Hydrofoil
-
Hoi, ik ben Moritz Kanters en ik zit in 6VWO. Mijn hobby is wingfoilen.
Voor mijn pws wil ik onderzoek gaan doen naar het natuurkundige proces van de werking van de hydrofoil en verschillende vormen die mogelijk zijn voor een optimale lift. Vervolgens wil ik zelf de front wing gaan bouwen en testen.
Het materiaal wat ik voor de hydrofoil wil gaan gebruiken is EPS foam. Het vormgeven van dit materiaal heet frezen. Je kan een 3D model op de computer maken en het vervolgens laten frezen door een machine. Als de vorm is gemaakt, dan ga ik er een epoxy laag en een fiberglass laag over aanbrengen. Hierdoor wordt de foil glad en sterk.Kan ik EPS foam frezen op de TU of adviseren jullie andere mogelijkheden? Het testen zou ik ook graag willen doen op de TU, wat zijn daarvan de mogelijkheden? Ik hoor graag als jullie feedback hebben op mijn pws idee/plan van aanpak.
Alvast bedankt.
-
Hoi @moritzk05, gaaf onderwerp! Wij beschikken helaas niet over een frees, en de frezen bij faculteiten zijn helaas niet beschikbaar voor mensen buiten de TU. Je kan zeker particuliere oplossingen vinden, je kan googlen voor werkplaatsen bij je in de buurt. Let wel op: schuim frezen is wel een stuk anders dan staal/aluminium. Geef dus van te voren aan dat je schuim wilt gaan bewerken,
Het testen van de hydrofoil zou misschien kunnen in onze stroomgoot. Er is geen opgezette workshop daarvoor, maar we zouden samen wel wat kunnen bedenken om te meten er aan.
Laat het weten als je nog vragen hebt!
Groetjes, Cian
-
Hoi Cian Rippen, bedankt voor je reactie!
Ik zou het heel gaaf vinden om de foil te kunnen testen in jullie stroomgoot.
Voordat ik ga frezen wil ik eerst zelf een 3D model maken zodat ik al een idee heb van wat ik ga maken (vorm,buiging etc.). Zou het maken van een 3D model op de computer bij jullie gedaan kunnen worden? Of adviseer je mij een bepaald programma?Alvast bedankt!
Groetjes, Moritz
-
Hoi @moritzk05, ik denk dat een 3d ontwerp maken bij ons op de computer vrij onhandig is aangezien het best wat tijd kost om het te maken. Bovendien is het denk ik helemaal niet nodig! Je kan op je eigen computer of laptop dit programma gebruiken: Tinkercad. Het is een gratis online 3d-ontwerp programma. De functionaliteiten zijn enigszins beperkt, maar het is wel een stuk toegankelijker dan uitgebreidere programma's.
Als je heel graag een uitgebreider programma wilt gebruiken, kan je Fusion 360 proberen. Ik heb hier zelf alleen geen ervaring mee, en weet dus ook niet hoe makkelijk het is om hier mee aan de slag te gaan. Als je puur voor de vormgeving een 3d programma wilt gebruiken zou ik beginnen met Tinkercad, dan kan je altijd switchen naar een uitgebreider programma mocht je dat willen.
Als ik je nog meer kan helpen hoor ik het!Groetjes, Cian
-
Hoi Cian,
Bedankt voor je tips over de programma's.
Ik vroeg me een aantal dingen af i.v.m. het testen van de hydrofoil.
Als de stroomgoot mogelijk is, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?-
Hoe wordt de hydrofoil bevestigd voor het testen in de stroomgoot?
-
Moet het model ware grootte zijn of kan het ook een schaalmodel zijn?
-
Waar moet de hydrofoil verder aan voldoen om te testen in de stroomgoot.
Mijn plan is om de hydrofoil de komende weken te maken en het in januari te testen, kunnen we dat testmoment alvast inplannen?
Alvast bedankt!
Groeten Moritz Kanters
-
-
Hoi @moritzk05, de stroomgoot gaat als volgt te werk:
- De stroomgoot wordt gevuld met een laag water.
- Daarna wordt deze constant gevuld met water aan de ene kant, waardoor het er bij de andere kant uit stroomt.
- Hierdoor gaat het water van de ene kant naar de andere kant stromen. Deze stroomsnelheid is helaas niet groot.
- Boven de goot is een balk bevestigd met daar aan 2 krachtsensoren met elk een touw dat aan het object in het water vast zit. Het object ondervindt weerstand van het stromende water, en met de sensoren kan gemeten worden hoe veel. Hoe minder weerstand de sensoren meten, hoe gestroomlijnder het object is.
- Omdat de stroomsnelheid niet groot is, moet het object in het water vrij groot zijn om genoeg weerstand te voelen dat het door de sensoren opgepikt kan worden.
- Uit ervaring blijkt dat een schaalmodel dus niet goed werkt, omdat het niet genoeg kracht ondervindt van het stromende water om te kunnen meten met de sensoren.
- Belangrijk om te noemen is dat de stroomgoot gemaakt is om de weerstand in horizontale richting van bijvoorbeeld schepen door het water te testen. Als je dus de lift van een hydrofoil wilt testen, moet er een manier bedacht worden om dat te testen.
Er zijn dus zeker wat uitdagingen verbonden aan een hydrofoil testen in onze stroomgoot. Laat me weten wat jullie denken!
Groetjes, Cian
-
Hoi Cian Rippen,
nog bedankt voor je duidelijke uitleg.
Mijn doel is vooral om de lift te onderzoeken en dat wordt met de stroomgoot denk ik iets te ingewikkeld. Ik heb daarom besloten om mijn onderzoek aan te passen en hem wat praktischer te maken door de frontwing 3D te printen en hem zelf te testen.
Hierbij wil ik de frontwing 1 op 1 uitprinten.
Is dit mogelijk op de TU?Alvast bedankt,
Groeten Moritz
-
Hoi @moritzk05, het is mogelijk om bij ons te 3D-printen. Het is echter misschien wel makkelijker om het bij een 3D-print winkel te laten printen. Dan stuur je gewoon de bestanden op, en dan printen zij het voor je uit en hoef je het alleen op te komen halen. Bij ons zou je langs moeten komen om zelf de print aan te zetten, en dus bij ons moeten blijven terwijl het print (wat vaak erg lang kan duren).
Je moet overigens ook rekening houden met het maximale formaat dat een 3D-printer kan printen: vaak is dat ongeveer maximaal 23x20cm. Als je dus 1 op 1 wilt printen moet je je frontwing wellicht zo ontwerpen dat hij in meerdere delen geprint kan worden en daarna in elkaar gezet kan worden.Als je nog vragen hebt, stel ze vooral!
Groetjes, Cian