PWS fytonutriënten
-
Hallo,
Wij zijn Eline en Joyce en we zitten in 6 vwo, op de Goudse Waarden.
Ons profielwerkstuk zouden wij graag willen doen over fytonutrienten. Hierbij hebben we al een aantal deelvragen bedacht, over onderwerpen met betrekking tot fytonutriënten die ons interesseren. Wij lopen alleen nog vast op wat onze hoofdvraag kan zijn. Hieronder de vragen en beknopte uitleg erbij:-
Wat zijn fytonutriënten?
a. Fytonutrienten zijn chemische verbindingen die van nature in planten voorkomen. Vooral witlof en andere bittere planten bevatten deze bioactieve plantaardige stofjes, maar ook bijvoorbeeld tomaten, broccoli en rode wijn. Er zijn circa. 5000 soorten fytonutriënten geïdentificeerd, maar wij zullen vooral de bekendste onderzoeken. -
Wat voor invloed hebben fytonutrienten op de gezondheid?
a. fytonutrienten zijn erg goed voor de gezondheid, want het kan bv. hartziektes en verschillende soorten kankers tegengaan. Fytonutriënten hebben echter nog veel meer voordelen die we ook zullen onderzoeken.
b. Fytonutriënten hebben een antioxiderende werking. . -
In hoeverre heeft het PTC-gen invloed op het nuttigen van fytonutriëntenrijk voedsel?
a. Een deel van de mensen heeft het PTC-gen, hierdoor proef je een bittere smaak sterker dan wanneer je niet zo’n gen hebt. Hierdoor hebben een aantal mensen een sterke afkeer tegen bitter eten. Fytonutrienten zorgen voor een bittere smaak in het voedsel, waardoor voedsel dat deze nutrienten bevat, door mensen met het PTC-gen vaak als ‘vies’ worden ervaren. -
Wat voor invloed heeft de bewerking van plantaardig voedsel op de hoeveelheid/effectiviteit van fytonutriënten in dit eten?
a. Uit onderzoek is gebleken dat onbewerkt, biologisch voedsel meer carotenoïden (een soort fytonutrienten) bevat dan bewerkt voedsel. Ook bevat het bewerkte voedsel maar één derde van het aantal antioxidanten dat onbewerkt voedsel bevat. Biologisch voedsel is dus beter als het gaat om de hoeveelheid fytonutriënten. -
Wat is de beste manier om ons eten te bereiden zodat er veel fytonutrienten in zitten?
a. De hoeveelheid fytonutriënten in je groente hangt af van de tijd dat je het kookt. Langer koken betekend dat meer nutriënten (en ook vitaminen en andere goede stoffen) zullen oplossen in het kookwater en de groente zullen verlaten.
Zou u ons misschien kunnen helpen met onze hoofdvraag (en misschien ook een tip voor een practicum)?
Alvast bedankt!
M.v.g,Eline van Swieten en Joyce den Hertog
-
-
Hallo,
We hebben verder onderzocht en deelvragen en een hoofdvraag gemaakt en zouden nu graag een proefje doen naar het naranginegetal in grapefruitsap, dit proefje konden wij niet op school uitvoeren omdat er een kankerverwekkende stof in voorkomt.
We hebben een mailtje naar scholierenlab@tudelft.nl gestuurd met daarin de proefopzet (Onderwerp: "PWS fytonutriënten proefopzet + bijlage)
Graag horen wij of het mogelijk is dit proefje op de universiteit te doen!Groetjes,
Eline en Joyce -
Beste Eline en Joyce,
Jullie deelvragen zien er goed uit. Normaal is het wel de bedoeling dat je eerst een hoofdvraag opsteld en die is kleine stukken verdeeld voor de deelvragen.
Als ik kijk naar de jullie deelvragen dan richten ze zich allemaal op gezondheid en eten. Dit valt eigenlijk onder een grotere kop namelijk het invloed op het menselijk lichaam. Mogelijke hoofdvragen kunnen zijn: Hoe reageert het lichaam op fytonutrienten? Hoe kunnen we ons lichaam 'gezond' krijgen met fytonutrienten? Kunnen we de zwaarlijvigheid van tegenwoordig tegengaan met fytonutrienten?
Vooral dat laatste vraag is momenteel een trending onderwerp zoals hier. Hiermee kun je jullie PWS relevant maken.Vooruit denkend op een proef voor jullie PWS kunnen jullie bijv. twee dieeten opstellen met veel en weinig fytonutrienten en zo deze stoffen linken aan afvallen wat iedereen tegenwoordig doet met 'gezond eten'. "Eten dat gezond is daar moet ik van afvallen."
Ik hoop dat jullie hiermee vooruit kunnen en ik ben benieuwd wat jullie ervan maken.
Groetjes,
Sanne -
Beste Eline en Joyce,
Ik ga even kijken naar jullie vraag en zal hier morgenmiddag even op antwoorden.
Groetjes,
Sanne -
hallo Sanne,
Bedankt voor de reactie!
De deadline van inlevermoment 2 is 30 oktober en de deadline van ons volledige PWS is 25 november, maar met inlevermoment 2 hoeft u bij het plannen van het proefje geen rekening te houden hoor.Groetjes, Joyce den Hertog en Eline van Swieten
-
Beste Eline en Joyce,
Jullie voorbereiding en proef zien er goed uit! Ik ga even voor navragen of we deze proef kunnen doen hier in Delft. Mijn verwachting is dat het moet lukken. Er gaat wel meestal 1 tot 2 weken overheen voor een proefaanvraag.
Wanneer is jullie deadline, want dan kan ik hiermee rekening houden?Groetjes,
Sanne