Proef voor pws
-
Hallo,
Wij (Bente Jansen en Jolien lathouwers) zijn leerlingen van de school pantarijn wageningen. Wij zijn bezig met ons pws over sigarettenfilters, daarbij zouden wij graag jullie hulp willen.
wij willen graag een proef uitvoeren op de universiteit waarbij wij de gaschromatograaf en massaspectrometer nodig hebben.
Onze proef:
1.sigarettenrook opvangen in een vloeistof doormiddel van een wasfles(is wasbenzine geschikt als de vloeistof?)
2. Die vloeistof nemen wij mee naar de universiteit
3.de vloeistof analyseren in de gaschromatograaf
4.en die waardes verwerken in de massaspectrometerWij willen met drie merken sigaret gaan werken en die elke keer 2 meten.
Wij horen graag van u,
Bente en Jolien
-
@jolien-lat
Beste Bente en Jolien,Ik zie dit onderwerp wel vaker voorbij komen, dus zou ik een voorstel mogen doen voor een net iets andere proef. Deze is makkelijker uit te voeren en kan gewoon op school. De apparatuur die jullie namelijk willen gebruiken is duur en altijd druk bezet. Om deze reden helpen wij scholieren ook niet met dit soort proeven.
Wat ik wel kan voorstellen is een proef waar jullie de "troep" uit een sigaret met het oog kunnen beoordelen. Als je namelijk de sigaretrook door een witte zakdoen/stof laten gaan zal deze langzaam bruin/grijs uitslaan. Je kunt zo op een meer kwantitatieve manier zien of een sigaret goed werkt.
Groetjes,
Sanne