PWS Parkinson
-
Hallo,
Ik zou mijn PWS graag over Parkinson willen doen, omdat ik familieleden heb die deze ziekte hebben en ik het interessant vind, maar ik vind het lastig hier een onderzoeksvraag/deelvragen bij te bedenken. Ik las wel dat er op dit moment onderzoeken lopen naar de invloed van bestrijdingsmiddelen op de ziekte, hoe zou ik dit erin kunnen betrekken. Ook zou ik één van de deelvragen persoonlijk willen maken, dat ik wat ik onderzocht heb ga bekijken bij mijn eigen familie. Tips over hoe ik dit zou kunnen doen?
Sarah Ruijs
-
Beste @sarahruijs,
Wat goed dat je bezig bent met een onderwerp dat zo relevant is, zowel voor jou en je familie, en op maatschappelijk vlak!
Er zijn veel genen die een link hebben met de ontwikkeling van Parkinson's disease. Enkele voorbeelden zijn SNCA, LRRK2, PARK2, PINK1, PARK7 en PARK9.
Om jouw interesses voor het onderzoek samen te bundelen tot een hoofdvraag, zou je in een richting kunnen kijken als "Hoe kan de ziekte van Parkinson behandeld worden bij personen met genetische afwijkingen?"
Hierbij kan je eerst de meest cruciale genen en hun rol in kaart brengen, waarna je verder kunt kijken naar preventie en behandeling.
Op persoonlijk vlak zou je, indien het genoom van bekenden met de ziekte in kaart is gebracht, met hun toestemming uiteraard, kunnen onderzoeken wat de kwaliteit van de relevante genen is bij deze personen.
Vervolgens zou je kunnen bespreken welke behandelingsmethoden onderzocht worden om de expressie van de ziekte, veroorzaakt door een mogelijke specifieke genetische afwijking te behandelen.Ik denk dat je in deze richting een heel succesvol onderzoek kunt opzetten.
Ik zou wel voorzichtig zijn m.b.t. de verzameling van genetische informatie en patientdossiers, gezien deze informatie erg privacygevoelig is.Als je hier hulp bij nodig hebt, of verder vragen hebt, ben ik altijd beschikbaar om je te helpen!
Tadjiro Velzel -
Hi Tadjiro,
Bedankt voor je reactie! Ik zou dit interessant vinden om te onderzoeken, alleen moet ik als ik het PWS bij biologie schrijf (wat ik doe) ook een experiment doen. Wat voor experiment zou hier bij kunnen? Ik kan er zelf niet echt op komen...
Sarah
-
Beste @sarahruijs,
Ik ben een collega van Tadjiro en zag jou vraag voorbij komen. Zelf heb ik in mijn familie ook te maken gehad met Parkinson. Het is erg moeilijk om een vast experiment eraan te kopellen, zeker omdat het geen bacteriële ziekte is. Interviews over ervaring versterken natuurlijk altijd je onderzoek en ik zou ook zeker aanraden om een expert (arts) erover te spreken. Je zou eventueel wat testen kunnen doen met meerdere patiënten mocht je die tot beschikking hebben om de fases van Parkinson uit te mappen. Denk hierbij niet alleen aan fysieke toestand maar ook cognitieve toestand (spraak, geheugen). Je kan je ook verdiepen in Deep Brain Stimulation erg interessant voor parkinson patiënten.
Ik wens je veel succes en mocht je nog een interview nodig hebben met iemand die het hele proces van de ziekte dichtbij heeft meegemaakt kan je me berieken hier op het forum.
Groeten,
Wick Goelst
PWS TUDelft