Omzetten van zeewater in zoetwater.
-
Beste student aan de TU Delft,
Voor ons profielwerkstuk willen wij het hebben over 'Het omzetten van zeewater in zoetwater.' . De hoofdvraag van ons profielwerkstuk is 'Hoe kunnen we zo efficiënt en goedkoop mogelijk zeewater omzetten in zoetwater?' Het liefste zouden we hiervoor een proefopstelling gebruiken. De techniek(en) die we willen gebruiken zijn: de-ionisatie en/of omgekeerde osmose. We doen dit voor het vak scheikunde.
Zelf weten we niet zo goed wat er mogelijk is.
We hopen dat jullie ons kunnen helpen met het bedenken van een goed uitvoerbaar onderzoek (dat we indien nodig op de TU Delft kunnen uitvoeren).We horen graag van u!
Met vriendelijke groet,
Bo Evers, Franka Mesterom en Lieke Wansink
Arentheem Thomas a Kempis College Arnhem
6 vwo
Natuur en Gezondheid / Natuur en Techniek -
@liekewansink
Beste Bo, Franka en Lieke,Met zo'n soort proef zou ik jullie wel kunnen helpen. We kunnen samen een proef opzet bedenken die goed past bij jullie onderzoek. Zo'n soort proef is zelfs makkelijk uit te voeren bij jullie op school en anders kunnen we kijken naar de mogelijkheden hier.
Voordat ik jullie kan helpen met een proef opzet zou ik graag wat meer weten over jullie PWS. Dan krijg ik een beeld van wat jullie willen onderzoeken en hoe ver jullie al zijn. Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? En hebben jullie je al een beetje ingelezen in mogelijke technieken? en zoja welke?
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Heel erg bedankt voor uw reactie. Sorry dat we zo laat reageren, maar we hopen dat u ons nog steeds kunt helpen.
Onze hoofdvraag is: Hoe kunnen we op een efficiënte, goedkope en milieuvriendelijke manier zeewater omzetten in irrigatiewater?
Deelvragen:
-- Waar bestaat zeewater uit?/Wat zijn de eigenschappen van zeewater?
--Waar bestaat zoetwater uit?/Wat zijn de eigenschappen van zoetwater? Wat zijn de eisen voor zoetwater?
-- Welke verschillende ontziltingstechnieken zijn er? En wat is de beste techniek?
(1. destillatie, 2. capacitieve de-ionisatie, 3. omgekeerde osmose)
--Capacitieve de-ionisatie (of omgekeerde osmose) toepassen in de praktijk dmv een onderzoek en een proefopstelling.De meeste theorie hebben we al verzameld, we zijn nu nog opzoek naar een manier om zelf een opstelling te maken. Wij zouden het heel fijn vinden als u ons hier bij kan helpen!
Groet,
Lieke, Bo en Franka -
@franka
Hoi meiden,Jullie onderzoeksvragen zien er goed uit!! Hier zullen jullie goed mee vooruit kunnen.
Hebben jullie zelf al een beetje gekeken naar hoe jullie de proeven zouden kunnen uitvoeren? Dus een lijst van benodigdheden om te zien of het mogelijk is om op school uit te voeren.
Wellicht ook iets handigs om te gebruiken bij het zoeken hiernaar is google scholar. Deze zoekmachine van google zoekt specifiek tussen wetenschappelijke artikelen. Hier kunnen jullie wat meer vinden over methoden en onderzoek hiernaar.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,
Wij ondervinden problemen met het inloggen, dus vandaar weer een nieuw account.Wij hebben geprobeerd uit te zoeken welke materialen we nodig hebben, helaas hebben we dat niet echt kunnen vinden. Wel hadden we een filmpje gevonden (https://www.youtube.com/watch?v=QkKQ1lMGPsU), maar we weten niet hoe zij dit precies doen. Daarnaast lijkt dit ons niet de beste en efficiëntste manier. Hopelijk kunt u ons verder helpen met de opstelling.
Mvg,
Lieke, Bo en Franka -
Dit bericht is verwijderd! -
@franka2
Hoi meiden,Ik kan ook niet heel goed afleiden wat ze doen, maar ze geven ook aan dat dit een inefficiente manier is om het te doen. Ik was even dat filmpje aan het kijken toen ik een ander filmpje zag. Deze is heel interessant! Jullie kunnen dit misschien zelf niet doen maar wel onderzoeken hoe het zit.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,
Bedankt voor uw reactie. Goede tip, dit filmpje gaan we zeker bestuderen!
