hulp bij onderwerp orkanen
-
Gegroet,
Ik zit in vwo 6 en ik ga samen met een klasgenoot onze pws houden over orkanen. Onze hoofdvraag is hoe je het gevaar van orkanen innovatief kunt aanpakken. We vragen ons alleen af wat we kunnen doen voor het praktische gedeelte, en wat voor een workshop het beste bij ons zou passen. Heeft iemand tips? :)
-
Ha @arwin9 !
Leuk onderwerp, orkanen! Wat willen jullie precies bereiken met het PWS? De hoofdvraag luidt: ''Hoe kan je het gevaar van orkanen innovatief aanpakken?''. Maar wat wil je precies aanpakken? De frequentie waarmee orkanen voorkomen? De schade die orkanen veroorzaken? Wil je orkanen beter kunnen voorspellen? Ik denk dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de hoofdvraag!
Als de hoofdvraag wat duidelijker is en jullie een aantal deelvragen hebben kunnen we samen gaan kijken naar een praktische proef. Ik zou je nu graag willen helpen, maar ik weet nog niet helemaal in welke richting ik het moet zoeken!Ik ben erg benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline,
Wij hebben de volgende 4 deelvragen:
Deelvraag 1: Wat weten we nu over cyclonen (ontstaan, gevolgen, metingen, en hazard management)?
Deelvraag 2: Hoe ziet de toekomst eruit? (toenemen frequenties cyclonen, veranderingen in schade)?
Deelvraag 3 (praktische deel): Wat moet er veranderen aan hazard management en de metingen die verricht worden?
Deelvraag 4: Zijn de uitvindingen/ontwikkelingen uitvoerbaar en betrouwbaar (politiek en economisch)?Wij zijn het meest geïnteresseerd in hoe je de schade kunt aanpakken/voorkomen die orkanen veroorzaken en wat er dus moet veranderen in de toekomst.
We zaten ook zelf te denken aan een windtunnel waar ze experimenteren met windbestendig bouwen.
Hopelijk is dit duidelijker...
Groetjes Arwin en Daniëlle -
@arwin9 Ha Arwin!
Dit is al een stuk beter! We kunnen kijken naar een proef waarbij jullie bijvoorbeeld 2 huisjes bouwen, waarvan de één orkaanbestendig is en de ander niet. Jullie kunnen deze dan beide testen en kijken welke maatregelen effectief zijn. Ik zal met mijn collega die over de windtunnel gaat overleggen of het mogelijk is dat jullie je proef daar uitvoeren. Houd er rekening mee dat dit wellicht niet kan; dan zouden we naar een alternatief moeten zoeken.
Jullie horen van me!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline,
Ik en mijn klasgenoot vinden dit een heel leuk idee! Het sluit heel goed aan bij het praktische gedeelte van onze PWS, en we zijn daarom benieuwd. Heel erg bedankt!
-Arwin en Daniëlle -
@arwin9 Beste Arwin en Daniëlle,
Ik heb het er met mijn collega over gehad, en we kwamen tot de conclusie dat de windtunnel eigenlijk niet geschikt is. De windtunnel simuleert alleen wind uit één richting. Dit is niet vergelijkbaar met een orkaan, waarbij de wind in alle richtingen waait. Sorry, ik had jullie graag willen helpen d.m.v. een proef op de TU! Hebben jullie nog andere vragen? Zijn er op internet geen proeven te vinden waarbij je een orkaan nabootst?
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline,
Hartelijk dank voor je reactie,
Wel jammer dat we niet kunnen, maar we hadden nog iets anders in gedachten, namelijk het ontwerpen van orkaanbestendige huizen. Zou je ons hier tips over kunnen geven?
Groetjes Arwin en Daniëlle -
@arwin9 Ha Arwin en Daniëlle,
Hebben jullie iets specifiekere vragen? Ik kan jullie best tips geven, maar dan heb ik iets meer informatie nodig over jullie plannen en over de zaken waar jullie tegen aan lopen.
Groetjes Pauline
-
Dit bericht is verwijderd! -
Dit bericht is verwijderd!