zonnebrandcrème
-
Ik doe mijn profielwerkstuk over zonnebrandcrème voor de vakken scheikunde en biologie. Ik zou graag willen weten wat ik allemaal voor proefjes zou kunnen doen met zonnebrandcrème. Ik wil met een uv-lamp en een spectrofotometer meten hoeveel straling verschillende zonnebrandcrèmes met verschillende beschermingsfactoren doorlaten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en hoe kan ik dit zo nauwkeurig mogelijk doen? Ik weet verder niet echt wat ik nog meer kan onderzoeken, misschien iets met waterresistente crèmes.
alvast bedankt! -
Bedankt voor je antwoord,
Ik zou willen weten hoe zonnebrandcrème werkt, of er een verschil is in betrouwbaar tussen goedkopere en duurdere crèmes, maar misschien zou het ook leuk zijn als ik zelf werkende zonnebrandcrème zou kunnen maken. Maar ik weet niet of dat mogelijk is. Ik denk dat ik me dan eerst goed moet verdiepen in de werkzame stoffen van zonnebrandcrème. Ik had namelijk begrepen dat zinkoxide uv-straling niet doorlaat. Is dit een goed en haalbaar idee? Zo ja, hoe kan ik mijn experimenten dan uitvoeren? -
Dit gaat al de goede kant op.
Een paar van je vragen hierboven kun je beantwoorden met behulp van literatuur onderzoek, namelijk hoe werkt zonnebrand. Een paar sites die misschien handig zijn voor het beantwoorden van die vraag: DokterOnline, Mens en gezondheid, Huidinfo.
Het is ook slim om uit te zoeken welke bestandsdelen in zonnebrand zorgen voor de bescherming. Neem wel een soort zonnebrand, je standaard uitsmeerbare, want je kunt smeerbaar en spray moeilijker vergelijken.Als je dit uitzoekt heb je een beter beeld over zonnebrand en kun je kijken wat je wil uitzoeken met je proef.
Mvg,
Sanne -
Beste scholier,
als je twijfelt over wat voor proefje je wil doen, dan is het slim om je te bedenken wat je precies wil weten over zonnebrandcrème. Dit wordt dan je onderzoeksvraag. Als je een duidelijke onderzoeksvraag hebt, dan kan ik je helpen met het bedenken en uitvoeren van die proef.
Mvg,
Sanne -
Hoi!
Wij doen ons PWS ook over zonnebrandcreme. Nu wilden wij ook inderdaad met behulp van een spectrofototmeter het absorptievermogen meten van verschillende merken! We hebben hier mensen voor gesproken en die vertelden dat we de stof, die kenmerkend was voor de absorptie, moesten laten reageren met een andere stof zodat deze een kleur kreeg en je dan pas met de spectrofotometer aan de slag kon. Na lang overleg kwamen die mensen tot de conclusie dat het bijna niet kon. Nou hebben we al op allerlei forums gekeken en ook hier zagen we dat het wel gewoon mogelijk was door zonnebrandcreme alleen ergens in op te lossen? Wij zouden graag willen weten wat de mogelijkheden zijn!
Groetjes,Hedi en Hennique
-
Ik heb twee andere scholieren die bij mij op de TU Delft ook een onderzoek willen doen met zonnebrandcrème. Hier staat een overzicht van hun vragen en onderzoek aan mij. Zij hebben als onderzoeksvraag: 'Wat is de invloed van temperatuur op de werking van zonnebrand?'.
Wellicht is dit ook iets voor jullie en kunnen jullie tegelijk met hun onderzoek doen op de TU Delft met onze spectrofotometer. Als jullie dit willen, zou ik wel iets van een soort proefopstelling/-uitvoering van jullie ontvangen.
Mvg,
Sanne -
Ik was van plan om met behulp van een spectrofotometer de verschillen in absorptie te meten van zonnebrandcrèmes met een verschillende beschermingsfactor. Ik zou mijn proef eigenlijk op school mogen uitvoeren, maar de spectrofotometer die we daar hebben werkt alleen met zichtbaar licht (hij gaat tot ongeveer 380 nm, maar dat is eigenlijk al buiten zijn bereik) Dit is dus best wel vervelend. Ik weet nu niet wat ik voor andere proef zou kunnen uitvoeren. Is het ook mogelijk om de concentratie van de werkende bestanddelen in zonnebrandcrème te bepalen op een andere manier? of zou ik mijn proef op de tu delft kunnen uitvoeren?
-
Zie ook hier voor een afspraak.
-
Beste Hedi en Hennique,
jullie onderzoek moet lukken met de spectrofotometer, omdat bij beide soorten merken de hoeveelheid doorgelaten straling kan worden gemeten. Jullie kunnen het dan vergelijken. Ik weet alleen niet zeker of er verschil in zit, want als het dezelfde factor is moeten ze evenveel straling tegenhouden. de spf factor is namelijk een vastgelegde hoeveelheid.
Mvg,
Sanne -
Hallo Sanne,
Wijn zijn Daphne Pieterse en Emmelien Hazekamp. Wij zitten in 6vwo en zijn bezig met ons pws over zonnebrand. We hebben onze eigen zonnebrand proberen te maken en nu willen we graag weten hoeveel UV er door de stof wordt geabsorbeerd. Hebben jullie de mogelijkheid om dit te kunnen meten?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Daphne en Emmelien
-
Beste scholieren,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Mijn oprechte excuses hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Sanne