PWS Waterzuiveren
-
Geachte heer/mevrouw,
Wij zitten op dit moment in VWO6 en zijn eind vorig jaar begonnen met ons profielwerkstuk (PWS).
Het onderwerp van ons PWS is Waterzuiveren.
Wij hebben de volgende onderzoeksvraag bedacht:‘Welke verschillende manieren zijn er om water te zuiveren?’.
Wij hebben twee experimenten gevonden waarbij de zuivering van slootwater onderzocht wordt.
Deze twee proefjes zijn: ‘membraanfiltratie’ en de ‘bekerglasproef’.
Het doel van de experimenten is de troebeling bepalen.
Bij de bekerglasproef wordt een hoeveelheid FeCl3 toegevoegd, zodat je per toegevoegde hoeveelheid de troebeling kan bepalen.Onze vraag aan u is of we deze proefjes kunnen uitvoeren op de TU Delft. Wij hebben gezien dat deze experimenten hier al een keer eerder zijn uitgevoerd.
Wij zijn erg benieuwd of dit onderzoek mogelijk is op de Universiteit. Als dit niet lukt horen we graag alternatieve opties.M.v.g,
Vincent en Dylan
-
Hallo Vincent en Dylan!
Hebben jullie de hoofdvraag al besproken met jullie PWS-begeleider? Want in principe zou je alle manieren om water te kunnen zuiveren kunnen vinden in literatuur. Dit kan je natuurlijk ook nog zelf ondervinden, maar in dat geval levert het proefje zelf niet echt een bijdrage aan het beantwoorden van de hoofdvraag.
Denk misschien aan vragen waarbij je 2 specifieke waterzuiveringsmethoden gaat vergelijken. Of één methode die je toepast op water uit verschillende delen van het land/ van de grond?Als jullie mij goede hoofd- en deelvragen sturen en een duidelijk onderzoeksplan, kan ik gaan kijken of er ruimte voor jullie is in het waterlab!
Ik ben benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Goedenavond,
Bedankt voor de reactie. Wij zullen met onze pws-begeleider bespreken.
We laten het zo snel mogelijk weten.M.v.g,
Vincent en Dylan
-
Goedenavond,
Dit zijn de deelvragen:
- Wat is water?
- Wat voor verschillende manieren zijn er om water te zuiveren?
- Hoe werkt een rioolwaterzuivering
- Hoe kun je een waterzuivering duurzamer maken?
- Wat is gezond en schoon drinkwater?
We hebben met onze PWS-begeleider gesproken over de mogelijkheden, wat aansluit op ons PWS en onze deelvragen.
Onze PWS-begeleider kwam op het idee om misschien een proef te verzinnen met de scheidingsmethode: HPLC.
Bijvoorbeeld: Het bepalen van het drugsgehalte of antibiotica in kraanwater.
(Eventueel uit verschillende regio's)
Wij hopen dat het nu iets duidelijker is.M.v.g,
Dylan en Vincent -
@VincentKleiman
Beste Dylan en Vincent,Ik neem het vanaf hier over van Pauline omdat ik veel meer verstand heb van de scheikunde.
Ik moet jullie gelijk wel vertellen dat het niet mogelijk is om een proef uit te voeren op de TU Delft. De HPLC proef gaat dus niet lukken, maar ik kan jullie wel helpen met wat kleinere proeven die jullie op school kunnen uitvoeren. In dit topic staan een paar voorbeelden waar je aan kunt denken qua proeven. Het zijn proefjes om kleine dingen te meten zoals zuurstofgehalte en pH, want hiervoor zullen voorschriften moeten gelden.
Natuurlijk kun je ook de troebelheid meten of zelfs het water gewoon indampen om te kijken naar de hoeveelheid droge stof in het water.Als jullie een beetje gaan oriënteren naar de kleine dingen die jullie willen onderzoeken, dan kan ik jullie helpen met opzetten hiervoor. Dan kunnen meerdere kleine proeven helpen bij jullie PWS i.p.v. één grote.
Groetjes,
Sanne