Onderzoekmogelijkheden supergeleiding
-
Beste studenten,
Wij zijn Thijs Hakvoort, Patrick Exel en Chris Hakvoort van het Carmel College Salland.
Voor PWS hebben wij het onderwerp supergeleiding gekozen. Wij lopen alleen tegen een probleem aan, namelijk dat onderzoek in dit vakgebied ontzettend lastig is met het beschikbare materiaal op onze school. Ook is het moeilijk om een bepaald deel van supergeleiding te kiezen waarin we goed de diepte in kunnen gaan.
Wij hadden daarom de vraag of er momenteel een onderzoek loopt wat zich bezighoudt met supergeleiding, waar wij een bijdrage in zouden kunnen doen. Op deze manier kunnen wij ons verdiepen in een bepaald onderwerp en biedt het ons de kans om met bepaalde apparatuur te werken.Met vriendelijke groet,
Thijs Hakvoort
Patrick Exel
Chris Hakvoort -
Hey @ChrisH,
Wat een gaaf onderwerp hebben jullie gekozen! Zoals jullie al aangeven, is onderzoek in dit vakgebied erg lastig. Het is vrijwel onmogelijk om zelf supergeleiders te maken en ook de theoretische kant is niet eenvoudig. Supergeleiding is een vak dat pas in de master natuurkunde aan de TU Delft gevolgd kan worden en om bij te kunnen dragen aan onderzoek moet je een goede basis wiskunde en natuurkunde hebben. Dit lijkt me daarom niet erg realistisch.
Op de TU Delft hebben wij echter wel wat supergeleiders beschikbaar waar jullie zelf metingen aan kunnen verrichten. Zo geven we workshops supergeleiding (eerste waarschijnlijk weer in juni), waarin we wat dieper ingaan op de theorie en zelf wat demonstraties en experimenten doen. Hiervoor is vloeibare stikstof aanwezig zodat we metingen kunnen doen bij supergeleidende temperaturen.
Een experiment die we doen tijdens de workshop is het bepalen van de kritische temperatuur, waarvoor we gebruik maken van een 4-point Tc setup. Een interessante uitbreiding hierop zou zijn om de kritische stroomdichtheid te bepalen van de supergeleider, iets wat behoorlijk ingewikkeld is en zeker genoeg uitdaging geeft voor jullie profielwerkstuk. Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit gedaan en ook nog nooit een groepje gehad die dit wilde doen, maar met de beschikbare materialen zou dit mogelijk moeten zijn. Ook als jullie zelf een leuk idee hebben dan denk ik graag met jullie mee!
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Goedemorgen @lennardd,
Fijn dat we zo'n mogelijkheid kunnen krijgen! We vinden de uitbreiding van de kritische stroomdichtheid een super interessant idee om verder op in te gaan.
We hebben enkele vragen over de workshops, data en wat andere dingen. Is het misschien een idee om binnenkort via zoom / teams even met elkaar contact te zoeken voor wat opheldering?
Groeten,
Thijs Hakvoort
Patrick Exel
Chris Hakvoort -
Hey @ChrisH,
Leuk dat jullie geïnteresseerd zijn. Ik ben iedere maandag, dinsdag en vrijdag heel de dag beschikbaar om te videobellen, laat maar weten wat voor jullie uitkomt!
Groetjes,
Lennard -
Goedemorgen @lennardd,
Sorry van het late antwoord, wij hebben genoten van onze meivakantie. Zou je volgende week dinsdag, dus 21 mei, tijd hebben tussen 12:00 en 13:00?
Groeten,
Thijs Hakvoort
Patrick Exel
Chris Hakvoort -
Hey @ChrisH,
Sorry voor mijn late reactie. Dit gaat helaas niet meer lukken, kan volgende week dezelfde tijd voor jullie ook?
Excuses dat ik jullie berichtje niet op tijd heb gelezen i.v.m. Pinksterweekend!Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
Dat is geen probleem. Hoe doen we het, stuur jij je gegevens door via chat?
Groetjes,
Chris Hakvoort
-
Hey @ChrisH,
Ik heb jullie een link gestuurd in een privé bericht!
Tot volgende week!Groetjes,
Lennard -
Hey @ChrisH,
Leuk om elkaar ook eens gesproken te hebben! Zoals beloofd hierbij de link naar een beschrijving van het experiment waarmee de kritische stroomdichtheid berekend kan worden: https://www.imagesco.com/articles/superconductors/determining-critical-current-density.html. Veel succes verder met de oriëntatiefase van jullie profielwerkstuk en tot ziens op 25 juni!
Groetjes,
Lennard