Zelf een windturbine maken
-
Hallo Thom,
Wij hebben ons verdiept in verschillende soorten windturbines maar omdat er zo veel soorten zijn weten we niet welke we moeten maken. Je hebt bijvoorbeeld de Liam F1 UWT, deze windturbine heeft een rendement van 80% terwijl jij vertelde dat het maximum 59% is. Bedoelen ze dan 80% van die 59%? Zie link hiervan: [url]http://dearchimedes.com/liam/[/url]
Het lijkt ons misschien wel wat om dit na te maken en daarom vroegen we ons af of dit te realiseren is.
Alvast bedankt!
Jan Holleman & David van Ommen
-
Hallo David en Jan,
Leuk dat jullie je hebben aangemeld voor de PWS Middag op 2 juni! Voorafgaand aan jullie komst wilde ik graag bespreken wat jullie precies verwachten van de middag, zodat ik jullie zo goed mogelijk kan helpen. In jullie bericht schrijven jullie dat de windturbine al gebouwd is en vragen jullie of deze getest kan worden op de PWS Middag. Helaas kan dit laatste waarschijnlijk niet, omdat ik alleen beschikking heb over een kleine windtunnel (20x20cm) en de opstelling zich niet direct leent voor het testen van windmolens/turbines.
Wat zijn de afmetingen van jullie windturbine? En hoe ziet jullie project er verder uit? Wat hebben jullie voor onderzoek gedaan om tot het bouwen van de turbine te komen?
Ik hoor graag van jullie!
Grt. Wouter
-
Hoi Jan en David,
De Wet van Betz stelt dat de theoretisch maximale hoeveelheid energie die door middel van een windturbine of windmolen aan de wind kan worden onttrokken, 59.3% van de totale kinetische energie van de wind is. Check de link voor de afleiding van deze stelling. Deze wet geldt ongeacht het design van de turbine. Dit betekent dat de 80% die ze aangeven op de website inderdaad een fractie is van 59.3%.
Dan het ontwerp:
Het wordt een behoorlijke klus om dit na te bouwen en de enige (soort van) haalbare mogelijkheid zou zijn dat jullie hem tekenen in een 3D ontwerp programma (zoals SketchUp) en uitprinten met een 3D printer. Hebben jullie ervaring met 3D tekenen?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Wij hebben nog geen ervaring met een 3D-printer, en over de 3D-tekening: moeten we dat dan daar tekenen of van te voren? Als daar geen tijd voor is zullen we het proberen voor te bereiden. En als we het zelf moeten tekenen willen we alleen weten of we dan alleen dat blauwe ding moeten tekenen of met de hele constructie eromheen of allebei apart? En is al het materiaal aanwezig op de TU of moeten we zelf bijvoorbeeld een dynamo of motortje meenemen? Graag hoor ik van je!
Mvg,Jan en David
-
Beste Jan en David,
Model ziet er goed uit! Ik kan voor jullie het CAD model naar de werkplaats sturen waar hij wordt gecontroleerd en kan worden uitgeprint. De constructie eromheen, dynamo en meetapparatuur zullen jullie zelf moeten regelen. Voordat jullie echter direct met het bouwen van de turbine beginnen is het verstandig eerst je onderzoek volledig te uit te denken.
Wat gaan jullie precies onderzoeken? Wat is jullie onderzoeks/hoofdvraag? Wat zijn de deelvragen die gezamelijk antwoord zullen geven op deze onderzoeks/hoofdvraag? Hoe gaat/gaan jullie experiment(en) één van die vragen beantwoorden?
Daarna moeten jullie gaan bedenken hoe jullie het experiment gaan uitvoeren om tot de gewenste metingen te komen. Hoe bereken je het rendement? Wat voor meetapparatuur heb je daarvoor nodig? En let op: ik heb helaas geen geschikte windtunnel beschikbaar om windturbines te testen. Jullie zullen zelf een 'winderige situatie' moeten creëren met bijvoorbeeld een sterke ventilator. Hiervan zullen jullie de windsnelheid moeten meten met bijvoorbeeld een anemometer.
Allemaal zaken die jullie moeten nagaan voordat je daadwerkelijk gaat bouwen, zodat je jezelf straks niet teleurstelt. Probeer eerst antwoord geven op bovenstaande vragen en maak een werkplan. Kijken we daarna verder. Als je er niet uitkomt kun je dat altijd hier posten.
Wanneer is jullie deadline eigenlijk?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Wij hebben op internet een model gevonden van deze windturbine:
[url]https://grabcad.com/library/request-archimedes-wind-turbine-model-1[/url]
Misschien kunnen we dit gebruiken?
Mvg,
Jan en David -
Hallo Wouter,
Bedankt voor de tips! Wij zullen alles zo goed mogelijk proberen voor te bereiden voor de werkmiddag.
De proefversie van het profielwerkstuk moet voor de herfstvakantie volgend jaar ingeleverd te worden,Mvg,
Jan en David -
Onderstaande link legt uit uit hoe je de batterij van je telefoon op kan laden met een wind turbine:
[url]http://www.instructables.com/id/5-Bicycle-Cell-Phone-Charger-Wind-Turbine-with-bui/[/url] -
Beste Jan en David,
Kunnen jullie voor mij het CAD model downloaden van die website en de bestanden opsturen naar info [at] scholierenlab.nl?
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Wij zijn inmiddels op weg met het afwerken van de windturbine. We lopen echter ergens vast. Kunnen we volgende week ergens langskomen om het op te lossen?
Misschien tot dan,
Jan en David
-
Hallo jongens,
Goed dat jullie verder zijn. Zie het rooster voor de PWS Middag voor de dagen dat jullie langs kunnen komen.
[url]http://profielwerkstuk.tudelft.nl/praktisch-deel/pws-middag/[/url]
Wat is precies het probleem?
Grt. Wouter
-
Met voorkeur op woensdag vanaf 3 uur.