Testen op een aardbevingsimulator
-
Hallo,
Ik doe samen met een klasgenoot een profielwerkstuk over hoe je aardbeving-bestendig bouwt. Wij hebben hiervoor zelf een één-dimensionale simulator gebouwd om te kunnen analyseren wat er bij een aardbeving gebeurt. Wij hadden vernomen dat jullie ook en aardbeving simulator hadden. Hoe gaat dat bij jullie in zijn werk? Zouden wij dan eventueel een keer bij jullie een paar testen kunnen doen?
Met vriendelijke groet,
Gerwin Bos -
Hallo Gerwin,
Wat knap dat jullie zelf een simulator gebouwd hebben! Wij hebben er inderdaad ook één. Hierop testen kan zeker interessant voor jullie zijn, hij trilt namelijk in 2 dimensies (x- en y-richting). Natuurlijk kunnen jullie hier een keertje op komen testen, wel ben ik erg benieuwd naar jullie hoofd- en deelvragen. En wat willen jullie precies testen op de aardbevingsplaat?
In oktober zal er ook een workshop over aardbevingsbestendig bouwen worden gegeven. Deze is volledig nieuw, en zal binnenkort op deze pagina komen. Hier kan je dan je interesse opgeven!
Ik ben benieuwd naar jullie hoofd- en deelvragen!
Groetjes Pauline
-
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie.
Voor ons PWS gaan we eerst onderzoeken wat een aardbeving doet. Daarna gaan we kijken naar technieken die nu worden gebruikt om aardbevingbestendig te bouwen.
Wij zochten zelf naar een manier om een aardbeving na te kunnen bootsen. Omdat ons budget niet erg groot was hebben wij dit in één-dimensionaal gedaan. In de zomervakantie gaan wij nog testen op onze simulator doen. Wij gaan 4 stenen boven op elkaar leggen. Dit gaan wij filmen. Hierdoor hopen wij te zien wat er gebeurt met onze aardbeving. Dit onderzoek gaan we herhalen met andere materialen. Door verschillende materialen en constructies te meten, hopen wij te kunnen analyseren wat uiteindelijk het best werkt tegen aardbevingen.Wij horen graag wanneer het mogelijk is om zelf te komen testen bij jullie aardbevingsimulator. Bedankt voor jullie informatie en hulp voor ons profielwerkstuk.
Onze excuses voor onze late reactie.
Met vriendelijke groeten,
Nico Spring in 't Veld en Gerwin Bos
-
Hey @GerwinBos
Paulien is net op vakantie gegaan dus ik stift even in om je meer informatie te geven. Jullie onderzoek klinkt naar mijn idee best goed, maar ik ben maar een onbenullige Informatica student dus wacht vooral Paulien haar reactie af met feedback daarop.
Wel kan ik beantwoorden wanneer jullie ongeveer bij ons terecht kunnen om te testen op de aardbevingssimulator. Tijdens de zomervakantie gaan wij een maandje dicht, maar na 22 Augustus zijn wij allemaal terug en zullen jullie prima een afspraak kunnen maken om langs te komen. Als jullie een e-mail adres achterlaten of dit forum in de gaten houden zullen jullie de 22ste van Augustus er meer over te horen krijgen.
Je hoort nog van ons, als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust hier,
Jip -
Jip Rietveld in ieder geval bedankt voor de reactie. Ook alvast bedankt voor de mogelijkheid om bij jullie te kunnen testen. Hierbij zal ik mijn email hier achterlaten: bosjegerwin@hotmail.com
Met vriendelijke groeten,
Nico Spring in 't Veld en Gerwin Bos -
@GerwinBos Ha jongens!
Ik ben weer in het land, sorry dat jullie zo lang op reactie hebben moeten wachten. Natuurlijk is het mogelijk om te testen op onze aarbevingsvloer (zoals Jip al zei). Wel ben ik benieuwd naar jullie hoofd- en deelvragen van het PWS! Jullie willen dus kijken welk materiaal het beste gebruikt kan worden bij aardbevingsbestendig bouwen als ik het goed begrijp. Hebben jullie er al overna gedacht dat je, om dit te testen, alle andere omstandigheden gelijk moet houden? Gaat het bijvoorbeeld lukken om van elk materiaal 4 evengrote blokken te krijgen? Denk hier vast over na!
In welke tijdsperiode zaten jullie te denken (maand)?
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Pauline
-
Pauline Janssen Hallo,
Wij hebben in de vakantie doorgewerkt met ons PWS. Wij hebben toen verschillende testen gedaan met onze eigen simulator. Wij moeten hier nog mee verder gaan voordat wij kunnen bepalen wat wij willen gaan meten op jullie aardbevingssimulator. Bovendien kan onze aardbevingssimulator niet veel gewicht hebben. Aangezien wij niet weten wat jullie simulator aankan en wat wij er op mogen testen. In ons stadium willen wij eerst zelf testen gaan doen op onze simulator. Wij denken uit onze eigen testen voldoende informatie te halen voor ons PWS. Wel hadden wij eerder al vernomen dat er een workshop aardbeving-bestendig bouwen zou komen. Aangezien wij ons daar in het PWS ook in willen verdiepen lijkt dit voor ons erg interessant. Wij zouden daar graag meer informatie over krijgen. Weet u wanneer deze workshop zal zijn?
Onze Hoofdvraag voor ons PWS is: 'Hoe bouw je aardbeving-bestendig'. Hierbij hebben wij de deelvragen: 'Hoe werkt is een aardbeving?' , 'Hoe wordt tegenwoordig aardbeving-bestendig gebouwd?' en verder hebben wij onze eigen ondervindingen met onze eigen simulator ook als deelonderwerp.Bedankt voor jullie informatie.
Met vriendelijke groet, Nico Spring in 't Veld en Gerwin Bos
-
Beste @GerwinBos
Goed om te horen dat jullie eigen simulator werkt en dat jullie graag naar de workshop komen. De workshop zal plaatsvinden op maandag 27 november. De aanmelding zal hier volgende week op komen te staan! Is dit nog op tijd? Hebben jullie nog andere vragen?
Ik hoor het graag van jullie!
Groetjes, Pauline
-
Beste @GerwinBos ,
Er is iets mis gegaan met het interesseformulier voor de workshop. De aanmeldingen zijn niet bij ons doorgekomen. Als je op 27 november naar de (nieuwe!) aardbevingenworkshop wil komen, meld je dan nogmaals hier aan!
Sorry voor het ongemak!
Groetjes Pauline