melk en biest
-
Hallo,
wij zijn 3 leerlingen uit 5 vwo. De hoofdvraag voor ons pws is het verschil tussen gewone melk en biest.De deelvragen die wij tot nu toe hebben zijn;
- Wat zijn de hoofdbestandsdelen in koemelk en biest?
- Wat is het verschil in vet, lactose en eiwitpercentage tussen koemelk en biest? (de hoeveelheid vet en eiwit hebben we al berekend doormiddel van een proef. We hebben ook geprobeerd de hoeveelheid lactose aan te tonen, maar dit lukte helaas niet).
- Wat is het verschil in geur, kleur en smaak?
- Welke vitamines zijn er aanwezig in koemelk en biest?
- Wat voor invloed heeft het op het kalfje als deze meteen gewone koemelk krijgt in plaats van biest.
Wij vragen ons af hoe we de vitamines in koemelk en biest aan kunnen tonen doormiddel van een proef. Daarnaast vragen we ons ook af of er nog andere belangrijke en interessante deelvragen zijn over dit onderwerp.
Alvast bedankt.
-
Beste Scholier,
Ik ben de aankomende dagen afwezig. Ik zal begin volgende week een antwoord op je vraag hebben.
Alvast bedankt voor het begrip.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne
We horen graag snel van u.Alvast bedankt.
-
@gina
Hoi,Jullie deelvragen zien er goed uit. Ik denk niet dat het nodig is om meer deelvragen te bedenken. Misschien kunnen jullie wel kijken of er ook een verschil is in de houdbaarheid van de twee soorten. Het kan zijn dat biest helpt bij een betere weerstand. Zou het dan zo zijn dat er zich minder of bepaalde bacteriën niet vormen? Wellicht een leuke om naar te kijken. Dit is iets wat jullie op school zouden kunnen uitzoeken.
Dan over jullie vraag over het aantonen van vitamines. Dit gaat een lastige worden. De meeste vitamines kun je volgens mij alleen met dure apparatuur onderzoeken, dus niet iets wat wij op de TU Delft voor scholieren doen.
Ik hoop dat je wellicht iets kunt doen met houdbaarheid/bacterie resistentie en als jullie nog vragen hebben hoor ik die graag.
Groetjes,
Sanne