HDPE Vrijkomende stiffen bij bewerken
-
Hallo,
Om mijn studie MVK (MiddelbaarVeiligheidskundige) af te ronden ben ik een scriptie aan het opstellen over de gevaren en risico's bij het be,- en verwerken van HDPE. De zaken die ik hier wil belichten zijn met name het verspanen (zagen, slijpen, frezen e.d.), het verwarmen en het verbranden van HDPE.
IIk kom er alleen nu niet achter welke stoffen er vrijkomen bij de genoemde bewerkingen. Mijn vraag is dan of iemend mij kan helpen hierbij.
Doel is dat ik kan aantonen of de eventuele stoffen, dampen en/of gassen die vrijkomen wel of niet schadelijk zijn voor het menselijk lichaam en milieu.
Avast mijn grote dank hiervoor!!
vriendelijke groet: Rob Laurens -
@robl63
Beste Rob,Je kunt een gevaren en risico's analyse meestal het best beginnen met het opzoeken van wat algemene informatie: smeltpunt, is er een brandpunt, in water oplosbaar, corrosief of niet. Je probeert als eerst zoveel mogelijk informatie hierover te vinden en daarnaast kun je ook kijken naar gegeven van een gerelateerde stof (in dit geval polyethylene), omdat hier soms meer over te vinden is. Hier heb je twee links waar je wat gegevens kunt vinden over polyethylene.
Daarnaast zou je moeten kijken of de HDPE bij een bepaalde temperatuur "uiteenvalt" in andere moleculen, die misschien giftig kunnen zijn. Of dat de stof wellicht kan verdampen, want zo kunnen mensen het binnen krijgen.
Begin hier even mee en als je hierna nog info nodig hebt of andere dingen moet uitzoeken moet je maar een seintje geven.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne,
Ik hoop dat je fijne Paasdagen hebt gehad!
Bedankt voor jouw reactie.
Ik ga de links volgen en kijken hoever ik kom.Best lastig nog om voor mij, als bouwkundige de "chemie" in te duiken met alle aanverwante zaken er om heen. Wel een leuke uitdaging!!
vr. gr. Rob -
Goed om te horen dat je het een leuke uitdaging vind.
Is het al een beetje gelukt? Laat maar weten als je problemen hebt.
Groetjes,
Sanne -
Hallo Sanne, Beetje erg late reactie van mij maar dat heeft met priveomstandigheden te maken.
Ik heb jouw links gevolgd echter dat is allemaal wel heel erg scheikundig. Daar kom ik niet echt verder mee. Op bouwkundig vlak heb ik veel ervaring, echter de echte toegepaste scheikunde gaat mijn petje te boven.
Het lijkt mij dat er over dit, toch veel gebruikte, product toch wel standaard info te vinden zou moeten zijn.
Voor het lassen van HDPE is er een temperatuur nodig van ca. 285 gr C. Bij ca. 110-140 gr C smelt het materiaal, de ontstekingstemperatuur ligt > 300 gr C.
Ik ben al wel wat verder, maar ik kan nog geen gevestigde bewijzen overleggen dat er inderdaad geen (of wel) gevaarlijke stoffen vrijkomen bij o.a. lassen van HDPE.
Ik hoop dat jij, of iemand anders, mij toch nog wat verder op weg kan helpen.
Alvast mijn grote Dank voor jouw medewerking!!
vr. gr. Rob Laurens -
@robl63
Ik zal even kijken of ik wat kan vinden over mogelijke reacties en vrijkomende stoffen.Excusses als het iets te scheikundig was.
Groetjes,
Sanne -
@robl63
Beste Rob,Ik heb even voor je gezocht en uiteindelijk kunnen vinden dat er geen gevaarlijke stoffen vrij komen bij het lassen met HDPE. Tijdens het lassen zal het HDPE alleen smelten en niet verdampen of ontleden. Daarnaast is er een kans dat het kan branden omdat je dicht bij de ontstekingstemperatuur werkt, maar als het gaat branden dan ontleed het in CO2 en H2O. Niet heel schadelijk dus.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Groetjes,Sanne
-
Hallo Sanne,
Ik ben net terug van vakantie en las jouw berichten waar ik weer heel erg blij mee ben.
CO2 en H2O zijn inderdaad niet schadelijk en, met jouw goedvinden, ga ik zo e.e.a. verwerken in mijn scriptie.
Ik zal verwijzen naar PWS TU Delft afdeling Scheikunde en Biologie.
Wat ik natuurlijk ook kan doen is jouw naam noemen in mijn scriptie als zijnde mijn hulp hierin, maar dat doe ik uiteraard niet zonder jouw goedkeuring.Voor nu alvast weer Super Bedankt!
vr. gr. Rob -
Beste Rob,
Fijn om te horen!
Ik denk dat het het handigst is om te verwijzen naar PWS TU Delft afdeling Scheikunde en Biologie en dan mag je mijn naam erbij zetten als je wil.Heel veel succes met je scriptie.
Groetjes,
Sanne -
Gaan we doen zo.
Bedankt!!dankbare en vriendelijke groeten van Rob