Lopen over het water.
-
Goedeavond,
Wij zijn drie jongens die een profielwerkstuk gaan houden volgend
jaar. Het onderwerp is echter een klein beetje krankzinnig.
Wij willen namelijk over water sprinten.
Yup.
Voordat jullie zeggen dat het onmogelijk is, is er ooit
een net zo geschift groepje dat het ook geprobeerd heeft
geweest bij jullie? Wat we eigenlijk willen is met
behulp van schoenen (dus geen grote blokken) over het
water te sprinten. Zou er iemand zijn op jullie
afdeling die ons wil joinen in de madness?Met Vriendelijke Groet
Hermes
-
Ha Hermes,
Jullie onderwerp is leuk, uitdagend en inderdaad de vraag; gaat het lukken? Hebben jullie al op het internet rondgezocht? Een bekend fenomeen is het lopen over water dat gevuld is met maizena. Daar kunnen jullie op scheikundig vlak verder onderzoek naar doen. Het leuke is, je kunt het zelf testen. Ik heb het wel eens langs zien komen op een open dag hier op de TU.
Ik ben vooral benieuwd welke richting jullie op willen. Voor welk vak is het? En hebben jullie al een opzet voor hoofd- en deelvragen?
Ik help graag, maar heb wel wat meer informatie nodig.
Groet,
Noor Debets -
Ha heren,
Het is goed dat jullie al vooronderzoek hebben gedaan, maar ik vraag me af of het wel zo realistisch is. De basilisk loopt, zo noemen jullie, met zo'n 5 a 11 km/h over het water. Is het dan reeel dat de mens dit principe zou kunnen toepassen bij een snelheid van 20km/h? Hierbij een Annual Review Fluid Mechanics 'Waling on water: Biolocomotion at the interface' (Bush&Hu) waarin op blz. 359 wordt gesproken over een snelheid van maarliefst 30 m/s (= 108 km/h)
Hebben jullie al goed op het internet rondgezocht? Ook in de engelse termen? Hier een link van Harvard bijvoorbeeld, waar ook gesproken wordt of de mens met deze techniek over het water kan wandelen.
Denk er nog eens goed over na. Bij meer vragen hoor ik het graag.
Succes,
Noor -
Beste Noor,
Super dat je ons misschien wil helpen! Op dit moment hebben we nog niet echt een hoofdvraag en deelvragen, maar we hebben wel al wat rondgezocht. Het idee komt eigenlijl voort uit het fenomeen dat bepaalde hagedissen een, dan wel beperkte, afstand kunnen lopen over water. De basilisk is hier een van.
De basilisk kan op zijn achterpoten rennen en doet dit op het water door hard te trappen op het water, waardoor er onder de voet, die een vrij groot oppervlakte heeft dankzij de schubben en de tenen, een luchtbel ontstaat. Deze luchtbel duwt de basilisk omhoog, maar maakt al snel weer plaats voor water, waardoor de basilisk erg snel moet rennen.
De basilisk moet een snelheid tussen ongeveer 5 km/uur en 11 km/uur hebben om dit te doen. Een basilisk is natuurlijk stukken kleiner dan een mens, maar heeft relatief langere poten, dus een mens zou dan waarschijnlijk een snelheid van rond de 20 km/uur moeten bereiken om ditzelfde te kunnen doen.
Wij willen dus kijken of wij de poot van de basilisk kunnen nabootsen en zo over water kunnen sprinten.
Tot nu toe hebben we alles eigenlijk gedaan onder natuurkunde, maar het staat nog niet vast dat we ons profielwerkstuk bij dit vak doen.Met vriendelijke groet,
Hermes