Maar zou u ons nog verder kunnen helpen met een opstelling maken? Helaas lopen we zelf een beetje vast op dit onderdeel, dus we kunnen uw hulp goed gebruiken!Mvg,
Lieke, Bo en Franka -
@franka2
Ik kan jullie wel helpen met het maken van een proefopstelling. Het is wel aan jullie om te bedenken welke methode jullie willen testen, een beetje te onderzoeken wat je ervoor benodigd is en even uitzoeken of dit op school mogelijk is.Dus jullie kunnen bijvoorbeeld omgekeerde osmose doen. Als je hier een beetje over gaat lezen zie je dat het belangrijkste component een speciaal membraan is. Deze moet alleen water doorlaten. Probeer even te onderzoeken wat voor membraan dit is. Kun je makkelijk aan zo'n membraan komen? Hebben ze deze al op school? Als jullie niets kunnen vinden kan ik wellicht even kijken, maar probeer het eerst even zelf.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Wij hebben contact gehad met iemand die zich bezig houdt met omgekeerde osmose, we hebben van haar te horen gekregen dat wij deze opstelling zelf niet kunnen maken, vooral vanwege de druk die je daar voor nodig hebt. Over capacitieve-deionisatie is moeilijk informatie te vinden over de opstelling. Wat we wel weten is dat we (poreuze) elektrodes nodig hebben.
Hopelijk kunt u ons hier wat verder mee helpen.
Mvg,
Bo, Lieke en Franka -
@franka2
Ik zal heel even kijken of ik voor jullie dit weekend wat informatie hierover kan vinden. Is het goed als ik hier zaterdag op terugkom?Groetjes,
Sanne -
@franka2
Ik heb wat kunnen vinden! Op google vond ik dat Prof. Van Der Wal van de WUR zich bezig houdt met onderzoek hierna. Ik heb even wat artikelen gezocht waaraan hij heeft meegewerkt. Ik zal jullie deze artikelen even mailen naar je schoolmail.Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Bedankt voor de reactie!Eerder hebben wij Prof. Van Der Wal al een mailtje gestuurd, hij vertelde ons dat hij ons niet kon helpen met zelf een opstelling maken, omdat wij niet zomaar aan de benodigheden kunnen komen.
Wel hebben we hulp gekregen van meneer Al Dweib [https://www.youtube.com/watch?v=QkKQ1lMGPsU]. Kunt u ons verder helpen met het uitwerken van de opstelling?
"Voor de zuivering heb je meerdere factoren die je kan veranderen. Je kan de spanning, de elektroden, de snelheid waarmee water stroomt, het contact/wateroppervlak.
Start eerst met een controle proef om te kijken welke factoren tot betere zuivering leiden. Hiervoor kan je bijvoorbeeld zelf een eenvoudige zoutoplossing maken wat op zeewater lijkt.Controleproef:
- Dit kan je doen door bijvoorbeeld 2,5 gram natriumchloride in demiwater oplossen. Dit noem ik voor het gemak standaardoplossing.
- maak zelf ook "zeewater" door ook 2,5 gramnatriumchloride in demiwater op te lossen. Dit noem ik voor het gemak monster.
elke keer als je je monster hebt gezuiverd vergelijk je het resultaat met je standaard. Je kan de oplossingen vergelijken door naar de geleiding te kijken of water in te dampen de de massa van het zout te meten.
Zuivering:
Je maakt zelf een opstelling met onaantastbare elektroden/draden. Je maakt een + en en - elektroden m.b.v. bijvoorbeeld gelijkspanning van een voeding. Zorg ervoor dat de spanning niet hoog wordt om elektrolyse van water te voorkomen.
Je kan elke keer 1 van de bovengenoemde factoren veranderen en je resultaat met je standaardoplossing vergelijken. Wanneer je een factor met een goed rendement vindt kan je die nog verder optimaliseren.Als je opstelling goed werkt kan je dan werken bijvoorbeeld met echt zeewater."
-
@franka2
Ik weet er niet heel veel vanaf maar miss kan ik jullie wel alvast helpen met de proefopstelling, want ik weet wel wat er allemaal in moet. Laten we beginnen met uitwerken door een paar vragen te beantwoorden:Wat willen jullie onderzoeken met deze proef? Wat wordt eigenlijk de onderzoeksvraag hiervoor? Dus bijvoorbeeld: wat is de invloed van ... en ... op het zuiveren van zeewater? Hier kunnen jullie dus alle aspecten die jullie willen gaan testen invullen.
Wat zijn de benodigdheden?
Hoe gaat de opstelling zo werken?Groetjes,
Sanne