PWS windsurfen
-
hallo!
Mijn pws gaat over windsurfen, met als titel: Hydrodynamica van een Windsurfboard. Mijn onderzoeksvraag is:
Wat is de invloed van de vorm en de vin van een windsurfboard, op de snelheid en planeer prestaties ervan?
Het zeil wordt dus buiten beschouwing gelaten. Ik ga verschillende modellen maken van boards en die testen, maar ik wil ook een theoretische achtergrond en de daarbij van te voren berekende theoretishce waardes, voordat ik begin met meten. Het probleem is echter dat ik geen 'goede' formules kan vinden om de weerstand van mijn board+vin te bereken. De Navier-stokes vergelijkingen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken, lijken mij wat ingewikkeld voor een 6vwo scholier? Of is dit met nodige verdieping wel te doen? Ik las ook dat de TU Delft hun eigen formules heeft ontwikkeld om de totale rompweerstand van een board te berkenen, is dit waar? en zou ik deze kunnen gebruiken?
Alvast bedankt,
mvg
Jaron
-
Hartstikke bedankt!
Hier ben ik wel even zoet mee!
Ik had over die formules gehoord in een PWS over zeilen en dat was dus voor een boot en niet voor een board (typfoutje) Zijn die formules in dat PWS dan anders in het bestand dat u gestuurd heeft?
Voor zover ik begrijp zorgt een vin voor de omzetting van de kracht in je zeil op (voorwaartse) snelheid. Ook zorgt hij voor een groot aandeel van de lift wat op zijn plaats weer zorgt voor het uiteindelijke planeren.
groet,
Jaron -
Hoi Jaron,
Leuk onderwerp heb je gekozen. Je moet je absoluut niet gaan wagen aan de navier-stokes vergelijkingen. Deze zijn echt veel te ingewikkeld.Ik zal je via de PM een bestand sturen waar vanalles over weerstand in staat. Waar heb je gevonden dat er formules zijn ontwikkeld op de TU delft om rompweerstand voor een board te berekenen? Want voor zeeschepen zijn er wel methodes om de weerstand kunnen bepalen, maar die kan je volgens mij niet voor een surfboard gebruiken.
Verder weet je al waarom er een vin wordt gebruikt bij een board?Groetjes
Thijs -
oi Jaron,
De "simpele" formules om de weerstand om van een schip te bepalen zijn empirisch, dat betekend dat ze gebaseerd zijn op waarnemingen. Deze formules gelden dan voor een type schepen, zoals bijvoorbeeld zeilschepen of container schepen. Dus als de forumules voor containerschepen gebruikt worden o de weerstand van een zeilschip te berekenen geeft dit geen goed resultaat. Maar misschien dat je de methode voor zeilschepen wel kan toepassen op jou surfboard. Maar ik weet niet wat voor berekeningen je gevonden hebt?
Maar ik denk dat jij de formules bedoeld die op pagina 31 staan van het document dat ik je heb gestuurd. Dit is een simpele formule die geldt voor alle soorten schepen. Alleen er zit wel een addertje onder het gras, namelijk Cf, Ca en Cr zijn onbekend. Die worden door modelproeven vast gesteld. En zijn eigenlijk niet goed te berekenen.
De vin zorgt niet voor het planeren, dat doet de de surfplank zelf. De vin heeft de zelfde werking als een kiel bij een zeilboot. De plan gaat planeren bij een hoge snelheid en werkt dan net als een vleugel
In de volgende link vind je wat meer over zeilboten en de werking van een kiel en planeren.
http://www.zeiltheorie.nl/index.html
Groetjes
Thijs