Aspartaamgehalte meten in verschillende light-frisdranken
-
Hoi,
Wij doen ons PWS over aspartaam. Graag zouden we de concentratie aspartaam bepalen in verschillende (light) frisdranken.
Wij denken hierbij aan Hogedrukvloeistofchromatografie (HPLC). Is dit mogelijk? Of hebben jullie misschien een andere manier om het aspartaamgehalte te meten in een vloeistof? Tot slot hebben wij nog een vraag: heeft u zuiver aspartaam tot uw beschikking, zodat wij de retentietijd kunnen bepalen van aspartaam?Groetjes Sam Verdaasdonk en Evi Lauwen
-
@evilauwen
Beste Sam en Evi,Zouden jullie eerst jullie hoofd- en deelvragen kunnen vertellen? Dan kan ik jullie gerichter helpen. Het is niet mogelijk om een HPLC te maken. Dit is erg ingewikkeld om op te stellen en kost daarnaast ook heel veel, dus ik kan jullie niet hiermee helpen. Met een proef voor op school kan ik jullie zeker helpen, maar als jullie eerst even iets meer over jullie PWS kunnen vertellen? Dan heb ik een beter idee hierover.
Groetjes,
Sanne -
Ons idee was als volgt:
Hoofdvraag:
Hoeveel glazen light-frisdrank/yoghurt/kauwgom/etc. kan ik eten/drinken om de ADI-waarde niet te overschrijden?Deelvragen:
- Wat is Aspartaam? (Hoe ziet het aspartaam molecuul eruit)
- Is Aspartaam schadelijk voor de gezondheid?
- Wat houdt een ADI-waarde in en wat is de ADI-waarde van aspartaam?
- Hoe denkt de huidige maatschappij over aspartaam?
- Zijn er alternatieven voor aspartaam? (Verschillen en overeenkomsten met het suikermolecuul bijvoorbeeld)
- Hoe wordt aspartaam verwerkt in het lichaam?
- Aan welke smaakreceptor bindt aspartaam? (+ bijv vergelijking met hoe suiker aan receptor bindt)
Het is niet zeker dat wij alle deelvragen gaan uitwerken. Deelvraag 1,5,6,7 zijn relevant voor eventueel ander onderzoek naar aspartaam als het niet lukt het aspartaamgehalte in verschillende producten te bepalen.
Groetjes,
Evi -
@evilauwen
Beste Evi,Je hoofd- en deelvragen zien er goed uit! Ik zou wel in je hoofdvraag de ADI-waarde aspartaam neerzetten i.p.v. alleen de ADI-waarde. Anders weet je niet uit die hoofdvraag dat je PWS over aspartaam gaat.
Nu ik even zit te denken over een proef die jullie kunnen uitvoeren. Veel zal heel moeilijk zijn om te testen, maar ik kan wel wat bedenken bij jullie deelvraag 5. Aspartaam wordt gebruikt als suikervervanger voor minder kaloriën maar ook zodat het product nog zoet en lekker smaakt. Stevia is een alternatief, maar ik ken veel mensen die stevia best 'vies' vinden smaken. Als proef kunnen jullie een smaaktest doen en wellicht kunnen onderzoeken of stevia, een natuurlijke vervanger, wel wordt geprefereerd. Dat kun je weer linken aan deelvraag 4. Aspartaam kan misschien slecht zijn in de ogen van mensen, maar als ze stevia vies vinden kiezen ze misschien wel voor aspartaam of gaan dan voor het suikerproduct.Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Groetjes,
Sanne