PWS windtunnel
-
Hoelaat zou deze workshop dan zijn?
Is er eventueel een andere mogelijkheid om toch onderzoek te kunnen doen aangezien het al helemaal is volgeboekt? Ik kan namelijk anders geen experimenten doen voor mijn PWS. Ik wil namelijk onderzoek doen naar de vleugel van een vliegtuig. Weet je toevallig ergens anders waar ik dit onderzoek zou kunnen uitvoeren? Of desnoods een ander experiment binnen dit onderwerp?
Met vriendelijke groeten,
Raoul -
Beste Raoul,
Ik geef een workshop in de ochtend, die start om 9:00 uur en eindigt afhankelijk van hoe laat je klaar bent en een workshop in de middag die start om 13:00 uur. De windtunnels kunnen behalve op de door mij aangegeven data helaas niet gebruikt worden.
Vertel eens wat meer over je onderzoek. Wat is je onderzoeksvraag en wat zijn je deelvragen? Wanneer is de deadline van je PWS en hoe ver ben je al zelf gekomen?
Grt. Wouter
-
Beste Raoul,
Ben je al verder gekomen? Benieuwd naar de vorderingen!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Ik heb in deze week niet heel veel kunnen doen voor mijn PWS aangezien ik mij vooral heb gericht op de selectietest van de luchtmacht. Ik heb me vooral proberen in te lezen alleen schiet dit niet echt op. De Engelse teksten zijn toch wat lastiger dan gedacht. Kan je mij misschien ook vertellen waar ik het beste materiaal kan halen voor de profielen? Bij mij op school hebben we vrijwel niks.
Groeten,
Raoul -
Hoi Raoul,
Gaaf van je selectietest! Kun je me vertellen waar je vastloopt? Of zijn het echt alleen de Engelse teksten?
XPS (het materiaal waarmee je makkelijk vleugelprofielen kunt vormen) kun je volgens mij gewoon halen bij een bouwmarkt. Anders even googlen:
https://www.google.nl/search?q=geëxtrudeerd+polystyreen&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=n_oPVuWnH8yzaZjJjZgE#safe=off&q=xps+kopenBalsahout is een andere goede optie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/balsahout-in-grotere-maten-kopen.125185/Het enige wat je verder nodig hebt is een vijl en schuurpapier! Wat een handige tip is voor het maken van een vleugelprofiel is om een mal van het profiel uit MDF te zagen. Deze kun je aan de zijkant van je materiaal plakken er daar omheen vijlen.
Grt. Wouter
-
Beste Raoul,
De volgende software is beschikbaar:
JavaFoil
XFOILDit is ook een hele mooie site waarop veel voorbeelden staan van vleugelprofielen:
Airfoil ToolsProbeer te verklaren waarom je voor een bepaald vleugelprofiel kiest!
De volgende informatie is voldoende om te begrijpen wat een vleugelprofiel is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
https://en.wikipedia.org/wiki/NACA_airfoilLees je goed in!
Ik denk dat het allemaal toch wel heel kortdag wordt nu, Raoul. De workshop is over minder dan een week en ik heb helaas geen tijd meer om je te helpen. Misschien doe je er verstandiger aan om de naar de volgende workshop te komen in december. Mocht je echt graag maandag willen komen, dan wil ik morgen een uitgebreid plan van je zien. Dus ontwerpen van vleugelprofielen, de reden voor deze ontwerpen, etc. Dan kan ik voor je kijken of Erwin beschikbaar is deze week om je te helpen.
Wat betreft het materiaal voor de mallen: de lasersnijder kan alleen in balsahout snijden. Dus dat zul je dan moeten aanschaffen. Wat je ook gewoon kunt doen is het vleugelprofiel netjes overtekenen op het triplex en met een decoupeerzaag of figuurzaag uitsnijden.
Lijm: http://www.pattex.nl/dhz/producten/speciallijmen/special-polystyreen.html
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Ik ben van plan om nu allereerst informatie op te doen over de NACA en de vleugelprofielen daarvan. Zo als je gister misschien al gemerkt had. Ik weet hier weinig over aangezien ik t nog niet kende. Hierna ga ik mijn vleugelprofielen ontwerpen. Hier zou jij speciale software voor hebben? Als je die zou kunnen sturen, graag. Daarna zal ik opzoek gaan naar wat dikkere MDF aangezien triplex te dun was voor de laser. Ik wil dus ook een andere afspraak maken bij jullie op de werkplaats volgende week (het liefst niet op donderdag ivm met werken en school). IK zou dan graag het piepschuim willen snijden. Ik denk dat het verstandig is dat ik voor de methode ga waarbij ik de helft van een vleugel profiel uitsnijd en uiteindelijk dan de twee helften op elkaar plakt. Jij gaf aan hiervoor speciale lijm voor nodig was. Kun je aub even aangeven welke dat is? Dan zal ik ervoor zorgen dat ik die lijm tot mijn beschikking krijg.
Ik hoop je zo voldoende op de hoogte te hebben gebracht wat mijn planning is voor de komende dagen. Het lijkt mij handig dat we volgende week misschien meer dan 1 afspraak maken. Ik ben namelijk bang dat we het niet redden bij 1x.
Grt. Raoul
-
Beste Wouter,
Mijn planning was echter mijzelf eerst richten op het onderzoek/experiment en daarna het maken van het verslag zelf. Informatie en vragen zou ik dan ook uit de workshop kunnen halen. In december wordt het dan allemaal te kort dag denk ik. Dus mij lijkt het beste dat ik maandag gewoon aanwezig ben met minimaal 2 vleugelprofielen.
