profielwerkstuk dieren
-
hallo,
ik moet volgend jaar een profielwerkstuk maken en moet daarvoor nu een onderwerp kiezen.
ik wil het graag over iets doen wat te maken heeft met mijn vervolgopleiding.
ik wil namelijk paraveterinair dierenartsassistente worden
heeft iemand van jullie ideeën waarover ik mijn werkstuk kan doen ik ben gek op dieren en daarom wil ik die opleiding doen maar diergeneeskunde is een nogal groot onderwerp heeft iemand tips?? alvast bedankt -
Hallo @juliet,
Het is natuurlijk altijd leuk om een PWS te doen dat samenhangt met je vervolg opleiding!
Waar ik normaal de natuurkunde vragen behandel, kan ik je denk ik wel helpen. Mijn vader is namelijk, erg toevallig, zelf een dierenarts. Dus ik zou hem wel eens even vragen wat qua onderzoek voor een scholier leuk en interessant is.
Als ik vragen mag, wat voor onderwerpen heb je tot nu toe allemaal gevonden? En wat vind jij vooral cool aan diergeneeskunde? En zou je dan willen kijken naar huisdieren of toch wat wildere dieren? Dit en nog meer kan je natuurlijk meenemen om tot een onderwerp te komen.
Ik zou dit graag allemaal weten voordat ik mijn vader hierover inlicht.
Ik hoor wel van je!Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra
Hallo Thom
Bedankt voor je mail!
Ik heb de volgende onderwerpen gevonden die mij wel wat leken- gedrag van dieren bij de dierenarts
- proefdieren
- overleven van dieren in extreme omstandigheden
- gedrag honden
- zijn dierentuinen nuttig of niet
Wat ik cool vind aan diergeneeskunde is dat ik gek ben op dieren en het leuk vind om er mee te werken zelf wil ik dus later dierenarts assistente worden en lijkt het me leuk om in een dierenambulance bij de dierenbescherming te werken of in een asiel ik zelf heb wat meer met huisdieren maar als er interessante onderwerpen zijn met bijvoorbeeld dieren in het wild lijkt mij dat ook wel leuk
Juliet
-
iemand nog tips?
-
Hey @juliet,
Excuses voor het ietwat latere antwoord. Ik zie mijn vader vanavond en dan zal ik eens met hem overleggen!
Je hoort van me.Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra oké Dankje wel!
-
Thom Woudstra heb je nog met je vader kunnen overleggen?
-
Hi @juliet,
Sorry dat ik nu pas reageer.
Ik heb met mn vader gediscussieerd en vonden het inderdaad ook wel lastig. Het wordt heel snel vrij breed en je wilt natuurlijk wel een proef doen voor je PWS. Waar wij bijvoorbeeld aan dachten, was urine onderzoek doen. Dan zou je van urine samples van verschillende soorten dieren kunnen bekijken. Denk aan vogels vissen amphibieën zoogdieren (herbivoren/carnivoren). Je hebt ook vaak over gedrag in het bijzonder honden. Je zou bijvoorbeeld het gedrag van honden kunnen observeren van honden bij verschillende situaties: thuis, buiten, in een asiel, bij de dierenarts.
Zoiets dachten we, maarheb jij in de tussen tijd nog meer onderzoek gedaan naar coole onderwerpen of andere interesses binnen het vak? Zo ja, zou je dat met me willen delen, zodat we, mocht je de bovenstaande voorbeelden niks vindt, verder kunnen sparren.
Ik hoop van je te horen!Nogmaals sorry..
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Dankje wel voor je reactie dat met dat gedrag lijkt me ook wel leuk. Hebben jullie nog meer tips? Misschien dat er dan nog wat leukers is
-
Beste @juliet,
Heb jij in de tussentijd nog naar onderwerpen gekeken/gebrainstormd over onderwerpen?
Zo ja, zou ik wel even willen weten wat je in de tussentijd hebt bedacht!
Een tijdje terug heb jij mij een lijst gestuurd met dingen die jij interessant/cool vond aan dieren/diergeneeskunde. Nou zou ik jou willen vragen, om je aan het denken te zetten, wat je zou willen/kunnen onderzoeken aan elk punt dat jij in dat lijstje hebt gezet. Als je dat hebt gedaan, zou je dat dan weer hier kunnen posten? Dat kunnen we daaruit je 2 favorieten onderwerpen kiezen, om daarna tot 1 hoofd onderzoeksvraag/onderwerp te komen..!Ik hoor van je.
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Dankje wel! Ik las net op internet dat mensen hun pws over hulphonden hebben gedaan dat lijkt me ook wel heel leuk alleen kan dat en kun je daar bv een proef bij bedenken? Want alleen maar informatie opzoeken is ook een beetje saai
-
@juliet dat zou zeker kunnen, maar zoals ik hierboven aangaf is het ook weer in dit geval van belang dat je zelf even nagaat: wat zou ik hieraan kunnen/willen onderzoeken?
Voordat je een proef bedenkt wil je eerst een hoofdvraag opstellen. Om deze hoofdvraag te beantwoorden heb je uiteindelijk een proef nodig.
De hoofdvraag is dus essentieel, hierbij zijn proeven dus hulpmiddelen om deze te beantwoorden.
Ik weet dat informatie opzoeken niet het meest opwindende deel is van een onderzoek, maar ook dit is hartstikke belangrijk.Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra oké Dankje wel! Ik heb dit ongeveer in gedachten maar weet niet of het genoeg en goed is
Hoofdvraag: waarvoor kunnen hulphonden helpen in de maatschappij
Deelvragen- geschiedenis hulphonden
- wat voor soort hulphonden zijn er
- hoe worden hulphonden opgeleid
- hoe dragen hulphonden bij voor de mensen
-hoe kan het dat de hulphonden de mensen zo goed helpen en leergierig zijn - wetgeving hulphonden
En dan wil ik zelf bij zon organisatie van hulphonden mee lopen en kijken hoe ze worden opgeleid en hoe ze dat leren
-
Hallo @juliet,
Ik denk dat de hoofdvraag "waarvoor kunnen hulphonden helpen in de maatschappij" te breed is, maar het is in ieder geval iets. Ik wil je graag vragen zo een lijst nog te maken met andere onderwerpen die jij zelf aan hebt gekaart..!
Groetjes,
Thom
-
Thom Woudstra Dankje wel ik heb het onderwerp al in geleverd want dat moest voor vandaag
-
@juliet ah oke, wat is het geworden?
-
Thom Woudstra hulphonden en dan heb ik bij wat wil je te weten te komen wat hulphonden voor de maatschappij kunnen betekenen maar wat voor hoofdvraag zou dan beter zijn als die te breed is
-
@juliet, je zou de hoofdvraag wat kunnen specificeren. In plaats van de maatschappij zou je bijvoorbeeld beter in kunnen zoomen op een bepaalde doelgroep van de "maatschappij". Je zou bijvoorbeeld ook dieper kunnen ingaan op de training van de hulp honden (hierbij komt veel gedragsleer kijken).
-
@juliet Hoe is jouw profielwerkstuk uiteindelijk uitgepakt en wat voor experiment hebben jullie uitgevoerd? Op dit moment zit ik in de fase onderwerp kiezen voor mijn PWS en vond het hulphonden idee wel interessant!
-
Beste @JortMans,
Zoals je ziet heeft Juliet 2 jaar terug haar PWS gemaakt. Waarschijnlijk is zij niet meer actief op het forum.
Ik kan jullie natuurlijk wel helpen! Hoe staat het er voor met kiezen van het onderwerp?Groetjes,
Thom