Windtunnel proef voor PWS
-
Dit jaar ga ik naar VWO 6 en moet ik ook een profielwerkstuk gaan maken. Ik heb besloten om als onderwerp voor mijn profielwerkstuk "de eigenschappen van een lesvliegtuig" te kiezen en dan met name de aërodynamische eigenschappen ervan. Mijn interesse gaat hiernaar uit omdat ik ook vlieglessen volg, en daardoor bijzonder geïnteresseerd ben met in lesvliegtuigen.
Mijn profielwerkstuk maak ik bij het vak natuurkunde, waarbij ik ook een proef moet doen. Ik heb gehoord dat de TU Delft hierbij ondersteuning kan bieden. Ik vroeg me af of jullie mij ook zouden kunnen helpen? Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een proef met vliegtuig vleugels in een windtunnel.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Torsy
-
Beste Matthijs,
Bij ons ben je zeker aan het goede adres! Ik geef in oktober een workshop in de windtunnel, waarbij je (zelfgemaakte) vleugelprofielen kunt testen op hun aerodynamische eigenschappen.
Op deze pagina vind je meer informatie over de workshop en kun je tevens het interesse formulier invullen. Dan krijg je er meteen bericht over zodra ik een datum geprikt heb!
Hoe staat het verder met je project? Heb je al een hoofdvraag/onderzoeksvraag? Wanneer is je deadline?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Dankjewel voor je antwoord. Ik ben op dit moment bezig om achtergrondinformatie op te zoeken voor mijn onderwerp. De onderzoeksvraag en deelvragen zijn ook al gemaakt en ik moet het eindproduct rond Kerst inleveren.
Ik zou graag bij de windtunnelproef twee vleugelprofielen willen testen namelijk: een vleugelprofiel van een (gewoon) vliegtuig en een van een lesvliegtuig. Vervolgens wil dan de luchtstromen vergelijken met elkaar. Zijn op de TU Delft zulke vleugels aanwezig?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Torsy
-
Hoi Wouter,
Ik denk inderdaad dat mijn tweede deelvraag beter zo gesteld kan worden. Deelvraag 3 en 4 worden grotendeels in de windtunnel beantwoord.
Ik vroeg me alleen af wanneer de inschrijving voor de workshop geopend wordt?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Torsy
-
Beste Wouter,
Dit zijn mijn onderzoeksvraag (hoofdvraag) en deelvragen:
Onderzoeksvraag:
Aan welke eigenschappen moet een vliegtuig voldoen om als lesvliegtuig ingezet te kunnen worden?
Deelvragen:
-
Hoe kan een vliegtuig en dus ook een lesvliegtuig vliegen?
-
Wat zijn de positieve en negatieve eigenschappen van een lesvliegtuig?
-
Hoe hebben de vleugels en de vorm van de vleugels invloed op de eigenschappen van het lesvliegtuig?
-
Hoe verschilt de overtrekhoek van een ‘gewoon’ vliegtuig ten opzichte van een lesvliegtuig?
-
Tijdens een overtrek reageert elk vliegtuig anders. Hoe verschilt die reactie van een ‘gewoon’ vliegtuig ten opzichte van een lesvliegtuig en waardoor?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Torsy
-
-
Beste Matthijs,
Wat is je hoofdvraag? En je deelvragen? Kun je die hier posten?
Wat betreft de vleugelprofielen. Ik heb één standaard aluminium vleugelprofiel die ik kan testen. Dus als je meerdere profielen wilt testen raad ik je aan ze allemaal (want eerlijke competitie) zelf te maken. Zie de bouwhandleiding voor tips en de afmetingen waaraan het profiel moet voldoen.
Zoek dus uit welke vleugelprofielen er worden gebruikt bij reguliere vliegtuigen (een vleugel bestaat meestal uit meerdere soorten profielen) en bij les vliegtuigen. Probeer deze na te maken. Lees jezelf trouwens eerst even in over vleugelprofielen. Het is namelijk een ander begrip dan een vleugel!
https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
Succes en als je vragen hebt, stel ze gerust hier!
Grt. Wouter
-
Hoi Matthijs,
Ziet er goed uit! Ik zou je tweede deelvraag anders stellen, namelijk: Hoe verschilt een lesvliegtuig van een regulier vliegtuig? Hier kun je alle positieve en negatieve eigenschappen van een lesvliegtuig ten opzichte van een regulier vliegtuig onderzoeken. Anders weet je niet wanneer iets positief of negatief is.
Ik neem aan dat deelvraag 3 en 4 beantwoord gaan worden middels de windtunnelworkshop?
Grt. Wouter
-
Volgende week!