PWS Cholesterol (plantensterolen)
-
Hallo,
Wij zijn Kayeu Hau en Juliette Verschoor van het Erasmiaans Gymnasium te Rotterdam.
Wij zitten momenteel in 6 VWO en zijn bezig met ons profielwerkstuk over cholesterol (specifiek plantensterolen).
Onze vraag is of het misschien mogelijk zou zijn dat wij een practicum kunnen doen waarbij we plantensterolen isoleren uit plantaardige voedingsmiddelen, het vervolgens aan andere middelen toevoegen en de effectiviteit ervan vergelijken.
Als het mogelijk is om z'n practicum uit te voeren, zouden wij dit dan kunnen uitvoeren op de universiteit of zouden wij de benodigde materialen kunnen bestellen, zodat we het practicum op onze eigen school kunnen uitvoeren?
We hebben zelf al wat onderzoek gedaan naar plantensterolen, maar we zouden graag hierover meer informatie of handige links ontvangen, als dat mogelijk is.
Alvast bedankt!Met vriendelijke groet,
Kayeu Hau & Juliette Verschoor
-
Beste Kayeu en Juliette,
zouden jullie kunnen vertellen wat jullie hoofdvraag is voor het PWS en wat jullie precies willen aan de hand van een proef. Dat geeft mij wat duidelijkheid en zo kan ik jullie beter helpen met het bedenken en mogelijk uitvoeren van een proef.
Mvg,
Sanne -
Jullie onderzoeksvraag klopt niet helemaal. Extractie is een scheidingsmethode waar verschillende soorten zijn, geen methoden. Er zijn vier soorten extractie, namelijk:
vloeistof-vloeistofextractie
vastestof-vloeistofextractie
vastestof-gasextractie
vloeistof-gasextractie
Bedoelen jullie dit met de methode? zo niet wat dan wel?Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
ons onderzoeksvraag is "Welke methode voor het extraheren van plantensterolen is het beste, gelet op het rendement en de benodigde stoffen?". We willen zelf proeven doen om een paar methodes (2 of 3) te vergelijken.
Met vriendelijke groet,
Juliette en Kayeu
-
Ipv extraheren bedoelen we eigenlijk isoleren (daaronder kan extractie vallen maar we moeten nog iets meer onderzoek doen naar de methodes om ze beter in categorieën van scheidingsmethoden te plaatsen). We willen kijken welke methode het beste is om plantensterolen vanuit plantaardige voedingsmiddelen, zoals noten, in andere voedingsmiddelen te plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Juliette en Kayeu
-
Het is belangrijk om eerst via literatuur onderzoek erachter te komen welke methode zouden kunnen werken. Als eerst zoek je alles op over de fysische en chemische eigenschappen van plantensterolen. Daarna zoek je van verschillende scheidingsmethode uit op welke principe ze werken. Met verschil in welke fysische of chemische eigenschappen kunnen ze iets scheiden.
Hier zul je al veel onderscheid kunnen maken wat wel of niet gaat werken. Daarna kun je gaan kijken welke methode je wil gaan toepassen.Mvg,
Sanne -
Bedankt voor de tips! Wij hebben al een bestaande methodes gevonden (processen om plantensterolen te isoleren) uit een paar verslagen. Die processen willen we uitvoeren en de reacties (om terug te wijzen naar eigenschappen van plantensterolen) en het rendement onderzoeken. Daarom willen we vragen of het misschien mogelijk is, de proeven op de TU Delft uit te voeren. We kunnen ons stappenplan en materiaallijst van onze proeven sturen later.
Met vriendelijke groet,
Juliette en Kayeu -
Als jullie het stappenplan en materiaallijst kunnen sturen naar info@scholierenlab.nl dan zal ik of het haalbaar is om te doen op de universiteit.
Mvg,
Sanne -
Hallo,
Heeft u ons stappenplan en materiaallijst kunnen ontvangen?
We hopen dat het aangekomen is.Met vriendelijke groet,
Juliette & Kayeu -
Beste Juliette & kayeu,
Ik heb nooit jullie stappenplan ontvangen. Het is waarschijnlijk ergens mis gegaan.
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Mijn oprechte excuses hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Sanne