Aspartaam en sacharose
-
@LisanneFeenstra
Beste Banu en Lisanne,Ik zou niet uit mijn hoofd weten of dit kan worden gedaan. Hiervoor ik even wat literatuur gaan zoeken. Hebben jullie zelf al wat kunnen vinden over deze reacties?
Ik zal proberen over een paar dagen wat meer informatie over de omzettingen te hebben en dan kunnen we aan de hand van wat ik heb (en jullie hebben) kijken of het haalbaar is.
Groetjes,
Sanne -
Hallo!
Bedankt voor je reactie! Wij hebben geprobeerd informatie te verzamelen over onderzoeken naar methanol wat ontstaat uit aspartaam, maar tot veel documenten die deze onderzoeken beschrijven, hebben wij geen toegang. Wij hebben contact gezocht met Dr. Monte en hij vertelde ons dat methanol wordt afgesplitst in de darmen van aspartaam door het enzym chymotrypsine uit de alvleesklier. De andere twee aminozuren die afsplitsen van aspartaam worden net zoals alle andere aminozuren verwerkt in het lichaam.
Nu lijkt het ons heel erg interessant om door met behulp van dit enzym methanol af te splitsen van aspartaam en methanol dan aan te tonen met behulp van een spectrometer. Nu weten we niet of dit mogelijk is, maar misschien had jij een goed onderzoek of proefschrift van een onderzoek hiernaar kunnen vinden?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Lisanne Feenstra
-
@LisanneFeenstra
Beste Lisanne,Ik ga mezelf over inlezen over dit en ik kan waarschijnlijk wel veel van de artikelen lezen met mijn universiteitsaccount. Ik zal woensdag op jullie vraag terugkomen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Scholier,
Ik ben de aankomende dagen afwezig. Ik zal begin volgende week een antwoord op je vraag hebben.
Alvast bedankt voor het begrip.
Groetjes,
Sanne -
@LisanneFeenstra
Ik heb helaas niets kunnen vinden voor jullie. Veel artikelen zijn heel oud en hebben het wel over dat methanol wordt gemaakt van aspartaam of in hogere concentratie aanwezig is wanneer iemand het gebruikt. Er is niet echt te vinden over hoe de reactie precies plaatsvind.
Dit artikel gaat over het aantonen van aspartaam met behulp van een enzym die het omzet in methanol. Ik weet alleen niet of jullie aan het enzym zouden kunnen komen voor de proef.Groetjes,
Sanne -
Hallo,
Bedankt voor je reactie! Wij hebben te moeilijk gedacht, want aspartaam breekt al af bij temperaturen boven de 40 *C en hierbij komt methanol vrij. We wilden dit aantonen dmv destilleren, maar dit ging niet helemaal goed. Omdat de aantoning van methanol niet helemaal lekker loopt en de tijd begint te dringen, willen we misschien gaan kijken naar de productie van aspartaam. Er bestaat een proefschrift voor deze productie van de TU Delft, dus wij vroegen ons af of het mogelijk is om dit te kunnen doen op de TU Delft of in een anders lab. Is dit mogelijk denk je ?
Alvast bedankt! Met vriendelijke groeten,
Lisanne Feenstra en Banu Alkashaf
-
@LisanneFeenstra
Hebben jullie dit proefschrift en kunnen jullie deze wellicht sturen?Dan zou ik even voor jullie kunnen kijken, maar ik kan niets beloven.
Groetjes,
Sanne -
Hoi!
Dit is de link naar het proefschrift, het is wel al een beetje gedateerd, maar misschien is dit wel goed uitvoerbaar: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:7867b470-2909-43ea-bc3a-c625cff184cd
We gaan zoeken voor meer informatie. Bedankt alvast!
Groetjes
-
@LisanneFeenstra
Ik heb een vraag uitstaan bij iemand op de TU Delft om te zien of er iets mogelijk is.Groetjes,
Sanne -
Hoi!
Heb je toevallig al iets gehoord of het mogelijk is dat wij de synthese van aspartaam kunnen uitvoeren in een laboratorium ?
Groetjes, Banu Alkashaf en Lisanne Feenstra
-
@LisanneFeenstra
Ik heb vandaag een reactie gehad van de professor dat het helaas niet gaat lukken. Dit komt omdat het een enzymatische katalyse is en dit heel ingewikkeld is, de proef gaat dagen duren onder intensieve begeleiding. En de belangrijkste reden is omdat de reactie redelijk giftig blijkt te zijn. Om deze zelfde reden is de laatste aspartaam fabriek in Nederland meer dan 10 jaar geleden gesloten.Sorry jongens :(