Landingsgestel voor maanlander
-
Beste student,
Onze namen zijn Thies Caljé, Tycho den Hartog, Samuel Karskens en Robbin Baauw. Voor O&O zijn wij bezig met onze meesterproef op S.G. Spieringshoek te Schiedam. Daarvoor zijn wij op zoek naar een expert die ons verder kan helpen met ons project.
De opdrachtgever is Eda Illeri van RecycleValley, als opdracht moeten wij een landingsgestel ontwerpen voor een maanlander, die afval op de maan op zal ruimen. De hoofdvraag is het volgende: op welke manier kan je als beste een landingsgestel voor een maanlander ontwerpen in de vorm van een cubesat? Deze lander moeten wij ontwerpen, bouwen en testen in een zwembad.
De deelvragen zijn de volgende:
o Hoe kan de maanlander een schok op het water overleven?
o Hoe kan de maanlander onder water stabiliseren?
o Hoe kan de maanlander vlak voor de bodem ‘zachtjes’ landen?
o Hoe kan je de maanlander laten voldoen aan de afmeting 10x10x10 cm of een veelvoud daarvan?Wij hebben al een aantal metingen uitgevoerd in het zwembad. Aan de hand daarvan is ons plan is op dit moment om door middel van een luchtcompartiment met perslucht de lander, voort te laten bewegen, te stabiliseren en af te remmen in het water in het water en ook te stabiliseren en af te remmen. Dit zou ook – in een iets aangepaste versie - werken in de ruimte en is daarom een handige middenweg voor deze opdracht. De lucht zou door middel van buisjes door de kubus worden gepompt en per buisje is regelbaar hoeveel lucht doorgelaten wordt. Uiteindelijk zal het ook afstandsbestuurbaar worden, zodat je de kubus vanaf een afstand naar de goede plek kan voortbewegen. Helaas hebben wij geen idee hoe we dit qua hardware zouden kunnen realiseren, gebruiken we motoren om deze buisjes dicht te drukken of zouden daar andere oplossingen voor zijn? Voor uitwerkingen hiervan zouden wij graag in contact komen met een expert.
De expertise waarvan wij denken die daarbij past is een expert op het gebied van elektrotechniek.
Bijgevoegd is de flyer van de opdracht.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Samuel Karskens, Thies Calje, Tycho den Hartog en Robbin Baauw
-
Hey Thies, Tycho, Samuel en Robbin
Ik ben Jip, 3de jaars informatica student hier op de TU Delft. Het klinkt als een tof onderwerp en ik hoop dat ik jullie goed kan helpen. Ik ben hier vooral voor inhoudelijke vragen en niet zozeer verslagen te checken voor jullie, dus vraag maar raak!
Ik hoor van jullie,
Jip -
Dit bericht is verwijderd! -
Hey @Robbin-Baauw
Ik denk dat in de implementatie elke motor een geldige optie zal zijn. Ik kan @Midas-Becker vragen of er nog expliciete voordelen zijn maar het lijkt me dat het op deze schaal een stappenmotor goed zal werken.
Ik denk dat de motors aanslioten op 6 verschillende batterijen niet efficient is. Die zullen los van elkaar leeg lopen en dat is onhandig om bij te houden. Dus ik ben het met je eens, een centrale powerbank is een betere implementatie, als dat een batterij of een powerbank is maakt dat niet veel uit.
En dan jullie laatste vraag. Ik denk dat een gyroscoop een goede keuze is. Maar ik zal in de implementatie misschien denken aan een expliciete onderkant van de maanlander. Dat jullie daar altijd heen proberen te roteren. De software zelf zal inderdaad niet heel lastig zijn maar ik gok dat het combineren met de hardware lastig wordt. Hoe lang moet een motor aan staan om de gewenste draai te krijgen?, dat zal lastig te bepalen zijn gok ik.
Ik hoop dat dit jullie verder helpt,
groetjes,
Jip -
Beste Jip,
Sorry dat wij niks meer van ons hebben laten horen en heel erg bedankt voor het helpen bij ons project. We hebben het idee een beetje omgegooid sindsdien, vanwege praktische redenen.
Wij willen in onze maanlander graag een 12 volt 775 motor (https://www.banggood.com/nl/775-Gear-Motor-DC-12V-36V-3500-9000RPM-Motor-Large-Torque-High-power-Motor-p-1091058.html?cur_warehouse=CN) implementeren die als watermotor wordt gebruikt. Om deze motor te voeden hebben wij een powerbank gekocht die Quick charge 2 en 3 ondersteunt genaamd “Xiaomi V2 10000mah”. Het probleem waar we tegenaan lopen is dat de powerbank een signaal moet krijgen via usb dat hij is aangesloten op een telefoon(in dit geval motor) die 12volt aan kan, om zo sneller op te kunnen laden dan normaal. Een motor stuurt dit signaal niet zelf. Op internet hebben wij hier een oplossing voor gevonden, maar wij krijgen dit nog niet aan de praat.
De oplossing is een library die wordt gebruikt op een arduino die verschillende voltages geeft aan de d+ en d- draad zodat de powerbank denkt dat het een apparaat aan het opladen dat quickcharge ondersteunt.
Wij hebben tot nu toe geprobeerd het QC2 control circuit en het QC3 control circuit na te bouwen maar geen van beide heeft voor ons tot nu toe gewerkt. Nu is de vraag of je hier toevallig een oplossing of een andere idee voor hebt, het zou heel goed kunnen dat we het circuit bijvoorbeeld niet goed begrijpen en het daardoor verkeerd hebben geïmplementeerd.
Hieronder hebben we nog een aantal links en een paar foto’s geplaatst van het QC2 circuit waar we nu mee aan het experimenteren zijn.
Bij voorbaat dank,
Robbin Baauw, Thies Calje, Tycho den Hartog en Samuel KarskensLinks naar de GitHub sites:
https://github.com/vdeconinck/QC3Control
https://github.com/septillion-git/QC2ControlPresentatie met foto’s
https://docs.google.com/presentation/d/1hyDHyi5bz906uDOkbge4rypQNnhee4lWSzudrbE_yQE/edit?usp=sharing -
Hey boys,
In principe ziet het er allemaal netjes uit. Wat ik zou doen is op zoek gaan naar het probleem. Dat klinkt misschien heel vaag en stom maar begin met uitzoeken waar het probleem precies zit, er zijn namelijk veel componenten waar het allemaal fout kan gaan.
- Je powerbank kan misschien stuk zijn, test dat die daadwerkelijk quick charge levert aan een telefoon of iets anders.
- Ga met een volt meter na of er uit de Arduino de juiste voltages worden gegeven die de powerbank nodig heeft.
- Kijk of je zonder Arduino met alleen simpele draden quick charge uit de powerbank krijgt.
Op het moment dat je dan de fout tegen komt kun je die oplossen. Nu kan het nog aan teveel dingen liggen. Stel je voor dit klopt allemaal, ja dan wordt het lastig, maar ik zou in ieder geval dit eerst proberen.
Groeten,
Jip