Eiwitbepaling sprinhanen
-
Beste TU-Delft studenten,
Ik ben momenteel bijna klaar met mijn pws over insecten die kunnen dienen als voedsel. Ik moet alleen nog mijn praktische opdracht uitvoeren, waarin ik graag een eiwitbepaling van sprinkhanen zou willen doen (m.b.v de Kjehdahl methode). Deze methode kan echter niet uitgevoerd worden op onze school, dus zouden jullie daar misschien plaats voor kunnen bieden?
Groetjes en tot morgen bij de open dag,
Daniël Stip - 6vwo - Markland College Oudenbosch
-
Beste Daniël,
je zou deze methode kunnen gebruiken, maar heb je al overwogen of deze betrouwbaar genoeg is? Alle stikstof die in de vorm van nitraten en nitrieten gebonden is wordt genegeerd. Het geeft niet het echte eiwitgehalte, omdat het ook de niet eiwit gebonden stikstof meet naast de stikstof in het eiwit. Daarnaast zijn er correctie factoren nodig voor verschillende eiwitten. Dit is omdat de verschillende volgorde van aminozuren moeten worden gecompenseerd.
Voor de proef moet ik even rondvragen of er iets mogelijk is.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Ten eerste bedankt voor je reactie! Ik weet dat met deze methode niet het echte exacte eiwitgehalte wordt bepaald, maar volgens mijn lerares is het voldoende om deze eiwitbepaling uit te voeren en dan met een formule een benadering van de werkelijke hoeveelheid eiwitten te doen.
Ik zou het overigens heel erg op prijs stellen als er een mogelijkheid is om de proef in de TU te kunnen doen.
Groetjes,
Daniël -
Beste Daniël,
ik zal even voor je gaan uitzoeken of we iets voor je kunnen regelen. Ik hoop dinsdag antwoord te hebben.
Mvg,
Sanne -
Beste Daniël,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Mijn oprechte excuses hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Fijn Sanne!