PWS: Bestrijdingsmiddelen op appels
-
Wij zijn twee leerlingen van het St. Ignatiusgymnasium uit Amsterdam, en hebben een vraag omtrent ons profielwerkstuk. Ons profielwerkstuk gaat over biologisch voedsel en onze hoofdvraag luidt: "Hoe eerlijk is biologisch voedsel?". Nu zouden wij graag onderzoek willen doen naar bestrijdingsmiddelen op biologische en niet-biologische groenten en fruit. We willen namelijk onderzoeken of er minder bestrijdingsmiddelen op biologische producten zitten. Op onze school kunnen we deze proef niet uitvoeren, heeft er iemand dus ideeën hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
Bedankt!
-
Beste Noor,
Veel mensen kopen biologische producten omdat ze het 'beter' of 'gezonder' vinden, en zien dit dan ook in de prijs terug. Wij vragen ons echter af in hoeverre biologisch voedsel nou echt 'beter' is. De eerlijkheid heeft dus te maken met de duurzaamheid.
Bij een mogelijke proefopzet denken wij inderdaad aan gaschromatografie, om het aantal pesticiden aan te tonen op bijvoorbeeld een biologische en en 'gewone albert heijn' appel. De vraag is ook hoe we pesticiden van de appel(schil) af kunnen halen. Op het internet staan verschillende methoden via een azijnbad. Wij weten verder nog niet hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat. Heb jij misschien ideeën of tips?
Een tijd geleden is ongeveer dezelfde vraag gesteld op dit forum, wij denken dus dat het allemaal wel mogelijk is.Mvg,
Julia en Puck -
Beste Julia en Puck,
Het is voor mij in principe helder wat jullie met eerlijk bedoelen, maar het is belangrijk dat dit voor elke lezer zo duidelijk mogelijk wordt geformuleerd in de hoofdvraag. Daarom adviseer ik jullie deze aan te vullen zodat bovenstaande uitleg niet nodig is. Snappen jullie dat?
Helaas zijn scheikundige proefjes dit jaar vrijwel niet mogelijk op de TU vanwege een aankomende verhuizing van de betreffende faculteit. Daarom zullen jullie voor dito proeven naar elders moeten uitwijken.
Grt.
Noor -
Goedemorgen Julia,
Wat bedoelen jullie met je hoofdvraag? Als in; waar doelt de [i]eerlijkheid[/i] op? Misschien kunnen jullie de vraag nog iets verder specificeren, want dit is wetenschappelijk gezien nog erg vaag. Het lijkt er op dat jullie je willen focussen op bestrijdingsmiddelen, noem dit in je hoofdvraag.
Wat betreft jullie proef, daar kan ik op dit moment niets over zeggen. Hebben jullie al rondgezocht naar een mogelijke proefopzet? Hoe willen jullie het aanpakken en wat willen jullie precies meten? (denk aan gaschromatografie of andere chemische proeven, zoals bij dit bedrijf) Een beetje meer vooronderzoek is nooit verkeerd. Pas als dat gedaan is, kan ik kijken wat er mogelijk is.
Grt,
Noor