Aerial screw Da Vinci
-
Hoi Bastiaan,
Interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Het is wellicht wel mogelijk om aan je project te klussen op de TU. Materialen zul je zelf moeten regelen en kopen. Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie project? Wat is jullie hoofdvraag en wat zijn jullie deelvragen? Wanneer is de deadline van jullie PWS? En wat denken jullie zelf nodig te hebben (zowel aan gereedschap als aan materiaal) voor het maken van zo'n Da Vinci luchtschroef? Benieuwd naar het ontwerp!
Grt. Wouter
-
Dag Tu Delft,
Daar heb je gelijk in, maar wij zouden hem alsnog wikken bouwen om alleen te visualiseren voor ons, zodat wij een idee krijgen van hoe hij bedoeld was. Dat met de zelf vliegende helikopter heb ik bekeken en dat komt zeker terug in ons Pws. Maar zouden we dan een datum in de toekomst af kunnen afspreken om te bouwen en waar enzo is dat dan?
Alvast bedankt, Bastiaan. -
Beste Bastiaan,
Zeg maar gewoon Wouter hoor ;)
We organiseren elke donderdag een PWS Middag in het Science Centre Delft. Hier kun je je voor opgeven op deze pagina: http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/pws-middag/. Ik ben er op 3 december en 10 december. Dus is het het handigst als je je voor één van die twee data opgeeft.
Voeg even je bouwplan en bouwtekeningen toe in de bijlage. Of mail anders naar info [at] scholierenlab.nl. Op de PWS Middag pagina kun je ook zien wat voor gereedschappen er aanwezig zijn. Materialen hebben we niet voor jullie!
Grt. Wouter
-
Dag Wouter,
Wij hebben ondertussen ons al ingeschreven voor 10 december en hebben ons bouw proefje verder uitgewerkt. Wij willen in onze proef de liftkracht meten.Wij willen dus de schroef op schaal bouwen. Wij willen dan een soort paal ofzo door het midden van het ontwerp waardoor hij als hij draait recht omhoog blijft staan. Wij willen ook dan een motortype met een bepaald vermogen aansluiten op de constructie zodat hij snel zal draaien en als dat allemaal goed is willen wij de liftkracht meten door de hele opstelling op een weegschaal te zetten en dan het motortype aan te doen. Wij hopen dan te zien dat de weegschaal minder of zelfs 0 aan zal geven. Wij moeten deze proefopstelling nog verder 'verbeteren' maar dit willen wij in ieder geval als proefje doen. Heb jij nog tips voor ons?
Groeten van Bastiaan -
Dag Wouter,
Ik kan niet vinden waar ik dit werkplan in zou moeten voegen sorry. De schroef bouwen willen we juist daar ter plekke doen. Het bouwen kost niet veel tijd verwachten wij. De meetopstelling hebben we ook al verzonnen en dit zullen wij bij deze werkopstelling stoppen. Kan je mij helpen met het aanwijzen waar ik dit moet invullen want bij deze site kom ik niet meer.
Bastiaan -
Beste Bastiaan,
Ik heb jullie aanmelding gezien voor 10 december, maar geen werkplan of bijlage kunnen vinden! Hebben jullie de schroef al gebouwd en hebben jullie de meetopstelling ook zelf? Wat verwachten jullie van 10 december? Dat is me nog niet helemaal duidelijk!
Jullie bedachte opstelling lijkt me goed!
Grt. Wouter
-
Beste Bastiaan,
Op dit moment zit Wouter in Mexico en kan hij niet naar jullie vraag kijken. Volgende week is hij terug, dan zullen jullie van hem horen.
Excuses voor het ongemak.
Groet,
Noor -
Hallo jongens,
Ik heb jullie vraag gezien maar ben momenteel erg druk. Zal hem aanstaande dinsdag beantwoorden.
Grt. Wouter
-
Dag Wouter,
Kan jij nog je Docent informeren over de coëficent die wij nodig hebben bij het berekeningen de liftkracht van de Vliegende Schroef.
Alvast bedankt, Bastiaan -
Hallo Bastiaan,
Ik heb je een email gestuurd.
Grt. Wouter
-
Dag Wouter
wat wij van morgen verwachten is dat we een poging gaan doen om de schroef te bouwen. Met een poging doen bedoel ik dat wij hopen dat alles goed voorbereid is want wij hadden wat obstakels waardoor we niet zeker weten of wat wij hebben genoeg is om hem te bouwen. Het bouwen kunnen wij achteraf ook nog thuis doen als we dat willen. Wij zouden dus ook graag met jou willen praten over dit onderwerp. Wij verwachten dus dat we gewoon wijzer vertrekken van de TU morgen. Wij hopen de schroef wel gebouwd te hebben morgen want het bowplan hebben we wel. Dit zullen we ook meenemen. Maar wij zouden dus ook graag nog ff met jou over het onderwerp praten en dan vooral over de krachten.
Tot morgen, Bastiaan. -
Dag Wouter,
Je had wat linkjes voor ons gezocht woensdag maar waar kan ik die terugvinden?Groetjes Bastiaan Bakker
-
Beste Bastiaan!
Ik ben in afwachting van het antwoord van de docent die ik gemaild heb. Het is op dit moment vakantie, dus misschien dat het nog een paar dagen kan duren!
De linkjes waar je om vroeg:
http://www.aerostudents.com/files/aircraftPerformance2/helicopters.pdf
http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0015b.shtmlGrt. Wouter
-
Beste Bastiaan,
Ik heb een mail terug van mijn docent. Die geeft advies hoe een dergelijke geometrie te benaderen en vanuit daar een lift coefficient af te leiden. Echter is het niveau voor deze benadering erg gevorderd en daarom heb ik de vraag doorgespeeld aan een andere docent, die misschien weet van een recente studie over dit onderwerp.
Ik hoop eind deze week en anders begin volgende week reactie te krijgen.
Grt. Wouter
-
Dag Wouter,
Is er al nieuws?
Alvast bedankt, Bastiaan
-
Beste Bastiaan,
Ik heb reactie terug van de tweede docent, maar die kan je ook geen getal geven. Zij geeft wel het volgende boek als tip:
Wind Turbine Design: With Emphasis on Darrieus Concept
Er is een hoofdstuk in te vinden waarbij er een eerste benadering wordt gemaakt van de lift coëfficient van de Darrieus windturbine.
Ik heb nog geprobeerd te zoeken op internet, maar heb helemaal niks kunnen vinden wat betreft een getal. Je zou een schatting kunnen maken, door te vergelijken met lift coëfficients van helicopters.
Sorry, veel verder kan ik je niet helpen ben ik bang!
Grt. Wouter