Zonnebrandcrème
-
Hoihoi!
Ook wij doen ons PWS over zonnebrandcrème, wij kunnen ons experiment op een andere locatie doen, alleen zitten wij met het volgende probleem: overal op internet zien we staan dat zonnebrandcrème moet worden opgelost in 1-propanol of 2-propanol. Waarom moet het precies in dit stofje?
Alvast bedankt!
Julia
-
Beste Julia,
voor het experiment moet je zonnebrand verdunnen zonder dat je last van invloed van andere stoffen. Daarom los je het op in een oplosmiddel. Zonnebrand lost niet goed op in de meeste oplosmiddelen en zelfs propanol niet, maar daar wel het meest.
Mvg,
Sanne -
Bedankt voor het reageren!
-
Ik heb de mail nog eens naar jullie verstuurd Michelle en Lisanne. Check ook even het mapje ongewenst. Daar was hij bij de andere groep terecht gekomen.
Groetjes,
Sanne -
Beste TU Delft!Mijn vriendin Krissy en ik houden ons profielwerkstuk over de zonnebrandcrème. Onze hoofdvraag is: Hoe kun je je beschermen tegen uv-straling met zonnebrandcrème? Wij moeten nog een onderzoek doen. We willen de absorptie van verschillende zonnebrandcrèmes vergelijken. Hiervoor hebben we natuurlijk een spectrofotometer nodig. We weten verder nog niet precies hoe we dit onderzoek moeten uitvoeren. We hopen daarom dat jullie ons hiermee op weg kunnen helpen. Wij horen graag van jullie, alvast bedankt! Groetjes Krissy en Charlotte
-
Beste Krissy en Charlotte,
jullie hoofdvraag is redelijk beperkt. Om deze vraag te beantwoorden hoef je alleen uit te leggen hoe zonnebrand werkt. Hierdoor zal je PWS niet uitgebreid genoeg zijn.
Voor het bedenken van een hoofdvraag moet je eerst bedenken wat je wil weten over het onderwerp en waar je interesses liggen. Hierna ga je deelvragen opstellen die deze vraag kunnen beantwoorden. Wellicht kan ik jullie helpen met het formuleren van een goede hoofdvraag.Mvg,
Sanne -
Beste Simone en Michelle,
naar welke verschillen willen jullie precies gaan kijken en hoe verwacht je dit te onderzoeken? Het is belangrijk om eerst vast te stellen wat je allemaal wil weten voor je begint met onderzoeken.
Mvg,
Sanne -
Beste TU Delft,
Wij houden ons profielwerkstuk over zonnebrandcrème. Onze hoofdvraag is: Wat is het verschil tussen verschillende zonnebrandcrèmes? Wij moeten hier voor nog een practicum doen. We willen met behulp van een spectrofotometer de absorptie van de uv-straling meten. Dit is niet mogelijk bij ons op school. We weten niet precies wat we allemaal nodig hebben voor dit practicum en hoe we het beste de zonnebrand kunnen oplossen. Wij hopen dat jullie ons hier mee kunnen op weg kunnen helpen.
Met vriendelijk groet,
Simone en Michelle -
Hallo TU Delft,
Wijn zijn Daphne Pieterse en Emmelien Hazekamp. Wij zitten in 6vwo en zijn bezig met ons pws over zonnebrand. We hebben onze eigen zonnebrand proberen te maken en nu willen we graag weten hoeveel UV er door de stof wordt geabsorbeerd. Hebben jullie de mogelijkheid om dit te kunnen meten?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Daphne en Emmelien
(32507@youscope.nl) -
Beste scholieren,
Het is helaas niet mogelijk om de proef uit te voeren op de TU Delft. Dit geldt voor elke proef.
Het is momenteel heel druk bij de onderzoeksgroepen op de faculteit vanwege een overvloed aan scheikunde studenten die proeven uitvoeren voor de opleiding. Daarnaast zijn ze nu ook druk met de aankomende verhuizing van de hele faculteit. Het is nu moeilijk of niet mogelijk proeven te verzorgen voor het PWS.
Daarom moet ik met spijt mededelen dat wij, van het ScholierenLAB, helaas dit jaar geen proeven meer kunnen aanbieden voor scheikunde of biologie.Mijn oprechte excuses hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Beste TU Delft,
wij zijn 3 leerlingen uit vwo6 en houden ons pws over zonnebrand. We hebben het onderwerp met het vak scheikunde maar lopen vast met een praktisch deel. We zagen dat er een zonnebrand workshop bestaat en we vroegen ons of dit mogelijk is om uit te voeren.
Alvast bedankt.Met vriendelijke groet,
Floor Molenaar, Sophie van Reeuwijk en Lilia Potters