Drinkwater tussen twee landem vergelijken
-
Samen met een vriendin willen we graag een onderzoek gaan uitvoeren over de schoonheid van het kraanwater. Het is voor o ze profielwerkstuk(5HAVO) We willen kraanwater in Nederland gaan vergelijken met die van Polen( we zijn in staat om het kraanwater van Polen op te halen).
Om preciezer te zijn willen we zuurgraad,hardheid,hoeveelheid chloor, hoeveelheid calcium en magnesium meten.
Daarbij zou het handig zijn om kleueting te doen en troebelheid te vergelijken.
Onze vraag naar jullie is of jullie daarbij benodigde materialen hebben en of jullie ons daarmee zouden willen helpen? -
Hello!
Een leuk onderwerp hebben jullie gekozen. En natuurlijk een buitenkansje om het water uit Polen op te halen! Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? Als ik die heb kunnen we verder kijken naar een experiment op de TU!
Groetjes Pauline
-
Wat is water?
Hoofdstuk 1: waaruit bestaat water?
Hoofdstuk 2: waar wordt het water uit gehaald
2.1 waar wordt get water uit grhaald in Polen?
2.2 waar wordt het water uit gehaald in Nederland?
Hoofdstuk 3: hoe wordt het water gezuiverd?
3.1 op welke manier wordt get in Polen gedaan?
3.2 op welke manier doen ze het in Nederland
Hoofdstuk 4: zijn er cerschillen in de kwaliteit van het kraanwater tussen beide landen?
4.1 proef 1
4.1.1 meten van het verschill in zuurgraad
4.1.2 resultaten van proef 1
4.1.3 conclusie van proef 1
4.2 proef 2
4.2,1 meten van het verschil in hoeveelheid chloor
4.2.2 resultaten proef 2
4.2.3 conclusie proef 2
4.3 proef 3
4.3.1 meten van het verschil in hardheid
4.3.2 resultaten proef 3
4.3.3 conclusie proef 3
4.4 merkaber verschillen( smaak, troebelheid, kleur)Dat zijn ongeveer onze deelvragen ;)
-
Beste scholier,
Ik neem het even over van mijn collega, want scheikunde is mijn expertise.
Jullie hoofd- en deelvragen zien er goed uit! Om dan even te focussen op jullie experimenten nu.
De eerste proef met zuurgraad moet makkelijk lukken met pH papier of een pH meter, deze is preciezer. De tweede proef moet je eerst onderzoek doen naar hoe je chloor kunt aantonen en hetzelfde geldt voor hardheid. Hier moet je eerst uitzoeken wat het veroorzaakt en daarna hoe je dit aantoont.
Nog een voorstel wat jullie kunnen onderzoeken is het zuurstofgehalte. Dit kunnen jullie meten met een zuurstofmeter. Bij het zuiveren van water wordt gebruikt gemaakt van beluchting, een belangrijke stap in het process. Hier een link met wat info.Probeer deze dingen voor jezelf uit te zoeken en op een rijtje te krijgen. De meeste proeven zul je op school kunnen uitvoeren. Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag.
Groetjes,
Sanne