tanden bleken
-
Hoi! wij zijn Kirsten en Marit en wij willen ons onderzoek graag bij de TU delft doen.
We hebben onze hoofd en deelvragen al bedacht en hier een bijpassend onderzoek voor verzonnen.
Hoofdvraag, hoe is teethwhitening schadelijk voor je gebitDeelvragen
- Wat gebeurt er met het tandglazuur in het bleekproces
- Welke schadelijke effecten hebben de stoffen op de tandstructuur
- Wat zijn de lange termijn effecten
- Hoe kunnen we de schadelijke effecten minimaliseren.
Ons plan is om echte tanden te bleken met waterstofperoxide. en daarna het verschil in gewicht te meten. Hier kunnen we dan onze conclusie uit trekken.
Onze vraag aan jullie is, kunnen wij dit onderzoek bij jullie doen en kunnen we het onderzoek verbeteren?
Alvast bedankt,
Kirsten en Marit -
Hoi Kirsten en Marit,
Bedankt voor jullie berichtje! De student die normaal dit soort vragen behandelt is momenteel op vakantie (het is al zomervakantie hier op de TU Delft), dus die kan jullie vraag helaas niet beantwoorden. Als deze student terug is van vakantie, wordt jullie vraag beantwoord.
Alvast een fijne vakantie!
Met vriendelijke groet,
Barbara Grinn -
@maritstuyt
Hoi Kirsten en Marit,Ten eerste, excuus voor de late reactie. Door mijn vakantie is hij even blijven liggen.
Wat een interessant en actueel onderwerp dat jullie hebben gekozen.
Jullie onderzoeksvraag heeft denk ik nog wel een beetje aandacht nodig. In jullie formulering maken jullie nu namelijk al een aanname. Jullie zeggen namelijk al dat Teethwhitening slecht is voor je gebit, maar volgensmij willen jullie dat juist onderzoeken. Ik zou jullie aanraden om je onderzoeksvraag te beginnen met 'Is', zodat je een vraag krijgt in de vorm: 'Is teethwhitening slecht voor je gebit?'.
Verder denk ik dat de vraag nog iets te algemeen is. Er zullen binnen teethwhitening nog veel variaties in methoden zijn. Dit betekent ook dat niet alle teethwhitening hetzelfde werkt en dus ook even schadelijk is. Hebben jullie een bepaalde techniek of merk waar jullie je onderzoek naar zouden willen richten?
Misschien is het handig om dit eerst een keer door te spreken. We zouden bijvoorbeeld ook een videogesprek in kunnen plannen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Zouden jullie dat fijn vinden?
Dan zouden we ook gelijk kunnen bespreken hoe jullie je onderzoek in de praktijk uit kunnen voeren. We hebben op ons BioLab namelijk een beperkte beschikbaarheid en vrijheid.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Bjorn -
Beste Bjorn,
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. We zijn het er inderdaad mee eens dat de onderzoeksvraag iets te vaag is. De methode die ons het beste lijkt is de bleekgel, maar misschien heeft u een betere methode.
Daarnaast vragen wij ons ook nog af hoe wij het beste kunnen meten of de gebruikte methode om de tanden te bleken schadelijk was en welk deel van de tand het dan heeft aangetast.
De videocall lijkt ons een uitstekend idee, het lijkt ons het beste om dit zo snel mogelijk te doen. Ook lijkt het ons heel leuk om ons practisch onderzoek bij jullie te doen. Wij zouden bijvoorbeeld maandag 2 september van 10:00 tot 11:00 kunnen of dinsdag 3 september na 15:30 kunnen.
Mocht deze data niet lukken dan horen we het graag.Met vriendelijke groet,
Marit Stuyt en Kirsten de Langen -
Hoi Marit en Kirsten,
Het lijkt mij handig om even te bellen over jullie onderzoek! Dan krijg ik denk ik een iets beter idee van jullie idee van de proef.
Kunnen jullie morgen om 10:00 nog voor een videogesprek? Dan kunnen we even alles doorspreken. Als jullie nog kunnen kunnen jullie een mailtje sturen naar bjornlosekoot@gmail.com. Dan zorg ik dat ik er ook ben om die tijd. Anders kan ik dinsdagmiddag denk ik ook wel.
Ik hoor graag van jullie!