PWS vervuiling door Chemours/ Dupont
-
Beste TU Delft,
ik hou mijn profiel werkstuk over de vervuiling die Chemours ( vroeger Dupont) aanricht. Zij lozen al een lange tijd chemicaliën in het water van de Merwede. Deze chemicaliën kunnen niet uit het water worden gezuiverd en komen dus 1 op 1 in ons drinkwater terecht. Ik zou graag willen weten wat de concentratie GenX in het water is en vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen met dit onderzoek.
met vriendelijke groet,
Sabine -
Beste Sabine,
Ik kan je zeker helpen met dit onderwerp. Ik zou je eerst heel even willen vragen hoe ver je bent met je PWS. Heb je al een hoofd- en deelvraag en heb je ook al wat informatie gevonden over het onderwerp? Dit geef mij een beter beeld van wat je wil doen in je PWS. En daarnaast kan ik misschien nog een beetje helpen bij de basis van je profielwerkstuk.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Ik heb alleen nog maar een hoofdvraag en dat is wat zijn de gevolgen van het lozen. verder heb ik een soort van deel vraag namelijk welke stoffen zijn er geloosd. Ik heb al wat achtergrond informatie voor het onderwerp en heb al iemand geinterviewd. Maar mijn werkstuk zelf bevat nog niet zo veel informatie (alleen de geschiedenis van Dupont) en nog geen volledige hoofdstuk indeling.Groetjes Sabine
-
Beste Sabine,
Het is dan nu handig om een opzet te maken voor de deelonderwerp in je profielwerkstuk. Je moet even voor jezelf op een rijtje zetten wat je graag wil behandelen. Een paar voorbeeld vragen zijn:
- Wat produceerd DuPont als bedrijf?
- Aan welke veiligheidsregels moet een chemische fabriek voldoen? (in europa is er een hele regelgeving opgesteld waar de fabrieken aan moeten voldoen)
- Wat hadden ze kunnen doen om het vervuilen te voorkomen?
- Wat zijn de gevaren van de geloosde stoffen?
- Zijn er soort gelijke incidenten?
Je kunt gewoon een hele lijst opstellen van aspecten die je allemaal wil weten en vanuit daar kun je deelvragen bedenken die misschien een of meerder aspecten behandelen.
Kun je hier een beetje mee vooruit?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Heel erg bedankt. Dit heeft mij erg geholpen om deelvragen te bedenken. Ik heb tot nu toe deze deelvragen:-
wat is PFOA
-
wat is GenX
-
waar worden deze stoffen voor gebruikt
-
wat is het gevolg van deze lozingen
-
zijn er ook andere stoffen vrijgekomen
-
hoe zijn de gevaren van de stoffen zo lang achter gehouden
-
hoe hoog is de concentratie in water (onderzoek)
-
hoe houd het bedrijf het terrein veilig
-
is er een oplossing voor dit probleem
-
-
Beste Sabine,
Je deelvragen zien er goed uit! Ik had alleen een beetje onduidelijkheid bij de deelvraag: Hoe houd het bedrijf het terrein veilig. Heb je het hier over hoe het bedrijf het terrein schoon en dus veilig houd. Of is het eerder welke veiligheids maatregelen heeft het bedrijf om veilig te werken in de fabriek?
-
Beste Sanne,
Ik ga het bij die deelvraag het hebben over alle regels waar een chemische fabriek aan moet voldoen om veilig te werken. Ook heb ik het bij dat hoofdstuk over wat het bedrijf zelf nog extra doet om het veilig te houden voor iedereen.
Groetjes Sabine
-
Hey @sabine
Sanne is net een paar daagjes op vakantie en zal pas de 22ste van Augustus terug zijn. Daarom geef ik nu even antwoord. Die deelvraag ziet er goed uit, evenals de rest. Ik denk dat je deze deelvraag vroeg in je PWS wil beantwoorden zodat je ernaar terug kan refereren zodra je gaat praten over de concentratie in het water of andere vrijgekomen stoffen.
Groetjes,
Jip -
@sabine
Beste Sabine,Het is weer een tijdje geleden dat je een vraag had over je PWS. Ben je al een beetje vooruit gekomen hiermee of heb je nog hulp nodig? Zo niet, is er wellicht iets anders waar je tegenaan loopt?
Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
Sanne