PWS Raketbrandstof
-
Hallo,
Ik zit nu in 5 Gymnasium en moet een profielwerkstuk maken. Ik wil dit graag doen over raketbrandstof, namelijk: Wat is de beste raketbrandstof om een zelfgemaakte raket zo hoog mogelijk weg te lanceren?
Hiermee gebruik ik dan Natuurkunde voor het zelf bouwen van een raket, wiskunde voor het berekenen aan de hoogte en eventueel aan de afstand en scheikunde om uit te zoeken wat de beste brandstof is. Maar hierover heb ik wel een aantal vragen:
- Is het mogelijk te meten hoeveel kracht een bepaalde brandstof levert? (stuwkracht?)
- Kunnen jullie mij helpen met het ontwerp van de raket?
- Heb ik een vergunning nodig voor het lanceren van een raket?
Ik hoor graag jullie antwoorden hierop!
Met vriendelijke groet,
Nynke van Koningsveld,
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum -
Hoi Nynke,
Cool onderwerp! Ik heb destijds toevallig hetzelfde gedaan met als begeleider dhr. van Zon (Natuurkunde leraar op het Gym, misschien is hij er nog). Wat ik je kan aanraden is om even op deze site te kijken. Het gaat over modelbouwraketten en je zult er veel aan hebben.
In principe kan je zo'n modelraket zelf maken en heb je niet direct hulp van ons nodig. Op bovengenoemde website en in het bijzonder deze pagina staat veel uitgelegd over de te gebruiken tools en materialen. Neem het even door en als je er niet uitkomt kun je hier natuurlijk verdere vragen stellen. Ik zal je dan proberen verder te helpen.
Wat betreft je lancering heb je geen vergunning nodig. Zorg dat je het ergens in een weiland doet of op een plek waar weinig bebouwing is en dan moet het wel goed komen!
Succes!
Grt. Wouter
-
Hoi Wouter,
Dank voor je antwoord, cool dat je hetzelfde hebt gedaan! Meneer van Zon is een aantal jaar geleden gestopt op onze school, dus helaas kan ik het niet bij hem doen. Weet je misschien een aantal brandstoffen waarmee ik kan testen en aan kan meten?
Nynke
-
Beste Nynke,
Heb jij al eens hier of hier gekeken? Voor recreatief gebruik van modelraket motoren zijn alleen zwart kruit en een composiet als brandstof toegestaan. Waar dat composiet uit bestaat zul je bij de betreffende fabrikant moeten vragen of even door moeten zoeken!
Bij sommige motoren zijn stuwkrachtkrommes (thrustcurves) gegeven. Hieruit kun je de geleverde kracht met verloop van de tijd afleiden. Als je het zelf wilt meten zul je een opstelling moeten bedenken met bijvoorbeeld een weegschaal of een de raket op een treintje aan een veerunster. In ieder geval is het handig om een krachtmeter te hebben die gedurende de hele ontsteking de kracht meet ten opzichte van de tijd. Zoek dus iets wat je kan aansluiten aan de computer.
Heb je al hoofd- en deelvragen opgesteld trouwens?
Grt. Wouter
-
Beste Nynke,
Op dit moment is Wouter afwezig vanwege een korte vakantie. Over een week is hij weer terug en zal hij reageren op jullie bericht.
Excuses voor het ongemak.
Groet,
Noor -
Hoi Wouter,
Ik wist niet dat het alleen toegestaan was om zwart kruit en een composiet te gebruiken als brandstof. Ik had gedacht misschien het motortje open te maken en wat kruit eruit te halen (de vertragingslading). Maar dat kan waarschijnlijk helemaal niet. Ik zag ook ergens dat je een bakpoeder en azijn een leuke reactie geeft, maar weet niet of dit wel een zelfgebouwde raket omhoog krijgt..
Als hoofd- en deelvragen heb ik het volgende bedacht:
Hoofdvraag:
Wat is de beste raketbrandstof om een raket zo hoog mogelijk te lanceren?Deelvragen:
- Hoe werkt een raket?
- Hoe werkt een motor in een modelraket?
- En dan iets uitleggen over de gebouwde raket..
- Uitleg over hoe de experimenten zijn gegaan en uitleg over berekeningen etc.
- Resultaten
Zoiets had ik in gedachten, maar weet niet of het voldoende is.
Groeten,
Nynke -
Hoi Wouter,
Het is eigenlijk nog maar een idee, ik ben eigenlijk nog totaal niet ver, ik hoef pas halverwege mei een eerste opzet in te leveren. Ik ben dus nog nergens. Ik had nog een aantal andere ideeën, dus ik vroeg me af of dit überhaupt mogelijk was.
Groeten,
Nynke -
Hoi Nynke,
Het motortje is een soort vuurwerk (denk aan een rotje), dus lastig open te maken zonder direct te beschadigen. Ik zou daar niet mee gaan experimenteren. De vertragingslading is er trouwens om er voor te zorgen dat de parachute niet meteen uitklapt zodra de motor volledig ontbrand is, zou ik er zeker in laten.
Met bakpoeder en azijn kun je inderdaad ook een raket de lucht in krijgen, maar is wel een beetje een huis- tuin en keuken experimentje. Ik zou me als ik jou was richten op kruit/composiet motoren. De raket de lucht in krijgen hangt zowel af van de kracht van de motor als van het gewicht. Aangezien je aan die geleverde impuls niet heel veel kan veranderen moet je er voor zorgen dat je zelfgebouwde raket zo licht mogelijk is. Een laag gewicht is heel belangrijk!
Wat betreft je hoofd- en deelvragen: ik zou in je hoofdvraag het woord 'raket' wat meer specificeren. Het gaat immers om een zelfgebouwde raket (enkele trap of tweetraps?) en niet om een echte.
Heb je de verdere deelvragen al laten keuren door je docent? Heb je ons stappenplan voor je onderzoek al eens doorgenomen? En hoe ver ben je?
Grt. Wouter
-
Oke, Nynke! Laat maar weten als je meer vragen hebt.
Grt. Wouter