Genetisch modificatie
-
Geachte Heer/Mevrouw van TU Delft
Mijn naam is Nidhal en ik ben een leerling van 5 havo aan het Populier Lyceum, samen met twee klasgenoten. Voor ons profielwerkstuk in biologie onderzoeken we de vraag of genetische manipulatie de geneeskunde in de toekomst zal beïnvloeden.
Als onderdeel van ons PWS willen we een experiment uitvoeren waarbij we yoghurtbacteriën (Lactobacillus) genetisch veranderen zodat ze een eiwit produceren dat licht geeft, zoals het groene fluorescerende eiwit (GFP) dat we uit bepaalde kwallen kunnen halen. Dit eiwit kan ons helpen om beter te begrijpen hoe genetische modificatie werkt en wat de mogelijke toepassingen zijn in de geneeskunde, zoals in gentherapie en diagnostiek.
Helaas voldoet ons schoollaboratorium niet aan de eisen om dit experiment uit te voeren. We hebben toestemming van onze biologiedocent en rector om een dag vrij te nemen om een laboratorium te bezoeken waar we dit experiment onder begeleiding kunnen uitvoeren.
We zijn erg enthousiast over deze kans, omdat we later iets willen doen met onderzoek of medicijnontwikkeling. We geloven dat het werken in een professioneel laboratorium ons veel zal leren.Zou het mogelijk zijn om langs te komen en het experiment onder uw begeleiding uit te voeren? We zouden dit graag met u willen bespreken.
Alvast hartelijk dank voor uw overweging. We kijken uit naar uw reactie.Met vriendelijke groet,
Nidhal
-
Hoi Nidhal,
Wat een interessant onderwerp voor je PWS en goed dat je er al zo druk mee bezig bent.
Ik denk helaas wel dat het lastig gaat worden om ergens een genetische modificatie uit te voeren. Hiervoor heb je namelijk bepaalde labbevoegdheid nodig, waardoor jij dit waarschijnlijk niet uit mag voeren. Hebben jullie al gekeken naar welke veranderingen jullie aan willen brengen in dit organisme en wat je daar voor nodig hebt? Ik kan dan misschien meedenken met het onderzoek en eventuele toevoegingen bedenken. Het is dan misschien ook handig als we een videogesprek inplannen, zodat we dit even door kunnen spreken.
Zouden jullie volgende week op maandag of donderdagochtend kunnen?
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Bjorn -
Beste Meneer Bjorn,
Dank u wel voor je bericht en de feedback! Ik waardeer het dat je meedenkt over de haalbaarheid van de genetische modificatie. Je hebt gelijk dat we rekening moeten houden met de labbevoegdheden. We hebben een vaag idee over de veranderingen die we zouden aanbrengen. Het zal ontzettend fijn zijn om samen te brainstormen naar mogelijke alternatieve en of toevoegingen aan het onderzoek.
Een videogesprek lijkt me een zeer goed idee, zodat we dit verder kunnen bespreken. Maandag ochend zou goed uitkomen. Hoelaat komt het beste voor u uit?
Alvast bedankt voor je tijd en ik kijk uit naar ons gesprek!
Groetjes,
Nidhal -
Hoi Nidhal,
Is het mogelijk voor jullie om tussen half 11 en 12 uur te videobellen?
Ik zal morgenochtend het forum regelmatig bekijken of dit voor jullie uitkomt :).
Jullie hadden ook een contactformulier ingevuld op de website. Deze is ook bij mij beland en dus niet meer afzonderlijk op antwoorden!
Groetjes en tot morgen!
Bjorn
-
Hoi @bjornlosekoot
11 uur komt goed uit. Nogmaals heel erg bedankt dat u de tijd neemt om met ons te bespreken.
Stuurt u ons de link morgen?
Met Vriendelijke Groet
Nidhal -
-
Geachte Meneer Bjorn,
Zou het mogelijk zijn om u te kunnen interviewen over het onderwerp Genetische Modificatie? Het zou zeker een goed inhoud geven over mijn PWS!
-
Hoi Nidhal,
Dat is zeker mogelijk! Het is dan handig als je de vragen van te voren naar mij op stuurt.
Wanneer zou dit voor jou mogelijk zijn?
Groetjes,
Bjorn -
Geachte meneer Bjorn,
Wij zouden graag zo spoedig mogelijk een interview met u willen afleggen. Dit kan zowel online als op locatie bij de TU Delft plaatsvinden. Maandag- of woensdagochtend zou voor ons goed uitkomen. Zou dit ook voor u mogelijk zijn?
Onze vragen die we willen stellen zijn:
Hoe werkt CRISPR-Cas9 precies op moleculair niveau?
Wat zijn de grootste uitdagingen bij het toepassen van genetische modificatie in de praktijk?
Hoe kan genetische modificatie helpen bij het oplossen van wereldproblemen, zoals voedseltekort of genetische ziektes?
Wat is een recente toepassing van genetische modificatie die jij indrukwekkend vindt, en waarom?
Hoe wordt genetische modificatie in de landbouw ingezet, en wat zijn daar de voordelen en nadelen van?
Wat vind jij het belangrijkste ethische bezwaar tegen genetische manipulatie?
Waar ligt volgens jou de grens tussen het verbeteren van organismen en het manipuleren van de natuur?
Wie zou er mogen beslissen over het gebruik van genetische modificatie? De overheid, wetenschappers, of het publiek? Waarom?
Denk je dat genetische modificatie uiteindelijk meer goed dan kwaad zal doen? Waarom?Met vriendelijke groet,
Nidhal