Bioluminescentie
-
Hoi,
Ik doe mijn profielwerkstuk dit jaar over bioluminescentie. Als experiment wilde ik hierbij lichtgevende bacteriën of algen kweken en deze dan verder isoleren. Ik wil dan onderzoek doen naar de invloed van een verandering in het milieu op de lichtintensiteit. Bijvoorbeeld door de pH, het zuurstofgehalte, de blootstelling aan licht of de temperatuur te veranderen. Ik heb wel eens iets gelezen over het kweken van de bacteriën op een vis en deze dan verder isoleren. Maar ik kan geen goede beschrijving vinden over het experiment, bijvoorbeeld waaruit de voedingsbodem moet bestaan. Over het kweken van de luminescerende algen kan ik al helemaal geen informatie vinden. Ook heb ik het al op school aan verschillende leraren gevraagd, maar ook zij hebben hier geen ervaring mee. Mijn vraag was of jullie mij kunnen helpen bij het kweken en isoleren van de bacteriën of algen? Ook vraag ik me af hoe ik hetzelfde aantal bacteriën of algen op een voedingsbodem krijg zodat de uitslagen van het experiment betrouwbaarder zijn.
Groetjes Kim
-
Beste Kim,
Ik kan je wel helpen met een proef die je op school kunt uitvoeren. Heb je al hoofd- en deelvragen? Dan kunnen we kijken wat je precies wil onderzoeken en dan kunnen we samen een proef bedenken die helpt bij je onderzoek.
Je moet even voor jezelf bepalen waar het focuspunt ligt van je onderzoek. Bij bacteriën of algen? Ik heb ervaring met leerlingen waar we een proef hebben bedacht om bacteriën te kweken. Ik heb nog geen ervaring met algen maar kan alsnog hierbij helpen.Mvg,
Sanne -
Beste Kim,
Wij hebben altijd twee proeven die kunnen worden uitgevoerd, alleen is een van de linken niet meer werkend. De proef die je kunt doen is heel simpel. Deze bacterien komen voor op de meeste vissoorten. Dus je hebt een vis, petrischaaltje en een koelkast nodig om deze te kweken. Dit kan simpel thuis.
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
Mvg,
Sanne -
Hoi Sanne,
Ik heb als hoofdvraag: 'Kan de lichtintensiteit van luminescerende bacteriën beïnvloed worden door het milieu?'. Ik heb als deelonderwerpen bij mijn profielwerkstuk: cellen in het algemeen, ontstaan van bioluminescentie, oorzaken/toepassingen van bioluminescentie bij organismen en toepassing door mensen. Mijn voorkeur gaat uit naar het uitvoeren van het experiment met bacteriën.
Groetjes Kim
-
@Kim-Engels Hey! Zelf ben ik op dit moment op zoek naar een geschikt onderwerp voor mijn pws. Luminescentie vind ik persoonlijk erg interessant, maar mijn docenten zeiden dat een proefje wellicht lastig zou worden. Nu kwam ik toevallig jouw vragen tegen en daarom bij deze de vraag: was een bioluminescentieproef goed uit te voeren? Of is het een relatief lastig onderwerp?
mvg, vera
-
@verawentzel
Beste Vera,Wellicht kun je even kijken naar deze proef of deze wel beter haalbaar kan zijn. Zolang je een vissoort gebruikt die "lichtgevende" bacteriën bevat dan kun je deze proef voor je PWS uitvoeren.
Als je nog vragen of hulp met je PWS nodig hebt hoor ik dit graag.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Ik ben nu bezig met onderzoek naar verschillende proeven met bioluminescentie. Ik heb de proeven die u heeft gegeven al gedaan. Daar heb ik hele mooie resultaten uit gekregen, maar ik ben op zoek naar een iets ingewikkeldere/ uitdagendere proef. Heeft u misschien nog iets waarmee ik aan de slag kan?
Gr. Onno Mannie
-
@onnomannie,
Beste Onno,Ik heb niet kant-en-klaar een proef voor je klaarliggen, maar we kunnen samen wel even kijken naar een mogelijke andere proef. Een toepassing van de werkende stof luciferine is het bepalen van de hoeveelheid ATP in een cel. Hoe meer ATP aanwezig hoe, des te meer licht. Dit zou je kunnen testen door de bacteriën verschillende hoeveelheden energie, suikers, te geven. Je zou dan onderzoek naar de duur en de intensie van het licht kunnen doen.
Lijkt dit idee je iets?
Groetjes,
Sanne