waterkoelapparaat ontwerpen met chemie
-
Beste Student,
Voor mijn profielwerkstuk wil ik gaan onderzoeken of het mogelijk is om in een korte tijd een flesje water(33cl) van kamertemperatuur naar 4 graden Celsius te krijgen op een snelle en handzame manier. Als vooronderzoek van dit project onderzoek ik de chemische en mechanische(niet elektrische) kant van het koelen. Als uitkomst van dit onderzoek moet er een chemische stof(reactie) of een mechanische manier komen waarmee we snel kunnen koelen en wat in een proefopstelling uitvoerbaar is. Wij gaan proberen er een werkend portable apparaat van te maken. Om te weten aan welke chemische stoffen/chemische reactie ik kan denken zou ik graag van uw/jullie kennis gebruik willen maken. Misschien is het ook wel mogelijk om met of bij de TU wat proefjes te doen. Hopelijk willen en kunnen jullie met me meedenken en/of doen?
Ik hoor graag van u/jullie.
Met vriendelijke groet,
Yara -
Beste Yara,
Ik kan je hier wellicht mee helpen en meedenken hiervoor kan sowieso. Wat is precies het onderwerp van je PWS? En heb je al hoofd- en deelvragen? Dan kan ik me een goed beeld vormen wat je precies met je PWS wil en dan kan ik je beter helpen.
Heb je je daarnaast al georiënteerd op koelmethodes die nu worden gebruikt? Het principe van de koelkast, afkoelen met stoffen zoals vloeibaar stikstof of droogijs.Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Het onderwerp van mijn pws is wat voor chemische en mechanische koelmanieren zijn er. Een medestudent doet de elektrische manieren, zoals koelkasten. Mijn hoofdvraag is: Hoe kun je op een makkelijke, snelle, en goedkope manier het beste een kleine hoeveelheid(33cl) water op een veilige manier koelen van kamertemperatuur naar 4°C ? Dan heb ik verder als deelvragen: Hoe werkt mechanisch koelen en welke manieren zijn er, hoe werken die en welke koelt het beste? en Hoe werkt chemisch koelen en welke reacties zijn er? Als laatste ga ik uit de manieren die ik heb gevonden er 1 kiezen en daar een experiment mee doen zodat ik die ook misschien bij mijn project kan gebruiken. Ik heb al veel gelezen over koelen, ik ben nu vooral bezig met het chemische, waar ik ook de hulp bij nodig heb. Met chemisch bedoel ik niet stoffen zoals droogijs en stikstof, maar een reactie van 2 stoffen die energie uit het water kunnen halen. Omdat ik niet heel veel verstand heb van bepaalde stoffen en reacties zou ik graag hulp willen met het vinden van de juiste stoffen en reacties. Zou ik je ook misschien op een andere manier kunnen bereiken om de dingen die ik gevonden heb te kunnen communiceren.Groetjes Yara
-
Beste Yara,
Ik kan je goed helpen op het chemische gebied. Als je de warmte uit een flesje water wil trekken heb je een reactie nodig die deze energie opneemt en verbruikt, een endotherme reactie. Hoe meer endotherme de reactie hoe lager je het water kan koelen en hoe sneller het water koelt. Hier moet je naar gaan zoeken en deze kun je vergelijken.
Hier is een voorbeeld van een soortgelijk PWS en dit is een voorbeeld lijstje met reacties.Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Mvg,
Sanne