Even mijn planning voor komende week. Vandaag ben ik bezig geweest met het maken van de mallen. Morgen ga ik een zelf een gloeidraad opstelling maken die beter werkt dan mijn proefopstelling, want zoals je al zei anders wordt het allemaal te kort dag. Voor de rest ga ik vrijdag de profielen uit het piepschuim snijden. Als het die dag eventueel niet helemaal lukt, ga ik vragen of ik de opstelling mee naar huis kan nemen zodat ik het daar verder afmaak. En afhankelijk van de tijd en het resultaat zal ik de profielen misschien nog verven om het profiel meer gladheid te geven.
Het ontwerp van mijn vleugelprofielen had ik aan de hand van het ontstaat van liftkracht gekozen. Daarop heb ik een paar NACA profielen uitgekozen, zodat deze profielen te vergelijken zijn Hierbij zijn mij voorkeuren gegaan naar NACA 0012, NACA 2412 en NACA 0009. Deze profielen verschillen in bolheid en symmetrie. Hierbij wil ik dan uit eindelijk gaan onderzoeken welke de meeste liftkracht heeft geleverd en waarom dat dan is.
Ik hoop maandag klaar te zijn.
Groeten,
Raoul -
Hoi Raoul,
Dit heeft waarschijnlijk wel effect. Kun je anders een simulatie maken met de software die ik je gegeven heb?
Grt. Wouter
-
Beste wouter,
Ik ben er achter gekomen dat mijn mallen slechts een halve centimeter van elkaar verschillen qua dikte. Zou dit effect hebben ? Desnoods maak in het dikkere profiel nog wat dikker om zeker te zijn.
Groeten,
Raoul -
Hoi Raoul,
Bij een onderzoek ga je eerst op zoek naar informatie en lees je je in. Daarna stel je een onderzoeksvraag op met een hypothese (wat je denkt dat het antwoord is). Daarna ga je je onderzoek opsplitsen in deelvragen waarvan de antwoorden gezamelijk tot een antwoord op je onderzoeksvraag leiden. Deelvragen kun je onder andere beantwoorden door middel van een experiment. Dat zou de volgorde moeten zijn.
Goed dat je zelf aan de slag gaat met het maken van je profielen! Ik verwacht je maandag. Kun je alsjeblieft tijdig aangeven wanneer het niet lukt om maandag te komen? Er is namelijk een wachtrij van mensen die nog graag naar de workshop willen komen.
Succes!
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Nadat we succesvol de vleugelprofielen hebben kunnen testen, zit ik nog wel met een vraag.
In het excel-bestand dat ik heb mee gekregen, zit ook de meting verwerkt in een grafiek. 1 van Cl-waarde tegenover alpha. Hier zitten echter 2 reeksen in. Waar is de tweede reeks voor bedoeld?Groeten,
Raoul -
Beste wouter,
Thanks !
Net een examenweek achter de rug dus vanaf nu weer aan de bak. Ik heb nog even naar mijn deelvragen gekeken. Ik heb ze ingekort.
Van dit:
Deelvraag 1: Waar bestaat de vleugel uit?
Deelvraag 2: Heeft de vorm en/of grote van de vleugel invloed?
Deelvraag 3: Waarom is de invalshoek (angle of attack) van belang?
Deelvraag 4: Welk materiaal is het meest geschikt voor een vliegtuig?
Deelvraag 5: Hebben de vleugels invloed op de aerodynamica?
Deelvraag 6: Wat gebeurd er met de krachten wanneer je de stand van de vleugels
veranderd?
Deelvraag 7: Zit er een verschil tussen driehoekige vleugels en rechte vleugels? En wat zijn de voor en nadelen daarvan?
Deelvraag 8: Waarom zijn de vleugels bij een straaljager anders dan bij de
civiele toestellen?
Deelvraag 9: Waarom heeft een vleugel “winglets” ?
Deelvraag 10: Waarom zit er bij de staart ook kleine vleugels?Onderzoeksvraag:
Wat is het functionele nut van de vleugel bij een vliegtuig?Naar dit:
Onderzoek
1.Welke voor soort vleugelprofiel creëert de meeste liftkracht?Vleugelprofielen
1.Wat is het verschil tussen een vleugelprofiel en een normale vleugel?
2.Waar bestaat een vleugelprofiel uit?
3.Waar kijk je naar als je onderzoek doet met vleugelprofielen? grote/ vorm (onderzoek)Vleugels
1.Uit welke componenten bestaat een vleugel? (winglets bespreken)
2.Waarom is de invalshoek (angle of attack) van belang?
3.Hebben de vleugels invloed op de aerodynamica?
4.Waarom bestaan er driehoekige vleugels en rechte vleugels? En wat zijn de voor - en nadelen hiervan ?(delta vorm).Ziet dit er beter uit?
Met vriendelijke groeten,
Raoul -
Hoi Raoul,
De onderste lijn in de grafiek geeft de Cd-alpha curve aan. Dus de verandering van de weerstandscoefficient tegen de invalhoek. Lees er hier meer over!
Grt. Wouter
-
Beste Raoul,
Wouter zit op dit moment voor korte tijd in Mexico en heeft daarom geen mogelijkheid jouw vraag te beantwoorden. Ik hoop dat je vooruit komt, hij zal volgende week weer aanwezig zijn.
Vriendelijke groet,
Noor -
Beste Raoul,
De nieuwe structuur van je onderzoek ziet er een stuk beter uit! Hoe gaat het met het schrijven van je verslag?
Grt. Wouter