pws genetische manipulatie
-
Re: Genetische modificatie
Beste meneer/mevrouw,Wij zijn 2 leerlingen uit havo 5 (uit Weert) en we houden ons profielwerkstuk over genetische manipulatie. We willen daarvoor graag een proef doen op voedsel maar we weten alleen niet hoe we dit precies moeten aanpakken. Misschien dat u ons verder kan helpen en we eventueel bij u op de universiteit een onderzoek kunnen doen.
We hopen zo snel mogelijk van u te horen.Met vriendelijke groet Fleur van der Linden en Loes Wolters
-
@LoesFleur
Beste Fleur en Loes,Zouden jullie iets meer kunnen uitwijden over jullie PWS? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen en hoe ver zijn jullie al met je PWS?
Dan voor een proef moet ik zeggen dat het een lastig onderwerp is. Er zijn strenge regels gebonden aan genetische manipulatie door de overheid. Het zal daarom niet mogelijk zijn voor jullie om iets te gaan manipuleren.
Ik kan jullie wellicht wel helpen met iets anders bedenken. Als jullie iets meer uitleg geven dan zal ik je wel kunnen helpen.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Ik denk dat u ons verkeerd begrepen heeft. Wij wilden niet zelf iets gaan manipuleren maar we wilden gemanipuleerd voedsel vergelijken met niet gemanipuleerd voedsel.
Onze hoofdvraag is: Waarom wordt ons voedsel steeds vaker gemanipuleerd?
Deelonderwerpen:- Wat is genetische manipulatie? (planten,dieren,voedsel )
-Voor-en nadelen genetische manipulatie - de wet over genetische manipulatie
-onderzoek (we hebben nog geen onderzoeksvraag misschien dat u ons daarbij kan helpen) .
Groetjes Loes en Fleur
- Wat is genetische manipulatie? (planten,dieren,voedsel )
-
@LoesFleur
Beste Loes en Fleur,Nu begrijp ik jullie idee. Hoe hadden jullie het in gedachte? Willen jullie groei meten of ziekte resitentie of kijken naar voedingsstoffen? Wat is jullie opzet voor een onderzoek en met welk voedsel?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Wij zouden graag de voedingsstoffen bij tomaten willen onderzoeken. We hebben nog een beetje moeite met de opzet van het onderzoek zou u ons daarbij kunnen helpen? We hebben het al aan onze biologie docente gevraagd maar die mag ons niet helpen.
Groetjes,
Loes en Fleur -
@LoesFleur
Ik weet dat tomaten heel veel vitamine C bevatten, dus dat kunnen jullie sowieso uitzoeken. Ik heb drie voorbeelden van proeven die online staan: voorbeeld 1, voorbeeld 2 en voorbeeld 3. Een van deze proeven moet bij jullie op school te zijn uit te voeren.Als jullie eerst uitzoeken welke stoffen er in een tomaat zitten aan de hand van literatuur onderzoek. Dan kun je daarna kijken of je een van deze stoffen makkelijk kan aantonen.
Groetjes,
Sanne