Duurzaam vliegen
-
Hallo!
Wij zijn Anna en Sarah en we gaan ons profielwerkstuk doen over duurzaam vliegen.
Op de website van KLM vonden wij dit stukje tekst:Het vliegtuig van de toekomst – KLM werkt mee aan onderzoek door de TU van Delft om een vliegtuig te ontwikkelen dat 50% meer efficiënt is en 50% stiller. Een nieuw toestel zou al in 2025 gereed kunnen zijn.
Bron: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/fly_co2_neutral/klmdoing/plan.htmKunnen we ergens informatie vinden over dit onderzoek?
Ook wil onze PWS begeleider graag dat we naar een universiteit gaan om een college of lezing bij te wonen over dit onderwerp. Zou dat mogelijk zijn?Groeten,
Anna en Sarah
-
Hoi Anna en Sarah,
Leuk dat jullie je willen verdiepen in deze uitspraak van KLM. Als je een beetje doorzoekt op de site, kun je een aantal folders vinden waar de maatregelen iets gedetailleerder worden beschreven. Zoals:
http://www.klm.com/csr/nl/images/Luchtvaartagenda_tcm697-312334.pdf (hoofdstuk 5)
Waarom worden deze maatregelen worden getroffen kun je hier lezen.
Sowieso is dit hele stuk van de site heel bruikbaar.
Ga hier even mee aan de slag en probeer een hoofdvraag en een paar deelvragen op te stellen. Ik zal eens rondvragen welke professor op de TU Delft zich hiermee bezig houdt.
Grt. Wouter
-
Hoi Wouter,
Heel erg bedankt voor de uitleg!
We onderzoeken enkele mogelijkheden voor een duurzamere burgerluchtvaart. Zoals bij voorbeeld biobrandstoffen en zuinigere motoren. Onze PWS begeleider vindt het ook leuk als we wat vertellen over hele nieuwe ideeën zoals het Cruiser-Feeder concept en vliegen op zonne-energie.
Sarah gaat zich verder verdiepen in de mogelijkheden van derde generatie biobrandstoffen uit algen en Anna gaat zich verdiepen in de huidige vliegtuigmotoren.Weet je al of het mogelijk is om een lezing/college te volgen over een van deze onderwerpen?
Groetjes, Anna en Sarah
-
Hoi,
We zijn nu bezig met het bekijken van de huidige motoren van vliegtuigen, vooral de turbofan.
Deze heeft een high-pressure compressor en een low-pressure compressor, alleen we kunen nergens vinden waar de low-pressure compressor nodig voor is. Onze begeleider zei dat de druk misschien afneemt omdat de lucht daar een hoge snelheid heeft. Weten jullie hoe dit zit?Groetjes,
Sarah en Anna -
Hoi Sarah en Anna,
Het hele punt van een compressor is juist dat de druk hoger wordt. De lucht wordt namelijk samengedrukt (compressed). De low pressure compressor (LPC) heet zo omdat de verhoogde luchtdruk in de LPC lager is dan de verhoogde luchtdruk in de high pressure compressor (HPC). Heel logisch eigenlijk ;)
Als je te maken hebt met LPC en HPC in je turbine praat je over een zogenaamde twin-spool gas turbine. Er zijn twee assen aanwezig binnenin de turbine die elk op eigen snelheid draaien. De as waar de LPC en de low pressure turbine (LPT) aan vastzitten draait langzamer dan de as waar de HPC en HPT aan vastzitten. De lucht wordt ingezogen bij de inlaat, gaat vervolgens door de LPC (de langzaam draaiende compressor) en de druk wordt hoger. Na de LPC gaat de lucht door de HPC (de snel draaiende compressor) en de luchtdruk wordt verder verhoogd tot de druk hoog genoeg is voor ontbranding in de ontbrandingskamer.
In dit filmpje wordt het je nog eens duidelijk uitgelegd.
Laat maar horen als je nog vragen hebt. Hebben jullie al een onderzoek bedacht?
Grt. Wouter
-
Hoi Anna en Sarah,
Ik heb geïnformeerd en weet bij wie jullie terecht kunnen. Voordat ik een afspraak kan maken voor jullie, ben ik eerst benieuwd naar jullie onderzoeksstructuur. Hebben jullie al een duidelijk afgebakende hoofdvraag? Jullie beschrijving van het onderzoek is erg uitgebreid en het kan niet kwaad om een deel af te bakenen binnen de duurzame burgerluchtvaart en je daarop te concentreren. Dus of duurzame brandstof, of een alternatieve energiebron, of aircraft noise en vervuiling.
Hebben jullie al een proef kunnen bedenken?
Ga op zoek naar deze literatuur:
Elements of Aircraft Pollution
by G.J.J. RuijgrokElements of Aviation Acoustics (kunnen jullie deze link openen?)
by G.J.J. RuijgrokGrt. Wouter
-
Hoi Anna en Sarah,
Ik denk dat er zeker wat mogelijk is op het gebied van een lezing/college of interview met een hoogleraar/promovendus. Ben momenteel druk met tentamens, maar zal volgende week voor jullie informeren.
Jullie horen van me!
Grt. Wouter
-
Hoi Wouter,
we zien je berichtje nu pas. Heel erg bedankt dat je iemand hebt kunnen vinden, maar we moeten ons profielwerkstuk volgende week al inleveren. Het heeft denken wij daarom niet veel zin om nu nog met iemand af te spreken. We hebben ons onderwerp uiteindelijk beperkt tot het verminderen van uitstoot van broeikasgassen.
Nogmaals bedankt!
Groetjes,
Sarah en Anna