'Buikje' in CL-alfa grafiek
-
Wij doen ons PWS over het totstandkomen van de liftkracht en daarvor hebben wij inmiddels al metingen gedaan in de windtunnel. (was erg tof!) Bij die metingen kregen we een grafiem met eensoort van 'buikje' erin, rond een bepaalde waarde was de CL dus lager dan de standaardcurve, waarna deze weer steeg.
Mijn vraag is nu hoe dit komt. We dachten dat dit kwam doordat er verschillende mate van loslating vind over verschillende oppervlakte op de vleugel, maar klopt dit?
-
Hoi Thijs!
Goed om te horen dat je de workshop leuk vond. Ik weet nog wat je bedoelt met dat buikje, wat ik echter niet meer weet is of dat buikje zorgde voor een verandering in de steilheid van de lijn. Dus vergelijk de steilheid van de lijn vóór het buikje met de steilheid van de lijn na het buikje. Als de steilheid van de lijn na het buikje kleiner is dan de steilheid ervoor, kun je ervan uit gaan dat het buikje in de grafiek de oorzaak is van een zogenaamde 'separation bubble'.
Hier kun je er meer over lezen.
Is de steilheid (min of meer) gelijk gebleven, dan zou ik het eerder als een meet onregelmatigheid zien.
Hopelijk beantwoordt dat je vraag!
Grt. Wouter