Vleugelprofiel printen
-
Hoi Wick,
Wij zijn Jesper en Mike en wij zijn 3 oktober bij de workshop vleugelprofiellen geweest.
Toen hebben wij het gehad over de mogelijkheid dat jij voor ons een vleugel kan 3D printen.
Wij vroegen ons af welke afmetingen de printer maximaal kan printen. Dit omdat wij in de grote windtunnel testen willen gaan doen.
Groetjes Jesper en Mike -
Hoi,
De afmetingen weet ik niet precies waar denken jullie aan?
Hebben jullie toestemming om in de windtunnel op de faculteit te testen, en als in dan mag vragen via welk contact? -
Hoi Wick,
De afmeting die wij nodig hebben voor onze test weten wij nog niet precies. Wij wachten nog op antwoord voor de minimale afmetingen die nodig zijn voor een goed experiment.
Ja wij hebben toestemming gekregen om in de windtunnel testen te doen, en dit hebben we afgesproken met Laura Porcar Galan (master studente) en Prof. dr. Fulvio Scarano.
wick Goelst -
Hoi Jesper,
Ik ben Karel en neem het stokje van Wick over dus het verdere contact zal met mij verlopen. Ik heb even nagevraagd hoe groot de maximale afmetingen zijn voor de 3d printer. Deze maximale lengte voor de airfoil zou dan 210mm zijn. Weten jullie al de afmetingen van deze windtunnel en of dit een realistisch formaat is voor het testen in die windtunnel? Hebben jullie daarnaast ook een manier waarop jullie de lift en weerstand kunnen meten of andere testen bedacht? Jullie kunnen op grabcad.com een account maken en daar kun je bestanden van 3d gemodelleerde vleugels/airfoils vinden. Als je er daarvan 1 kan doorsturen kan ik hem 3d printen en kunnen we een afspraak maken wanneer jullie hem willen ophalen!
Met vriendelijke groet,
Karel Jacobs
@Jesper-Wolters -
Hoi @KarelJacobs , Sorry voor de late reactie, wij hadden een drukke SE-week. Wij hebben nog geen manier om de lift en weerstand te meten. Daarnaast weten wij de afmetingen van de windtunnel nog niet, omdat we te horen hebben gekregen dat het extreem druk is. Hierdoor kunnen wij daar geen testen doen. Maar ons contactpersoon is aan het kijken of wij in een andere windtunnel op de campus een test kunnen doen. Wij zullen alvast gaan kijken op grabcad.com naar een 3d vleugel. Het is fijn dat wij gebruik mogen maken van jullie 3d printers.
Groetjes Jesper Wolters -
Hoi Jesper, je kan met het geprinte vleugelprofiel ook de windtunnel van de workshop gebruiken. Als je een link stuurt van grabcad kan ik die wel printen en kunnen we een afspraak maken voor de test
-
Dit bericht is verwijderd! -
@KarelJacobs
Bedank voor het aanbod om de windtunnel van de workshop te gebruiken. Dat zou ons heel erg helpen met ons onderzoek en wij willen dan ook graag gebruik maken van dit aanbod.
Verder vroegen wij ons af of er nog eisen zaten aan het 3D model. Wij zullen voor vrijdag een ontwerp uitzoeken en deze naar u doorsturen.
Jesper Wolters -
Hoi @KarelJacobs,
Wij hebben gezocht op grabcad en wij hebben een 3D model gevonden die we graag zouden printen. Wij zagen op het forum dat ze niet te gedetailleerd kunnen zijn. Wij hopen dat dit model geschikt is voor de 3D printer. Anders horen wij het graag en dan zoeken wij een andere vleugel.
Dit is de link naar de door ons uitgekozen vleugel.
(https://grabcad.com/library/f1-rear-wing-5 ).Groetjes Jesper
-
Hoi @Jesper-Wolters,
Ik zal zsm proberen dit model te printen maar ik kan niet met zekerheid zeggen of het gaat lukken aangezien het model alsnog een aantal smalle onderdelen heeft. Ik kom nog bij je terug aankomende week!
groeten Karel
-
Hoi Jesper,
Ik heb deze geprint 2x maar is ook mislukt doordat de onderdelen toch te klein zijn voor de filamenten. Het beste is om te zoeken naar een flink versimpeld model, zodat die groot genoeg zijn voor de filamenten. Misschien hebben jullie nog een laatste model dat jullie kunnen vinden, anders kan je vleugelprofielen van ons gebruiken. Laat maar weten!
mvg Karel jacobs@KarelJacobs
-
Hoi @KarelJacobs,
Wat jammer dat het niet gelukt is met het printen.
Wij hebben even verder gezocht en hebben 2 andere, minder complexe vleugels gevonden. Wij hopen dat een van deze twee wel geprint kan worden.
Dit zijn de links naar de twee vleugels.
https://grabcad.com/library/akd-2
https://grabcad.com/library/1990-ferrari-641-f1-rear-wing-1Groetjes Jesper
-
@Jesper-Wolters Hoi,
Ik heb hiervan ook de minder gedetailleerde geprobeerd te printen maar is uiteindelijk ook te slap geworden. Het zou eventueel kunnen dat het aan de printers hier liggen of aan mijn kennis over 3d printen. Eventueel zou je kunnen kijken of je het bij een speciaal bedrijf dat particulieren laat 3d printen, het model kan laten printen aangezien de printers die zij zullen hebben van vele hogere kwaliteit zijn. Helaas moet ik er wel aan toevoegen dat de windtunnel die we voor de workshop gebruiken op dit moment niet in werking is door software mankementen, dus als je iets eenmaal hebt geprint kan dit niet bij deze windtunnel getest worden. Eventueel zou je nog met het contact dat je eerder had doorgegeven kunnen kortsluiten of jullie daar alsnog wel kunnen testen. Helaas kan ik jullie op dit moment verder niet helpen met het testen van een model.
Mvg Karel
-