderzoeksvraag? En wat zijn jullie deelvragen?
Wat betreft de PWS Middag: we zullen in eerste instantie een beetje sparren over jullie onderwerp. Ik wil weten wat jullie ideeën zijn en zal kijken of het haalbaar is. Het maken van schaalmodellen zullen jullie zelf moeten doen. Een optie is om te 3D printen, dan kan bij ons. Maar de 3D ontwerpen zullen jullie zelf moeten maken in bijvoorbeeld SketchUp. Kijk vast een beetje rond op internet voor 3D software.
Nogmaals, houd de website in de gaten! Ergens volgende week zal het rooster er zijn.
Grt. Wouter
-
Hallo,
Wij hebben ons voorverslag al af.
De hoofdvraag:
Hoe veranderd de luchtweerstand van een wiel als het dicht is, met een snelheid van 30 km/h en een effectieve hoek van 20 graden?De snelheid en effectieve hoek kunnen nog veranderen, wij hebben deze getallen geschat maar deze gaan wij nog verder onderzoeken.
Deelvragen:
• Welke factoren hebben invloed op de snelheid van een fietser?- Rolweerstand
- luchtweerstand
- stijgingsweerstand
• Welk andere factoren spelen een rol in het verschil tussen een open en dicht wiel?
- Effectieve hoek
- Liftkracht
- CFD studie
- Rotatie-energie
• Wat is de Cw van een open wiel en een dicht wiel?
- Bij welke effectieve hoek is de weerstand het kleinst?
- Bij welke snelheid kan je het beste het onderzoek doen?
• Wat is het traagheidsmoment van een dicht en open wiel?
• Wat zijn de luchtstromen langs dicht achterwiel?
• Wat zijn de luchtstromen langs wiel met spaken?Wij zullen zelf op internet rondkijken voor 3D ontwerpprogramma's en alvast een begin maken. Zodra het nieuwe rooster erop staat zullen wij ons aanmelden en een keertje langskomen.
Alvast bedankt,
Julian en Isabel